Vilken mångsidig soloföreställning!
Mime Brinkmann fick verkligen liv i olika sorters musik och stränginstrument. Hennes konsert var en del av det rika programmet för Valle Baroque 2024. Vi fick höra musik för soloinstrument från den musikaliska barockens tid, sent femtonhundratal till tidigt sjuttonhundratal. Under barocken skrevs och spelades musik som skrivits för soloinstrument till exempel violin, cello och gamba. Ofta bygger verken på ett virtuost framförande. Välkända och älskade solostycken från den här epoken skrev av Vivaldi och Bach för att nämna de mest kända.
Det krävs en särskilt driven och inkännande instrumentalist för att göra sådana verk rättvisa. En sådan är utan tvekan Mime Brinkmann.



Hon är prisad och belönad för sin skicklighet och gedigna musikalitet och har vunnit prestigefulla internationella solisttävlingar. Hon är också verksam som ensemblemusiker. Hon har gjort flera skivinspelningar med musik av bl. a Haydn, Boccherini och Bach. Hennes senaste platta är hennes tolkningar av Bachs solocellosviter. Det är ett av mina favoritverk alla kategorier och jag gillar verkligen hennes tolkning (jag streamar skivan när jag skriver detta).
I Missionshuset spelade hon ett varierat urval av barocksolostycken gör cello och gamba. Han gav styckena kontext genom att läsa ur brev och andra dokument från verkens tid. Det gav stunder att låta ett verk sjunka in och klinga ut innan nästa började. Många av styckena var nya för mig men det var verk som drog en in i sina kraftfält och känslorum. De visade också på de olika instrumentens möjligheter, personligheter och särart.
A soldiers resolution, Soldiers song, Loves Farwell av Tobias Hume (1579–1645) blev en av konsertens många höjdpunkter. Verket kondenserar Humes erfarenheter som militär. Här fick vi höra hur Mime Brinkmann fick instrumentet att skifta karaktär till att härma till och med trumpet och trumma. Det var ett verk med stor variation och dynamik. En musikalisk berättelse med en musikaliskt vältalig gamba. I det här stycket sjöng också Mime Brinkmann. Det var en pedagogisk uppvisning av allt som är möjligt med ett ensamt instrument med en förfaren exekutör.



Hon spelade ett par av Bachs solocellosviter med den kombination av kraft och poesi som sviterna rymmer. De är krävande med stora tekniska utmaningar dubbelgrepp, bågteknik och fingerpositioner. Mime Brinkmann levererade musiken på ett heltigenom drabbande och trollbindande sätt. En av sviterna spelades på violincello piccolo.
Konsertens vackraste stycke spelade på gamba och är skrivet av Marin Marais (1656–1728). Det heter Les Voix Humaines. Det spelades så sprött och vackert att det tog andan ur en och fick tiden att stanna upp i en stund av ren skönhet.
Det var fint att få möta den här musiken och den förstklassiga solisten Mime Brinkmann.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se

Missionshuset, Skara fornby den 29 juni 2024
Elephant in a porcelain shop – ett soloprogram med olika stora instrument
En soloföreställning med Mime Brinkmann som spelade på violoncello, violoncello piccolo, renässansgamba och basgamba. Hon demonstrerade också en cello ed stålsträngar