La Tragedie de Carmen – Wermland Opera, Karlstad

Plötsligt var vi själva i myllret på en flyktinguppsamlingsplats. Massor av folk i ett trångt utrymme. In kom två beväpnade poliser med hund, oavbrutet stressande och skrikande i megafoner att vi skull vara beredda med våra papper och att vi skulle flytta oss. Vi var i ett slag där, och det var nu. Det gällde oss!  Vi blev bryskt indragna i händelserna. Det kanske låter som effektsökeri i en operaföreställning, men det funkade bra.


Don José: William Davis Lind – Carmen: Solgerd Isalv – Foto: Mats Bäcker

Wermland Opera sätter upp en bearbetning av klassikernas operaklassiker, Carmen. Originaloperan är från mitten av artonhundrasjuttiotalet, men i den här versionen är handlingen framflyttad till vår tid. Carmen är en flykting, Don José är polis och Escamillo är MMA fighter. Greppet är väl genomfört och ger en fördjupad förståelse, och det är det långtifrån alla tidsförflyttningar av pjäser och operor som gör.


Escamillo: Johannes Held – Foto: Mats Bäcker

Jag uppskattar mycket att föreställningen sjungs på svenska. Det borde varje opera göra då det tillför så många kvaliteter och dimensioner när man kan följa dialogen och handlingen ostört och utan att uppmärksamheten och koncentrationen splittras av en textremsa i taket.

I operans inledning befinner sig Don José i fängelse. Han tar av sig fångdräkten och återberättar det dramatiska händelseförloppet.

Scenografin av Bengt Gomér är anslåslående och mycket effektiv. Handlingen utspelar sig i ett instängslat rum. Vi ser hela dramat genom gunnebostängsel. Det fungerar också som en metafor för hur fångna de olika personerna är i sina roller som män och kvinnor och i sina kulturella sammanhang.

Grundhandlingen är bekant. Carmen är en kvinna som in i döden värnar om sin frihet och rätten till sina egna känslor och sin kropp. De tre männen, i den här versionen är hon till skillnad från i den ”vanliga” operan gift också, och hennes man, tillika hallick dyker upp. De tre männen vill alla på sitt sätt äga och kontrollera henne. Hon tar sig rätten att välja själv och ändra sig när hon vill, en revolution då, och ett stort och viktigt uppror även idag.


Carmen: Solgerd Isalv – Don José: William Davis Lind – Foto: Mats Bäcker

Don José väljer mellan tryggheten med tjejen från hembyn och passionen och den sexuella besattheten i Carmen. Och han vill äga, kontrollera och bestämma över Carmen in i döden. De andra två männen hävdar också från olika egocentriska, men i grunden egentligen samma, gamla ruttna patriarkala synsätt äganderätt och rätten att bestämma över Carmens kropp och liv. Men för henne är friheten och frigörelsen från deras krav livsluften hon har rätt och tar sig rätt till.

Sam Browns regi fungerar klockrent. Tempot är actionhögt. Både kärleks och våldsscenerna är omsorgsfullt precisa. Det enda undantaget är väl Carmens dans när hon ska tjusa Don José.

Micaela: Sabina Bisholt – Carmen: Solgerd Isalv – Foto: Mats Bäcker

Sången och musiken lyfter verkligen föreställningen. Solgerd Isalv sjunger sin roll med en jordnära sensualism långt ifrån de exotiserande och sönderromantiserade carmenkonventionerna. Kanon!  William Davis Lind är en tenor i toppklass som kan fylla sin Don José med liv och de sammansatta känslor rollen kräver för att bli någorlunda trovärdig. Både sopranen Sabina Bisholt och Johannes Held ger oss musikaliska högtidsstunder.

Musiken görs annorlunda och känns kongenial till den här iscensättningen. Inledningen är inte det klangfyrverkeri som öppnar standardcarmen.  Här inleds med en ensam violinstämma som slår an den utsatta tonen för den ödsliga tragedi som ska följa. Liknande smärtoslingor avslutar och sammanfattar dramat.


Johannes Gustavsson med Wermland Operas orkester – Foto Mats Bäcker

Den här uppsättningen är förkortad, förändrad och omstuvad mot den Carmen operavänner är vana vid. Jag gillar det mycket och känner att den starkt anknyter till skeenden i samtiden och att den också ger nya dimensioner och ett annorlunda liv till en opera man trodde var sönderspelad. Den är befriande fri från exotiserande.

Det är första gången som den här versionen av Carmen sätts upp i Sverige. Vilket bra initiativ av Wermland Opera! Jag har sett många Carmenuppsättningar, men ingen som vars drama berört så här.

Escamillo: Johannes Held Foto: Mats Bäcker

Uppsättningen av Carmen på Wermland Opera ger stycket nytt liv och är i den här uppsättningen helt igenom övertygande och ger en stark upplevelse.

BO BORG


Wermland Opera, Karlstad
La Tragedie de Carmen
Musik: George Bizet
Text: Prosper Merimée, Henri Meilhac, Ludovic Halèvy i bearbetning av Peter Brook, Marius Constant, Jean-Claude Carrière
Regi: Sam Brown
Dirigent: Fredrik Burstedt.
I rollerna: Solgerd Isalv (Carmen), William David Lind (Don José), Sabina Bisholt (Micaela), Johannes Held (Escamillo), John Alexander Eriksson (Zuniga/Garcia), Margaretha Dalhamn (Lillass Pastia)
Publik: Fullsatt, när jag såg den, den 10 april 2019
Föreställningen ges till 30 maj 2019. Jag rekommenderar den!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s