Wonderland – Kirsty Mitchel på Läckö slott

Det är ett framsynt kraftprov av Läckö slott att som en av årets utställningar visa Wonderland med arbeten av fotografen med mycket mera Kirsty Mitchel. Det är en utställning med verk av ett slag man sällan har möjlighet att få se. Den har gjort ett segertåg över världen med jättepublik och imponerad kritik. Den har tidigare visats på Fotografiska museet i Stockholm med jättepublik.

Man behöver stora ord för att förklara vad vi får se. Läckö använder begreppet konstfoto. Med det menas att det inte bara handlar om foto, utan om en process där Kirsty Mitchell startar med en bildvision. Hon arbetar med allt från att finna rätt miljö, skapa kläder och rekvisita, hitta rätt modell, sminka fram rätt utseende, ljussätta och massor av andra komplicerade praktiska, logistiska, ekonomiska tillsynes oöverstigliga delar dom är nödvändiga här. Tillsammans med ett team som bestod av modell, en make up-artist och sin make byggde hon sedan upp fantastiskt vackra scenerier ute i skogen.  Allt detta och mer till innan kameran kan tas fram och fotograferingen kan börja.

Hon har använt dräkter och rekvisita som tagit månader att färdigställa. Hela fotoseriens 74 bilder tog 5 år att färdigställa. Och vilka märkliga och anslående bilder det blivit.

Lady of The Lake. Foto: ©Kirsty Mitchell

 Hon berättar en historia fylld av relationen till hennes älskade avlidna mor och all den litteratur hon förmedlade till dottern Kirsty och som satt så djupa och avgörande spår. Denna historia fylld av ord och berättelser har hon föresatt sig att berätta utan ord. Bilderna ska tala själva på sitt sätt. Och det har hon lyckats med.

Hur ska man då karaktärisera det vi får se? Överdådigt? Spektakulärt! Det här är bilder med extra allt och mer därtill.

The White Queen. Foto: © Kirsty Mitchell

Bilderna kan beskrivas som fantasy. De är elaborerade i ett myller av detaljerade beståndsdelar. Förutom den känsla de förmedlar är man hela tiden både förbryllad och fascinerad av varje minsta detalj en kan förlora sig i. Inte sällan står jag brydd och konfunderad i mina försök att koppla ihop de enskilda delarna med helheten. Jag hittar långtifrån alltid någon innebörd som är tillgänglig för mig. Men ögat är hela tiden fascinerat och överväldigat av intryck och effekter. Ofta fungerar ju sagor så att vi får förutsättningarna och får göra resten med vår fantasi. Här är det nästan tvärtom med alla i detalj skildrade märkliga enskildheter.

Kan man likna det vid annan konst? De liknar inte de iscensatta fotoverk i samtiden  som t ex Cindy Sherman eller Maria Friberg gör. Här handlar det snarare om att skapa en fantasibild än att gestalta en idé eller ett koncept. Kanske kan man se dem en speedad variant av Gustaf Klimts uttryck i målningen  Kyssen, fast med de speciella uttryck som bara skarpt fotografi kan förmedla. Kitschigt känns det emellanåt på både gott och ont. Ibland uppfattar jag det som en realistisk surrealism. Men där drömmen är mera lös i konturerna och obestämd är de här fantasibilderna genomarbetade i varje detalj. De är ju också iscensatta på ett så teatraliskt sätt. Fotomediet  gör det overkliga på något osannolikt sätt verklighetslikt.

Spirited Away. Foto: © Kirsty Mitchell

Själva estetiken är de glossiga modemagasinens. Allt är glansigt och blankt. Inte ens det fula, som tex knotiga trädrötter är fult här. Allt görs vackert och dekorativt.  Bilderna gör dramatiken välkomponerad och färgmatchad. Det är stort, tydligt och som sagt myllrar bilderna av intressanta detaljer som var och en drar uppmärksamheten till sig. Allt är i mina ögon så ovärldsligt overkligt. Sånt som jag kan känna igen från livet får i den här fantasyvärlden andra utseenden och förtecken som sig bör i sagans mystiska värld.

Just den där blandningen av välbekant och obekant gör upplevelsen av bilderna fascinerande, i vissa fall rent trollbindande. Och det visuella och innehållsliga överdådet fångar och tar alla sinnen i anspråk. Man undrar gång på gång hur det kunnat var möjligt att skapa de här bilderna. Ännu starkare blir det intrycket när man får se de dräkter ur bilderna en trodde var photoshopkreationer bredvid bilderna. Det är ett bra utställningsgrepp som ger ytterligare ett mervärde till upplevelsen som nästan ger det overkliga ännu overkligare. Mötet med den historiska miljön på Läckö är också lyckat  förmerande. 

Konstnären tillverkar dräkter och rekvisita till sina bilder
Foto:Bo Borg

Den här utställningen är ett tillfälle att se bilder man inte trodde fanns eller ens vara möjliga. Vi får komma in i en värld som är ett fyrverkeri av nya intryck. Vi kan lämna den vekliga världen en stund och ge oss in Kirsty Mitchells Wonderland, en sagolikt färgsprakande fantasi som ibland skrämmer, men framför allt lockar till en magisk drömvärld.  

The Journey Home. Foto: © Kirsty Mitchell

Ta tillfället i akt och unna dig ett besök på Läckö och se den unika utställningen Wonderland med dess  slösande rika och extravaganta drömvärld. Den är unik i sitt slag.

BO BORG

PS. Kirsty Mitchel är en prisbelönt brittisk konstfotograf. Hon har också kvalificerade erfarenheter som modedesigner. Hon är expert på ytdekoration och tygmaipulation, erfarenheter hon tagit med sig i Wonderlandprojektet. Sorgearbetet efter hennes mors död i obotlig cancer blev utgångspunkt för Wonderland som hon vill ska vara en hyllning i bild till moderns läsintresse och de berättelser och den litteratur Kirsty fått genom moderna och de upplevelser de gett henne..

PPS. Alla bilder i Wonderlandprojektet finns redovisade i en helt kompromisslös bok, som även den kan ses i Läckö utställning. Liksom utställningen är boken gjord i ett överdåd utöver det vanliga. Den finansierades genom crowdfunding. Den drog in ca 4,5 miljoner på rekordtid, ett rekord för crowdfundingplattformen Kickstarter. Pengarna användes till att göra en bok där man inte sparat på några kostnader. Boken innehåller 640 foton och väger fyra och ett halvt kilo. Här finns också en högintressant dagbok med konstnärens egen berättelse och bakgrund om bildernas tillkomst. Det stora intresset gör att den fortlöpande får tryckas i nya upplagor.

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se

The Ghost Swift. Foto: © Kirsty Mitchell

Läckö slott
Wonderland
Kirsty Mitchel, konstfoto
Utställningsperiod: 8 juni – 15 september 2024

Lämna en kommentar