Expedition konst i Lidköpings konsthall

Kan en drista sig att påstå att vetenskap och konst är två sidor av samma sak?! Båda strävar ju var på sitt sätt efter att leta sig fram till nya aspekter på livet och världen och vidga perspektiv, kunskap och förståelse. Vetenskapen kan leverera fakta och kunskaper. Konsten å sin sida kan ifrågasätta, tilta konventioner och vrida på perspektiv. I de bästa stunder blir mötet dem emellan till något nytt och tredje där de sporrar varandra till kreativitet och innovation där konsten kan bidra med att göra hårda fakta till nya mänskliga känslor och erfarenheter.

Polarforskningssekretariatet har erbjudit konstnärer att delta i expeditioner till Arktis och Antarktis sedan i slutet på 1980-talet. Traditionen går tillbaka till sent 1800-tal. Då ville forskarna åt konstnärers förmåga att dokumentera. Numera är man ute efter konstens sätt att gestalta utifrån sina egna förutsättningar.

Jag kan inledningsvis erkänna att min egen diminutiva erfarenhet av polarlandskap är hämtad från bildkonsten. Ett av mina favoritkonstverk är Caspar David Friedrichs Das Eismeer från 1823. Så har jag tänkt mig att det ser ut och känns.

Men man lär så länge man lever…

Caspar David Friedrich – Das Eismeer – Hamburger Kunsthalle – Wikimedia Commons

På Lidköpings Konsthall visas över sommaren Expedition konst. Det är en till hallens förutsättningar anpassad variant av en utställning som gjordes till Waldemarsudde häromåret. Det blir en utställning med konstnärliga uttrycka ur olika discipliner, allt mot en klangbotten av naturvetenskap. Alla de deltagande konstnärerna har bott och arbetat med isbrytaren Oden som sin bas i kylan och runt omkring is, snö och iskallt vatten.

Vi får se en modell av isbrytaren Oden. Den ser liten ut i sin monter. Men i verkligheten är den hundra meter lång, väger massor av ton och drivs av en motor med nästa oräkneliga hästkrafter.

Oden

En av de första konstnärspolarfararna i det här projektet var grafikern, skulptören  m.m. Svenerik Jacobsson. Här är många av bilderna grafik i olika varianter. Trots en del tekniska äventyrligheter ser hans bilder gammaldags handfasta ut. Han har verkligen hittat ett fungerande och trovärdigt färgspel mellan kallt vitt och en isande blå färg. Han har också gjort djurhuvuden i len sten.

Sigrid Sandström har en jättemålning i tre delar monterade tätt samman. Konstnärsblicken på ismassorna verkar ha gjort dem abstrakta på ett sätt som gör dem ännu tydligare. Bruna stråk i isen lägger som jag ser det in en ton av hot.  

Svernerik Jakobsson med Sigrid Sandström i bakgrunden på bilden t. höger

Konstutövare av olika slag och med skilda specialiteter har deltagit i expedition. På en liten brusig skärm se man koreografen Eva Lilja dansa på isen. Jag får känslan av en rit, men också en konstnär som gör något så bra som möjligt av varje möjlig eller omöjlig situation. Helt Fascinerande.

Eva Lilja

Josef Bull har, om jag förstår det rätt, samarbetat mera direkt med forskare och forskningsresultat. Han har skannat borrkärnor på ett sätt och i ett format som visar det okändas förborgade skönhet i historiens lämningar.

Han har också ett spektakulärt verk där tappfötter och skor har ingått en osalig förening. En association går till Magrittes berömda målning The Red Model på Moderna museet. Josef Bulls står i ett kar och från det kommer ångpuffar. Det ger många tankar, men ingen av mina leder till förståelse eller tolkning. Det beror säkert på en brist i mina utförsgåvor så inget ont sagt om det karismatiskt mystiska verket. Tvärtom.

Josef Bull (t.v.) — Magritte, Foto: Moderna museet (t.h.)

Hanna Ljung visar en spännande film, trots att den är stillastående som en av Andy Warhols. Den visar den dag då Kebnekajses sydtopp mäts. Man ser bergstoppen. Plötsligt kommer små myrlika figurer fram. Naturen är mäktig och ger ibland den övermodiga människan rätt format i helheten. Hon visar också en stor bild med ett tvärsnitt genom marken som visar lagerföljder i ett dekorativt mönster.

Hanna Ljung

Dascha Esselius har ett par fängslande videor. Bildytan är delad och en halva får möta och förenas med sin spegelbild till nya märkliga bilder och skeenden.

Ida Rödin visar flyhänta akvareller i illustrerande stil som visar episoder i arbetet.

Dascha Esselius — Ida Röden

Det började för länge sedan för Johan Pettersson när han hittade en häst som antagligen varit en  vindflöjel på en soptipp. Han fick tanken att sprida sina varianter av den den på olika sätt över hela världen.

I samband med sin resa på Oden ställde han en järnhäst på Nordpolen. Den sjönk genom isen och befinner sig nu på 4000 meters djup. Tanken svindlar. En sådan häst finns på utställningen. Jämte den en målning som på planschverksliknande sätt visar gammaldags forskare med långa kikare som tittar mot platsen där hästen ställdes och sjönk.

Johan Pettersson — Hästen på besök i Lidköping

Utställningens mest anslående och spektakulära verk har gjorts av konstnärsduon Bigert & Bergström. Dom gör aldrig något konventionellt. De har gjort en hängande skulptur. Grundformen är en modell av en vattenmolekyl. På kloten har de monterat bilder från forskningsskeppet som belyses inifrån. Konst och naturvetenskap i kreativ förening.

Bigert & Bergström

På en vägg hänger stora ödsliga akvareller av Lars Lerin. Som vanligt blir en förundrad av hans bilder. Han lyckas göra verklighetsavbildningar fulla av inlevelse som är verkligare än verkligheten. Han har en unik förmåga att se på världen som om han såg igenom dessytan, att det man ser blir någonting mer. Det känns direkt  att en  kan närma sig en förståelse av sinnevärlden vars mysterium ingen vetenskap kan begripliggöra lika påtagligt och gripbart.

Lars Lerin

I utställningen visas också en film producerad av Bo Landin som visar Lars Lerin och Svenerik Jakobsson i arbete med sina intryck från polarfärden.
Du kan se den här:

Det här är en rik utställning ur många aspekter.

Bo Borg
Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Lidköpings konsthall
Expedition konst
Medverkande konstnärer: Svenerik Jakobsson, Lars Lerin, Bigert & Bergström, Efva Lilja, Bo Landin, Josef Bull, Dascha Esselius, Hanna Ljungh, Johan Pettersson, Sigrid Sandström, Ida Röden
Utställningsperiod: 15 juni – 24 augusti 2024

Lämna en kommentar