Fotografiet som konstverk och fotograferingen som rit
Petr Tausk och Susan Sontag
Sedan några år tillbaka upplever fotografin ett nytt uppsving som konstnärligt uttrycksmedel såväl internationellt som här hemma. 1971 grundades Fotografiska Museet i Stockholm och det har med tiden bara ökat sina aktiviteter under Moderna Museets tak. Vid Lunds universitet har konstvetenskapliga institutionen en speciell fotokurs och hösten 1977 öppnade det första svenska galleriet för uteslutande fotografisk konst, Camera Obscura i Gamla Sta’n i Stockholm. Nyligen kom också det fjärde numret av tidskriften Fotografiskt Album från Helsingborg, att efterlängtat komplement till de mera tekniskt inriktade fototidningarna. Bokförlagen har efter hand hakat på det hastigt ökande intresset och nu kommer det fotoböcker som aldrig förr.
Jag sitter här nu med två nya böcker framför mig som båda handlar om fotografi. Men de är mycket olika varandra. Den första heter Fotografins historia under 1900-talet, den är sammanställd av den tjeckiske fotografen Petr Tausk och utgiven av Liber Läromedel. Den andra är skriven av den amerikanska journalisten Susan Sontag, utgiven på Norstedt och den heter Om fotografi, helt enkelt.
Intresset för fotografi som uttrycksmedel drar naturligtvis också med sig ett intresse för fotografins korta historia. På svenska har vi länge varit hänvisade till en bok av de engelska samlarna Helmut och Alison Gernsheim. Den utkom 1965 och det är på tiden att den blir avlöst. Inte bara för ålderns skull – det händer ju väldigt mycket på femton år inom den innovationsrika fotokonsten – men den har också en skevhet i bildurvalet som är både privat och kulturellt betingad. I detta avseende innebär Tausks bok en förnyelse: han tonar ner den amerikanska dominansen och låter oss framför allt möta en rad europeiska fotografer som tidigare varit okända för oss. Inför den svenska utgåvan har han dessutom kompletterat sitt urval med många skandinaver och däribland nästan tjugo framstående svenskar.


Den nya boken av Petr Tausk ersätter mer än väl också makarna Gernsheims historieskrivning, kanske med undantag för den tidigaste pionjärtiden. Tausk startar vid sekelskiftet, då fotograferandet fortfarande mest var en sysselsättning för vilda uppfinnare och förmögna entusiaster. Många konstnärer vid den tiden befarade att fotografin helt skulle ersätta målarkonsten. Man försökte anpassa sig, men snart insåg man att hotet samtidigt var en befrielse. Tausk driver framställningen vidare som en dialog mellan de olika konstformerna och skildrar kampen för den fotografiska bildens särställning. Han koncentrerar sig helt på den skapande fotografin skild från till exempel den omedelbart säljande eller enbart dokumenterande fotografin. Han lyfter fram de experiment som verkligen framkallats ur fototekniken: montage, fotogram, solarisation och andra raffinerade mörkrumseffekter. Men till de kreativa, fotokonstnärerna, räknar han naturligtvis också de sociala avslöjarna, krigsskildrarna och modefotograferna.
Petr Tausk visar hur den fotografiska bildsynen och fotografernas arbetsförhållanden skiftat med decennierna. Efter amerikanska Life har många fototidskrifter lagts ner och televisionen övertagit bildrapporteringen. Fotografiet står mitt i det nedläggningshot som illustrationskonsten och måleriet stod i för knappt ett sekel sedan. Men knappt på samma gång inför en liknande frigörelse.
Susan Sontag ser fotograferandet i första hand som en social rit. Ett sätt att göra världen hanterbar genom att bokstavligen förminska den, att betrakta omvärlden genom en distanserande lins och tryggt låta avbilderna bestämma. Det fotografiska återbruket av Verkligheten gör alla upplevelser till souvenirer och bekräftar ytterst påtagligt Tidens gång. Kameran ställer oss inför valet att antingen registrera eller ingripa i skeendet. Den förändrar ingenting men gör helt enkelt livet uthärdligt. Allting blir bild och till sist vackert. Så formas en bilvärld sam kommer all överleva oss alla.


