Maximize don´t compromise!, det verkar vara ledstjärnan för GöteborgsOperans uppsättning av musikalen Wicked. More is more och för säkerhets skull läggs ännu more till.
Allt är överdådigt i den här uppsättningen. Ögonen överväldigas av intryck, det händer nånting hela tiden. Det är spektakulära effekter med scenlösning, videoeffekter och ljus av arenarockkaraktär. Och Göteborgsoperans orkester är pimpad med trummor, elbas gitarr och klaviatur för att litet lättrock i klangen. Man har inte sparat på krutet för att få musiken explosiv. I Göteborg har man en dubbelt så stor orkester som är vanligt i andra Wickeduppsättningar.
Wicked är en enorm kioskvältare, ”en av tidernas mest framgångsrika teatersatsningar någonsin”. Den har gått för fulla hus på Broadway sju dar i veckan i tjugo år nu. Den har sedan premiären 2003 setts av 50 miljoner världen över.





GöteborgsOperans uppsättning är den första i Sverige. Och salongen var knökfull den onsdagskväll i september jag såg den.
Den verkar vara en garanterad succé. Och man planerar för en långkörare.
Den har anknytning till en annan supersuccè, nämligen Trollkarlen från Oz. Många av rollfigurerna är desamma. Wicked är en prequel som ger bakgrunden efteråt.
Trollkarlen från Oz är en levande del av den amerikanska kulturen. Handlingen och karaktärerna är inte alls lika välkända i vårt land. Det gör det svårare att få kontakt när förförståelse saknas.
Handlingen kretsar kring en god häxa spelad av Anna Salonen mot en ond häxa, som är grön dessutom, Feline Andersson, en man Max Jansson. Det handlar med enkel symbolik om mobbning, kärlek, svek och besvikelse. Grundretoriken handlar om hur ondska uppstår att det inte är en medfödd egenskap (även om man föds grön). Ondskan är en social konstruktion som uppstår av livsomständigheter och erfarenheter. Här iscensätts både den inre och den yttre dialektiken mellan att vara god och att vara ond.
Ser man till innehållet är Wicked sannerligen mycket väsen för litet ull. Kanske kan man se det som en sedelärande historia på Disneynivå.
Men det glömmer man snart för det ögon- och öron-bedövande utanverket när hela den här jätteproduktionen drar i gång med full patte. Och då blir det sannerligen åka av. Det är gasen i botten med turbo hela vägen.
Föreställningen visar live-upplevelsens överlägsenhet mot skärmar och biodukar. Här kan man tala om multimedia som ett mervärde.
Koreografin med återkommande massdansscener är oemotståndligt medryckande. Dräkterna lämnar inget övrigt att önska. Ständigt varierande. Jag ser en uppgift om att man använder 240 par skor och 151 huvudbonader. Slösande var ordet sa Bull. Och oräkneliga nyanser av grönt.



Och scenbilden är många och i ständig förändring tycks det. Den återuppstår i nya överraskande variationer och färger. Och inslaget av effektskapande och miljöskapande videoeffekter berikar det visuella mycket.
Musiken är inte min kopp te. Men det var ingen tvekan om att det var publikens. Jag ser den som välgjord, men ack så konventionell. Det räckte inte med kompet från jätteorkestern som var kanoners.
Regin av musikalexperten Samuel Harjanne fungerade perfekt. Inte minsta hack i handlingsflödet och både skojet, romantiken och sorgesamheterna laddades till fungerande uttryck. Regin skapade dynamik i dramatiken.
Den mest spektakulära rollen som den illgröna Elphaba spelas av Feline Andersson. Fint spel, men hennes sång så oklanderlig den är funkar inte för mig. Det är förstås en fråga om smak, inte något objektivt.
Den andra huvudrollen som Glinda spelas och sjungs klockrent av Anna Salonen. Samma sak gäller Max Jansson som hjärtekrossaren med gott hjärta Fiyero. Till det var hela scenen hela tiden helt fylld av genomproffsig dans och skådespeleri.
Massor av applåder, ovationer och inrop. Wicked i Göteborg blir ännu en anhalt på den här musikalens segertåg över världen.
BO BORG
Foto: Lennart Sjöberg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
GöteborgsOperan
Musikalen WICKED, recensionen avser föreställningen den 27 september 2023
Musik och sångtexter: Stephen Schwartz
Text: Winnie Holzman
Efter en roman av Gregory Maguire
Regi: Samuel Harjanne
Koreografi: Gunilla Olsson Karlsson
Scenografi och kostym Takis
Ljusdesign: Niklas Elfvengren
Ljuddesign: Dennis Barkevall
Videodesign: PXLFLD
I de ledande rollerna: Anna Salonen, Feline Andersson, Vera Veljovic, Max Jansson, Sofia Mustaniemi, Oscar H Olsson, Ole Forsberg, David Lundqvist
Göteborgsoperans orkester
Dirigent: Björn Dobbelaere
Spelperiod: 16 sept 2023 – 24 april 2024
50 miljoner människor världen över? Därmed är musikalen en av tidernas mest framgångsrika 151 huvudbonader?
