Contemporary Dance + GöteborgsOperan

Det började vid busshållplatsen utanför Operan. Där hände märkliga saker med dansare som gjorde det mest omöjliga saker möjliga. Koreografen Tali Zavilevichs platsspecifika föreställning visar vad som händer när annorlunda kroppsliga utsagor än de vi är vana vid görs mitt i vår vardagsmiljö. Massor av folk med öppna sinnen fyllde trottoaren för att vara med och ta del.

Efter ett tag gick vi in i operafoajén och där fortsatte dansarna med olika fysiska inpass på alla möjliga olika platser i publikmyllret. En pianopall blev en scen. En hiss en annan, en balkong en tredje. Det blev förstås oro i leden men nyfikenheten tog överhanden. Konsten som en del av livet, livet som en del av konsten.

Upplevelsen blev splittrad. En del såg en, annat inte. Det blev rörigt och osammanhängandet som livet är. Men jag tänker; så mycket det kan finnas i kroppar som min bara får uppleva som åskådare.

Kvällens huvudföreställning Contemporary Dance+ på stora scenen är en omtumlande upplevelse. En fantastisk föreställning som tog publiken med storm från första stund och inte släppte greppet en sekund under de knappa femtio minuter den pågick.

Det finns dom som tvärsäkert menar att ”dans ska dansas, inte analyseras”. Så kan man förstås vältaligt tycka. Men vad ska man göra med alla de känslor och intryck som en dansföreställning som Contemporary Dance+ skapar om man inte försöker formulera sin upplevelse. Hur kan man då dela den och resonera med andra om den?
Dans, och särskilt Contemporary dance är ett språk som inte låter sig översättas till ord, men väl till känslor. Och då förstår man ändå.

Jag kan inte frilägga något narrativ i den här föreställningen utöver rörelserna själva. En blev överväldigad av intrycken. Samtida dans är inte nödvändigtvis berättande konstform. Den prioriterar uttrycksfull rörelse framför berättande element. Det är upp till betraktaren om hen vill försöka binda ihop intrycken till en berättelse eller låta de nya känslorna verka på sitt ordlösa sätt. Liksom i abstrakt måleri antas det att ett element som en rörelse, ett ljud en ljusförändring, i sig är tillräckligt uttrycksfullt. Vad den kommunicerar bestäms till stor del av observatören själv.

Contemporary Dance är en genrebeteckning med ursprung i mitten av 1950talet. Den införlivade på ett fritt sätt element från många dansstilar.
Mycket förenklat kan man säga att Contemporary dans utmärks av användningen och betoningen av bålen och kroppsvikten.  Golvet blev viktigt inte bara som i klassisk balett för fötterna utan för hela kroppen i flytande rörelser. Den utmärks av oförutsägbara förändringar i rytm, hastighet och riktning. Improvisation är ofta en viktig del. Gesterna en annan. Kroppar artikuleras och artikulerar.

Den här föreställningen har namnet Contemporary Dance +. Det där pluset markerar att de vill gå vidare. De vill söka och använda nya rörelser och rörelsemönster för att skapa en nyare dynamik.
Det handlar om vad kroppen kan vara och vilka relationer som är möjliga. Föreställningen berättar om mellanmänsklighet genom mellankroppslighet. Det handlar om den kollektiva kraften och kropparnas gemensamma energi. Narrativet är rörelserna själva.

Koreografen Hofesh Shechter har också gjort den suggestiva klubbmusiken som tillsammans med dansen ger en obändigt medryckande tuff kraft. Det rytmiska har förstås en viktig roll och grundmusiken skapar ett perfekt groove, eller säg soundtrack till livet som det gestaltas här.
Tillsammans gör de sitt narrativ sällsynt slagkraftigt på ett sätt som förlöser känslor.

De 15 dansarna har enkla scenkläder. Scenen är tom. Här finns ingen rekvisita eller dekorationer. Ljusdesignen av Tom Visser är helt fantastiskt stämningsskapande. Aldrig i vägen men alltid omistlig i den här visuellt skapande upplevelsen.
Dans är en konstform vars arbetsmaterial är kroppars rörelser. Ljud och kroppsliga åtbörder resonerar med oss utan ord.

Vad måste man egentligen veta eller förstå för att ha utbyte av contemporary dans? Svaret är att det vi såg är vad vi behövde veta och vad vi upplevde öppnade mot nya perspektiv och förlöste viktiga känslor.
Det här var en fantastisk upplevelse. Publiken reste sig överväldigad och tacksam direkt efteråt för att ge en lång stående ovation. Det här var en upplevelse utöver det vanliga. Contemporary Dance + är en klassiker av bästa märke.

BO BORG

Foto: Contemporary Dance +, Lennart Sjöberg. The Bus will arrive in 10 minutes, Tilo Stengel. 

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Contemporary dance, trailer

GöteborgsOperan, recensionen avser föreställningen den 23 augusti 2023
The bus will arrive in 10 minutes
Koncept och koreografi: Tali Zavilevich
Korreografiassistent: Ewa Szubstarska
Violinist: Liina Tammien
Dansare: Filippo Buonamassa, Zander Constant, Viola Esmeralda Grappiolo, Logan Hernandez, Bettina Jurák, Anna Ozerskaia, Iris Telting, Josephine Weise, Johanna Wernmo, Arika Yamada
Contemporary Dance
Koreografi: Hofesh Shechter
Musik av Hofesh Shechter, J.S Bach, Jacques Revaux, Clade Francoise, Paul Anka
Kostymdesign: Osnat Kelner, Hofesh Shechter,
Ljusdesign: Tom Visser
Koreografiassistenter: Bruno Guillore, Chris Evans, Attila Ronai
Dansare: Mei Chen, Tsung-Hsien Chen, Miguel Duarte, Zachary Enquist, Emilia Gísladóttir, Sabine Groenendijk, Hiroki Ichinose, Janine Koertege, Valerija Kuzmica, RachelMcNamee, Einar Nikkerud, Riley O`Flynn, Auguste Palayer, Lee Yunan Tu, Amanda Åkesson.
Spelperiod: 19 – 27 augusti 2023

Lämna en kommentar