“Well, mama killed a chicken
Thought it was a duck
Put him on the table with his legs stickin’ up”
I morse vaknade jag med John Lee Hookers version av Bottle up and go i tankarna. Fast på ett nytt sätt. I gårdagskvällens träff med Poetry Slam Göteborg fick vi i Öppna scenavsnittet höra en bokstavlig översättning av texten omisskännligt deklamerad av Anette Sjölander. De kulturellt betingade orden, från en annan tid och ett annat sammanhang. Det blir en speciell sorts lyrik när man hör dem översatta rakt av. Kontexten och de överförda betydelserna och den kulturellt betingade metaforiken saknas. men de får nya i den här uppläsningen. Anette Sjölander förtydligar genom att ta ut den här texten på hal och tunn is över djupa existentiella vatten. Efter uppläsningen tog hon fram en gammal kasettspelare (minns ni dom!?) och spelade upp en av de äldre av John Lee Hookers inspelningar låten. Suveränt. Jag tror att Anette Sjölander har framträtt på alla Öppen Scen arrangemangen på Folkets Hus i Lidköping jag varit på. Alltid överraskat. Alltid med något annorlunda. Alltid jordnära och raktframt och därför med en speciell poesi. Alltid med något överraskande som prövar det poetiska och alltid ger det nya förtecken.
På onsdagskvällen var det dags igen för Poetry Slam Göteborg med Öppen scen. Den här förhöstkvällen var det ett fullmatat program där vi satt ute i Ordens Trädgård. Det finns en publik för poesi i Lidköping. Jag kom i god tid innan det började och redan då var det så fullt att arrangörerna fick bära in nya stolar.
Programmet var som det brukar (och de är bra det!). Olivia Bergdahl var komframochsäg.
Stommen var tre inbjudna författare.
Anna Takanen är skådespelare, dramatiker och regissör, teaterchef, författare mm. Hon läste ur sin bok Sörjen som blev. Det är en berättelse om hur hon försöker sätta sig in i och förstå sin pappas familjehistoria och hur det är att vara barn till ett krigsbarn från Finland.




Amer Sarsour bokdebuterade förra året med romanen “Medan vi brinner”. Den handlar om svensk-palestiniern Omar och händelser kring hans kulturmöte bland annat om hans engagemang med att hjälpa papperslösa från krigets Syrien. Han läste ur sin bok på ett sätt som väckte mångas intresse och fick oss att känna med och för hans mamma. Uppläsningen gav mersmak.
Ingrid Stenlund är regerande mästare i Poetry Slam. Hon var den av de gästande artisterna som fungerade bäst på scen. Hennes texter verkar inte vara i första hand för bok, utan för att framföras av henne live. Hon har en lika lågmäld som stark scenpersonlighet och hon fick oss verkligen att spetsa öronen. Hon hade musik i bakgrunden och till och med sjöng en av sina dikter. Det blev verkligen ett fint möte.
Och så var det den Öppna scenen. Jag blir alltid imponerad av hur många som vill och vågar ta scenen i besittning. Och att de gör det så bra. Det blir överraskande möten med poesi och andra texter av olika slag och deras upphovspersoner.
Den här kvällen fick vi höra spännande uppläsningar av bl. a:
Niklas Broshko
Csabi Urban
Anette Sjölander
Tony Topp
Berit Stenabb
Marianne Cascioli





Fina, roliga, engagerande, kluriga, samhällskommenterande, kärleksfulla texter lästes upp. Och det ger alltid en extra dimension när man får möta personen bakom orden.
Det blev ännu en fin kväll i levande poeters sällskap. Platsen var Ordens Lustgård förstås!
BO BORG
Foto: Bo Borg
PS. Vill du framträda i Öppen Scen på Folkets Hus i Lidköping är nästa tillfälle iden 26 november. Anmäl dig till gbgpoetryslam@gmail.com.
Gör det. För dig vill vi höra och se! Ordens Lustgård, Folkets Hus Lidköping
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se

Poetry Slam Göteborg och Lidköpings Folkets Hus
Framträdanden av bl a: Anna Takanen, Amer Sarsour, Ingrid Stenlund, Niklas Broshko, Csabi Urban, Anette Sjölander, Tony Topp, Berit Stenabb, Marianne Cascioli
Publik: Stor och entusiastisk