En solig sommarkväll en knapp vecka innan var det konsert med modern popmusik med elgitarr i kompet. Så kom den här konserten med en stråkkvartett en grå kväll med regntunga skyar.
Lokalen var Tingssalen på Kollängen. Det lilla rummet med så mycken tyst men närvarande historia i väggarna fungerade fint i båda fallen. Det blir en intimitet i den lilla lokalen som både musiken och vi i publiken trivs i. Man kan låta blicken söka i den stora batikbilden av Edna Cers som sitter i fonden bakom musikerna. Och möta den fina utsikten i de båda fönster som flankerar den lilla scenupphöjningen.
Den här lördagskvällen gästades Kollängens Tingshus av Salentinokvartetten. Musikerna är verksamma i Göteborg där de träffats och bildat sin grupp. De har tagit sitt gruppnamn efter en plats i Italien där de har tillgång till ett hus där de kan öva kvartettmusik tillsammans. Den här var en av de fyra kvinnliga medlemmarna utbytt mot Håkan Rudner på violin.
De hade satt ihop ett program som passade både oss och dem.


Stråkkvartetten brukar tillskrivas Joseph Haydn som upphovsman. Det är en musik som kräver mycket av de olika musikerna. Varje instrument har en avgörande roll för det musikaliska resultatet. Samspelet måste fungera till 110 procent annars sjunker sufflén ihop. Det är spännande att se hur musikernas blickar möts för att få rätt precision i spelet.
De inledde med musik ur Drottningholmsmusiken av den svenska klassiska musikens fader Johan Helmich Roman. Den välbekanta musiken fick oss att spetsa öronen och komma i stämning.
De olika styckena presenterades allteftersom av kvartettens cellist Karin Knutsson.
De spelade en av Mozarts tidiga stråkkvartetter. De skrevs mellan 1770 och 1773 då Mozart var i femtonårsåldern. I mina öron är det en fräsch, men ändå mogen musik, åtminstone känns det så i våra dagar. Besserwissrarna brukar påpeka att det finns en tydlig påverkan av Joseph Haydn. Kör för det. Men det är musik som ändå står bra på egna unga starka ben.


De spelade också ett stycke filmmusik, en romans, av Dmitri Shostakovich. Dennes öde är att det verkar obligatoriskt att all den mästerliga musik han skapat ska förklaras av hans relation till sovjetapparaten och Stalin. Det tillför inte upplevelsen av musiken något, med det hör till. Jag hörde en musik med en ljusare livsbejakande ton.
De avslutade efter paus med ett fyrsatsigt stycke av stråkkvartettens urfader Joseph Haydn. Oavsett vilka känslor pappa Haydn hade när han skrev den kring mitten av sjuttonhundratalet och vilken plats han skrev den i känns den trygg, levande och angelägen här och nu även i våra dagar.
Som extranummer fick vi höra en tango av Gerardo Rodriguez.
I Kollängens Tingshus får man en närhet till både musik och musiker som ger många mervärden till upplevelsen.
Att publiken var entusiastisk för konserten märktes på stämningen och hördes på applåder och bifall.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Kollängens Tingshus den 26 augusti 2023
Musik på slott & herresäten
Salentinokvartetten
Medlemmar: Håkan Rudner, violin, Åsa Rudner, violin, Ulla Anttila Thoursie, viola, Karin Knutson, cello
Musik av bl. a Johan Helmich Roman (1694–1758), Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791), Joseph Hayden (1732–1809), Lille Bror Söderlundh (1912–1957), Dmitri Shostakovich (1906–1975) m. fl.