Susan Sontags bok är en insiktsfull och övertygande uppgörelse med några av fotografins myter. Till exempel den överdrivna tilltron till fotot som samtidsdokument. ”En bild säger mer än tusen ord”, säger man, och det är sant. Men bilder är och förblir ändå alltid mångtydiga återsken. Fladdrande skuggor på väggen mittemot öppningen till den riktiga världen utanför. Susan Sontag utnämner rentav fotografin till den enda konstart som är surrealistisk till sin natur. Som inte bara återger och förvränger, utan faktisk skapar det vi kallar Verklighet.
Fotografier har vi dagligen överallt omkring oss och Susan Sontag diskuterar de estetiska och moraliska problemen med denna ständiga närvaro, på ett sätt som man aldrig möter i andra fotoböcker. Om forskaren Petr Tausk står för det metodiska och medvetet pedagogiska, så är reportern Susan Sontag subjektivt resonerande och provokativ.
Deras böcker kompletterar varandra även rent praktiskt. Tausks bok är att uppslagsverk med nära 280 bilder och med nästan lika många fotografer. Sontag nämner också många fotografer, men förutsätter tydligen kunskap om deras bilder, eftersom hennes bok helt saknar illustrationer. Enda bilden är omslagets. På den amerikanska originalutgåvan återges en daguerreotypi med ett par som ömt håller upp en bild med några kära anhöriga mellan sig. En fyndig bild-i-bild-kommentar som speglar innehållet. På det svenska omslaget har den ersatts av en lustig, men helt meningslös badbild från anno dazumal. Den vanliga anonymiteten och nostalgin.
Skenet ska hedra oss igen.
SUNE NORDGREN
(OBS – kulturkvarten, Sveriges Radio, 10 april 1981. Även omarbetad för Dagens Nyheter, 6 maj 1981).
Foto ur böckerna Rune Lindström
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
EFTER0RD
Stora tekniska landvinningar har alltid inneburit förändringar som ansetts farofyllda, på olika sått, för samhället. Här kan ni se att fotografin ansågs kunna innebära målarkonstens och andra bilders död. Eftersom fotografiet skulle ersätta dem alla.
Så blev inte fallet. Många tekniska lösningar har under åren fått stå tillbaka för nya och ekonomiskt mera lönsamma. Men de äldre finns kvar ofta nu förvaltade av konstnärer och andra kreativa personer.
Når fotot blev digitalt så spådde många den analoga kamerans död. Under en tid så minskade intresset, men under senare tid har det återuppstått. I synnerhet bland ungdomar som inte ens var födda då de kameror tillverkades som de idag köper på nätet, loppis eller 2-hand butiker.
Och idag när nästan alla har blivit fotografer, på gott eller ont, tack vare de smarta mobilerna. Då står vi ånyo inför en omvälvande förändring. In på den digitala scenen kommer nu AI. Den tillverkade intelligensen som genom trial and error bara kommer att bli bättre eftersom vi alla idag har tillgång till datakraft som bara igår ansågs som en omöjlighet.
Flera talar varnande om framtiden, som om apokalypsens ryttare är på väg. De kan ha rätt och deras krav på att vi måste få till en global lagstiftning känns inte obefogad. Bara frågan om hur.
AI:s möjligheter är säkert närmast oändliga och tillsammans med vår senaste swiss army knife; datorn kommer det bli ett superverktyg. Så kraftfullt att det i fel händer kan åstadkomma mera skada än den nytta vi helst talar om idag.
Susan Sonntags bok om vårt förhållningssätt till bilden är intressant. Och det skrevs före det att alla vet vad en selfie är. Tål att tänka på. Hur kommer den AI-genererade selfien se ut?
Rune Lindström, red.
Ur Texter & samtal
av Sune Nordgren
Omslagsfoto Åke Hedström
Kalejdoskops Förlag 2016
ISBN 9789179361211
Om Petr Tausk, Fotografins historia under 1900-talet, Liber Läromedel, 1980
Omslagsfoto Eugène Atget (överst)
och Susan Sontag, Om fotografi, har sedan 70-talet getts ut på många språk och med många olika omslagsbilder. Omslag här av Don McCullin. 1963 (överst)
Texter & samtal av Sune Nordgren
Efter ”fyrtio år i branschen” har Sune Nordgren samlat ett urval texter om konst, poesi, arkitektur och kulturpolitik. Tidningsartiklar, krönikor, katalogtexter, bandade samtal och debattinlägg.
Format 170 x 240 mm. 544 sidor
Kalejdoskops Förlag 2016
ISBN 9789179361211
Boken kan du köpa direkt hos förlaget
Förlag Kalejdoskop

