Det är inte varje dag vi får möta ett gäng ess från GöteborgsOperan hemma i Götene. Det märks att de vill visa på bredden i utbudet när de kommer ut på bystan. Rätt eller fel märks också att de tror at vi lantisar mest vill ha det mest lättillgängliga inom deras repertoarområden.

Så mycket opera blev det inte fast de hade en förstklassig operasångerska i gruppen. Carmen fick det bli, ett säkrare kort än Fort Knox. Och gott så när mezzosopranen sätter pedalen till metallen i Habaneran. Det är förstås fint att få höra ett så slitet örhänge med en så genomproffsig artist. Här var kompet ett ensamt piano, men Katarina Giotas har resurserna göra enkelheten stark, rik ock komplex. Visst är sången snudd på helt utsliten. Men vilken låt det är när den tas om hand av en så här bra sångerska. Hon sjöng också en operaaria som var okänd för mig, Va! Lsisse couler mes larmes av J. Massenet. Och frågan är om det inte blev kvällens höjdpunkt. Den sången och den tolkningen lever jag länge på.
Den här kvällen hade man en bra komframochsäg i Ingahlill Wagelin. Hennes mellansnack gav kontext med värme och humor. Och det gjorde att föreställningen kändes trevligt välkomnande och det är nog så viktigt. Hon sjöng också flera nummer, bland annat en tolkning av Barbro Hörberg som hon förstås kan bra efter att ha gjort en särskild föreställning om, även den turnerade i Skaraborg. Jag såg den med behållning i Skövde.


Ingahlill Wagelin
Feline Andersson satte ribban högt för kommande musikalnummer när hon sjöng The life I never led. Jag tyckte mig märka mer av hennes musikaliska och artistiska stjärnglans här än jag gjorde när jag såg henne illgrön i den stora rollen som Elphaba i GöteborgsOperans uppsättning av musikalen Wicked.
Och en märker att det blir nåt annat att se musikalnummer utan medspelare, dräkter och stor orkester. Det vill till att de är starka låtar och framför allt bra artister som själva kan bära hela lasset. Och en sån var Feline Andersson. Vi fick reda på att hon gått vidare i en rollbesättningsprocess i London och publiken önskade lycka till med en innerlig applåd.


Feline Andersson
En annan musikalartist som passade på att visa framfötterna var Robert Sillberg. Han har en stor stark och uttrycksrik röst och stor närvaro på scen och i sång.
Så var det där vad GöteborgsOperan tror att vi lantisar tål. Ständigt denna West Side story. Robert Sillberg sjöng Maria och Katarina Giotas Somewhere. För mig som är sjuttio plus (och det var en stor del av publiken den här kvällen) är de här låtarna av våra livs soundtrack. Men nog är en trött på att de ständigt ska med. De här skickliga artisterna hade talang och kraft att blåsa liv i liken. Och OK, visst är dom här sångerna veritabla showstoppers.


Anders Ottosson och Ingahlill Wagelin — Robert Sillberg
Det händer alltid nåt när Lars Hjertner är på scen. Det verkar som han tar med sig hela teaterutbildningen i varje sång. Han verkar inte kunna sjunga eller säga ett ord utan en speciell min och att göra en gest till. Ofta blir det kul, men ibland blir det litet för mycket too much. Han gjorde en Cole Porterföreställning härförleden som bl. a spelades i Skövde där jag såg den. Och Cole Porters sånger passar honom bra. Här sjöng han I happen to like New York. Han sjöng också duett en duett med Ingalill Wagelin och spelade ett fiolsolo.



Lars Hjertner
Alla ackompanjerades av pianisten Anders Ottosson. Han spelade bra, men hans instrument hade ibland en liksom artificiell ton som störde mig. Det stod ju en flygel oanvänd efter en vägg.
Alla nummer framfördes mot en blank och skrynklig textil i fonden. Den visades sig kunna förvandlas med ljussättningen till olika stämningsfärger.
Publiken tackade med varma applåder och krav på extranummer som också levererades.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Götene Kommunhus, Sessionssalen den 8 maj 2024
Operakväll med musikalpärlor
Medverkande: Ingahlill Wagelin, konferencier och musikalartist, Katarina Giotas, mezzosopran, musikalartisterna Feline Andersson, Lars Hjertner, Robert Sillberg
Pianoackompanjemang: Anders Ottosson
Program: godbitar ur opera och musikal
Publik: sågottsom fullsatt.

