Lidköping Music Festival avslutades traditionsenligt med en galakonsert I S:t Nicolai kyrka. Där har vi sett många av de artister som gett Lidköping Music Festival dess rykte som en internationell musikfest av högsta kvalitet. Publiken känner sig trygg med vad som komma skall. De vet hur bra det varit tidigare om åren och vet att en kan lita på arrangören. Många kom tidigt och sorlet innan konserten var förväntansfullt.
Konserten inleddes med ytterligare ett verk av spanjoren Fernando Sor, hans Fantaisie op. 54 bis som han skrev i Paris 1833. Det är en klassiker och nämns ofta som ett exempel på hans skicklighet som kompositör av gitarrmusik. Jag har sett stycket kallas ”virtuost”. Och ett sådant styc ke kräver förstås exceptionella instrumentalister för att ges en fullödig tolkning. Det hade de här i gitarristerna Patrik Kleemola och Martin Fogel. De gjorde musikens vackra melodier, rika tonfärger och klangvärld full rättvisa. Det är snart tvåhundra år sedan den här musiken skrevs men när de här gitarristerna spelade i kyrkorummets koncentrerade tystnad fanns bara ett benådat här och nu. Bra musik skapar ett fokus en vill försjunka i.
Konserten fortsatte med mer romantisk musik. Nu Trio élégiaque nr 2. av Sergei Rachmaninoff (1873–1943). Som anges av titeln handlar det om melankolisk musik vid gränsen till det sorgliga. Den framfördes av festivalens powertrio, de tre toppmusikerna Maiko Mori, piano, Magdalena Filipczak, violin, Liubov Ulybusheva, cello. De spelade med en hisnande ackuratess och musikalitet. Som ofta hos Rachmaninoff handlar det om mycket vackra melodilinjer, ibland nästan smäktande, men inte sentimentala. Melodierna är på en nivå enkla, men de är uttrycksrika. De bär många känslor i sin koncentrerade skönhet. Skönhet är ett oöverträffat kommunikationsmedel. För mig blev det här kanske festivalens största musikupplevelse.




Galakonserten avslutades med Maurice Ravels (1873–1943) Pianotrio som han skrev 1914. Enligt konsertarrangörerna var det konsertens höjdpunkt. Det här verket bryter gränserna för en pianotrios ljudvärld och känns större och mer orkestral. En förutsättning för att det ska lyckas är ett virtuost spel av de tre musikerna, och det fick vi verkligen här. Musiken har sammansmält influenser från många håll som från barocken och exotisk poesi. Det blir en musik som är personlig i sin blandning av klassiskt och modernt (a la tidigt 1900-tal) till en mycket personlig musikalisk legering. Det blir en bred och rik, men strikt sammanhållen, musikalisk klangvärld med en underliggande känsla av klagande sorg. Vilken fantastisk avslutning på Lidköping Music Festival.
Efteråt var det ingen tvekan om att kvällens musik och musiker uppskattades av en entusiastisk publik. Martin Fogel avtackades med bl. a ett symboliskt paraply för att Lidköping Music Festival låter den musikaliska solen skina och värma även i regn och gråväder.
Vi får hoppas att många goda krafter kommer sig samman att stöda Martin Fogel så att en Lidköping Music Festival 2024 blir möjlig.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
S:t Nicolai kyrka, Lidköping, den 9 augusti 2023
Galakonsert i S:t Nicolai
Medverkande artister: Maiko Mori, piano, Magdalena Filipczak, violin, Liubov Ulybusheva, cello, Patrik Kleemola, gitarr; Martin Fogel, gitarr
Konserten var ett samarrangemang mellan Studiefrämjandet, Polska institutet, Svenska Kyrkan, Concil House of marketing och Lidköpings Kommun

