Tom T. Hall

Tom T. Hall är en låtskrivare av högsta karat, en av de allra bästa.  I hans sånger berättas episoder som verkar enkla men som bär många betydelse- och – känslonivåer. Han är omsorgsfull med både ord och melodier. Han förenklar tills bara det viktiga finns kvar. Men han vet att Gud finns i detaljerna, så betydelsefulla sådana mejslas ut. Man får ofta veta tid och plats och namnen på sångernas huvudrollsinnehavare. Och något särskilt som utmärker dem. Han gör det alldagliga speciellt och det särskilda till en självklar del av vardagen. Det handlar om personer vi inte känner men vi kommer dem nära genom sångerna.  Ingen kan göra sådana självklara och perspektivöppnande oneliners i ord och melodier som han. Och vi känner igen oss själva.

Tom T. Hall fackas som countrysångare, vad nu det är!? I sången Country is säger han att det är: ”what you make it”. Allt eller inget alltså. Ändå vet vi precis vad det är när vi hör det. Eller hur.

Tom T. Hall är en ordsmed med en sällsynt förmåga att berätta så att man direkt är med på noterna och förstår vad han menar och mer till.

Han har en benådad tonträff både i text, men också i melodi. Listan på hans fina melodier blir lika lång och svårslagen som den med de geniala texterna.

Så långt är allt kanon, fast det förstås i en jätteproduktion som hans också gjorts några riktiga kalkoner.

Han har spelat i de flesta av sina sånger själv. Han är en fin sångare, som lyfter fram sina texter på ett kongenialt sätt. Men det blir litet enahanda och i brist på bättre ord litet slätstruket. När man ser honom på You Tube ser man en mullig vänlig gubbe prydligt klädd för kontorsarbete, ibland när han är mera lössläppt är översta skjortknappen uppknäppt, som ställer upp på all möjlig skit i amerikansk TV. Hans skivor har alla dom fina låtarna, fint sjungna. Men komp och arrangemang är av den där superkommersiella standardcountrytypen som förstört massor med skivor också med t ex Johnny Cash och George Jones. Därför tvingas man (även fast man inte vill) konstatera att Tom T Halls låtar är som bäst när dom framförs långt ifrån hans egen framförandepraxis.

Det är nog mycket därför jag så lycklig över en gammal skiva med andra artisters tolkningar. Den heter Real-The Tom T Hall Project. Och den är kanon, tro mig. Det har inte lämnat mig någon ro sen den kom ut 1998. Mitt brända ex tillhör mina mest spelade skivor. När man hör andra lägga hela sin själar i sina tolkningar förstår man vilken gigant Tom T. är. Jag har inte hittat den på Spotify, men många av spåren finns på You Tube.

I Tom T. Halls egen version av The Year That Clayton Delaey Died har nån (djävel) lagt på något töntigt tivoliblås som helt sänker en bra låt. Därmed inget ont sagt om blås. På the Tom T. Hall Project spelar Calexico hans Tulsa Telphone Book. De har också blås, men här är det mariachiklanger med klockren stilkänsla som lyfter låten flera steg.

Tom T. Hall har känsla och välvillig omtanke för de mest utsatta. På den är skivan gör R.B Morris en version av Don’t Forget the Coffee Billy Joe, en varm och empatisk sång om socialbidragstagare som hittar det hårda livets glädjeämne i kaffet. Vem mer än Tom T. kan göra en sån låt!

En av hans bästa låtar, en grym skilmässovåndalåt, är I´m not Ready Yet. Han gör den passabelt själv. Men i George Jones version märker man att ett geni som George har det neon i venerna som behövs för att få låten att glimra och glöda. På den här skivan görs den också i en helt strålade version av The Mary Janes. Alla tre versionerna ger sin aspekt och har sitt djup och är bra exempel på Tom T.s sångers mångsidiga kvalitet.

Iris Dement gör I Miss a Lot of Trains till sin egen. Och i stället för Tom T’s teflonblanka och melodiradiorakade komp har hon lagt på ett gitarrslingor att dö för. Och hon sjunger hjärtat ur sig där han själv mystrallar.

Iris Dement gör I Miss a Lot of Trains till sin egen

Syd Straw and the Skeletons gör hans megahit Harper Valley PTA. Det är en låt av den kvaliteten att den tål alla versioner från Hotenanny Singers till den här stenhårt rockande dräparen. Här går den från dänga till ett statement med den attityd i framförandet som Tom T. Hall ( tyvärr, tyvärr!) nästan alltid avstår ifrån.

Whiskeytown (saliga i åminnelse) gör en blytung och genomsorgsen version av ännu en av Tom T’s absolut främsta låtar I Hope it Rains on my Funeral.

Tom Ts allra bästa låt, den episka It Sure gets Cold in Des Moines görs i en helt suverän version av Mark Olson och Victoria Williams. Bättre än så här kan inte den stora ensamheten gestaltas. Både låten och den här versionen är rena mästerverken. Starkare och mer i djupet drabbande än så här blir inte populärmusik.

Den här coverskivan lyfter fram Tom T. Halls låtar bättre än han själv förmår. Och man förstår genom den tydligare vilken stor låtskrivare han är. Här finns allt av det bästa hos Tom T Hall. Fast bättre.

När man talar om kanoncovers saknar jag två tolkningar av hans låtar som betytt mycket för mig. Det är den så medmänskliga och empatiska låten om en alkoholist, Pay no Attention to Alice. I min värld måste den framföras av Michael Hurley. Den som inte blir rammad av den här låten i hans versionen har inget hjärta.

Den andra är Hundar och ungar och hembryggt äppelvin. Den ska förstås göras av Alf Robertson.  En låt som den här kan inget skitarrangemang förstöra när den tolkas av en genial artist med ett sånt oemotståndligt och drabbande tilltal som Alf Robertson.

”Sen berättade hon historien om sitt liv..”, heter det i den svenska översättningen.
Ingen låtskrivare kan göra berättelser ur verkliga livet så levande som Tom T. Hall.

BO BORG

Home -The Tom T. Hall Project
17 covers med olika artister
Skivbolag: SireDelmore Recordings
Kom ut: 1998

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s