Guds olydiga revben – Dramaten

Jösses flickor och pojkar!

Det här är en välbehövlig, rolig, sorgsen, underhållande och framför allt viktig lektion. Det är fördjävligt att den behövs 2019. Men det gör den!

Foto Sara P Borgström

Jag talar om Guds olydiga revben på Dramaten. Det är en pjäs som bygger på ädelfeministen och kämpen Gunilla Thorgrens bok med samma namn som kom häromåret. Det var en diger lunta som byggde på en feministisk närläsning av bibeln och en del alternativ religionshistorisk litteratur. Thorgren är inte religiös men var intresserad av den stora betydelse bibeln har på vårt tänkande och våra fördomar. Hon var särskilt intresserad av hur kvinnorna både demoniseras och förtigs, förtalas och anklagas för än det ena och än det andra onda. Och hur kvinnorna trängts undan ur historien. Kvinnosynen i gamla testamentet och i kyrkohistorien är rent ut sagt ogudaktig! Hur kvinnor ses och behandlats och behandlas där är rena skräckberättelsen, så långt ifrån kärleksbudskap man kan tänka sig. Och mycket verkar gå tillbaka på skapelseberättelsen. Med den som legitimerande förevändning har alla möjliga män i religionshistorien  demoniserat och förminskat kvinnan, inte minst för att själva få makt.

Dramaten har gjort ett gäng smarta drag när man flyttat texten till teaterscenen. Man låter författaren vara med som berättare. Det är bra för att vi ska förstå allt finlir i resonemangen. Gunilla Thorgren spelas av Cecilia Lindqvist. Det blir teater som, ibland litet pladdrig, men högintressant föreläsning.

Foto Sara P Borgström

Så sveper vi genom den kvinnoförtryckande religionshistorien i en rad tablåer. De är skarpsynta, fyndiga och rammande med sina ofta helt absurda exempel på kyrkans både andliga och kroppsliga våldförande på kvinnorna. Det sker i form av elak, roliga och mycket avslöjande och klargörande sketcher. Men religionens historia handlar lyckligtvis inte bara om kvinnoförnedring. Det finns också många kvinnliga förebilder som Maria Magdalena och t ex Birgitta från Vadstena ( rappt spelad av Elin Klinga). Här skapas gemenskap snarare än avståndstagande och det behövs sannerligen.

Foto Sara P Borgström

Föreställningen får ett särskilt liv och skimmer av de nycirkusinslag som medlemmar ur Cirkus Cirkör levererar. Då kommer magin och det öververkliga, religionens omistliga vapendragare, in. Cirkör gör verkligen det overkliga och omöjliga verkligt. De är både råstarka och poetiska numren på lina.   Olika kroppar kändes sammanflätade till enheter som om de visade kraften i revanschen och det obetvingliga i kvinnokraften. Det handlar mindre  om att överskrida sina begränsningar än att realisera sin potential.

Foto Sara P Borgström

Föreställningens regissör är Cirkus Cirkörs grundare och ledare Tilde Björfors. Hon kastar sig våghalsigt över utmaningen att kombinera föredrag, teater och nycirkus. För det mesta flyter det på bra. Men visst märks det att cirkusproffsen är bättre på sitt än på skådespeleriet och att  samma sak gäller skådespelarna. Det är inte allt som blandas som blandar sig.

Visst märktes det att det här var en föreställning som invigde de redan invigda. Inget fel i det, det gör oräkneliga fotbollsmatcher varje vecka utan några pikar. Så skam den som säger illa därom.

Foto Sara P Borgström

Föreställningen gick hem, inte tu tal om den saken. Stående ovationer och flera inrop. Välförtjänt, inte tu tal om den saken. Fullsatt dagen efter också.

BO BORG


Regissören Tilde Björfors berättar om uppsättningen
Luftakrobaten Fofo Rakez och skådespelaren Michael Jonsson om mötet mellan teater och cirkus
Tilde Björfors, Cecilia Lindqvist och Anna Heymowska om att göra en pjäs om Bibeln

Dramaten, Stockholm, Stora scenen
Guds olydiga revben
Bygger på boken med samma namn av Gunilla Thorgren, dramatiserad av: Laerke Reddersen
Regi: Tilde Björfors
Medverkande: Karoline Aamås, Sven Boräng, Michael Jonsson, Hamadi Khemeri, Anna Lagerqvist, Cecilia Lindqvist, Tanja Lorentzon, Fouzia Rakez, Marilen Ribot Estelrich, Methinne Wongtrakoon
Publik; Fullsatt
Efter spelperioden på Dramaten kommer föreställningen att spelas på Malmö Stadsteater

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s