BEN, Birger E. Nilsson –Krukmakare, konstnär, poet, Skene, Sangis, Mölndal, Veinge

”Det är inte många som förstått hur bra han var, och det går fortfarande att hitta hans saker på loppisar och liknande ställen.” Orden är museiintendenten, författaren och keramikexperten Love Jönssons.

Jag har aldrig riktigt förstått det där. Visst är det roligt att fynda. Men med konst och konsthantverk vill en väl ha det som betyder något för en och som gör intryck. Extraprisshopping lyfter fram en annan, och egentligen oväsentlig egenskap hos verken. Men jag har lagt märke till att skribenter som Love Jönsson och Petter Eklund återkommande uppmärksammar den.

Det inledande citatet kommer från boken BEN Birger E. Nilsson Krukmakare Konstnär Poet. Det är en nyutkommen antologi där den för mig hittills okände konstnären med signaturen BEN presenteras, eller jag skulle snarast säga introduceras, för en bredare publik i vår tid. Och med den ska väl loppisfynden få ett ”riktigare” värde.

Birger E. Nilsson (1918–2003), med signaturen BEN, är med undantag av en praktikperiod hos krukmakare Anjou i Skene på femtiotalet, självlärd. Han bodde och verkade på västkusten. Birger är mest känd för sin brukskeramik men producerade också keramisk skulptur, relief, måleri, teckning och poesi.

Alla dessa delar av hans breda konstnärliga palett presenteras i den här nyutkomna boken.

Den inleds med ett antal dikter av Hanna Riisager. Dikterna är tillkomna i vad som är hämtade ur ett pågående arbete ”…som delvis förhåller sig dialogiskt.” till Birger E. Nilssons (som är hennes farfar) dikter och texter. Dikterna är en speciell blandning av högstämd romantik (med ord som ”harpoljud” och ”purpurglans”) och dess möte med ”virtuella finkar” och björkar som ”kopplar upp sig”. Den dialogen så poetisk den är öppnar inte BENs verk för mig.

I boken återkommer sen dikter av Birger E. Nilsson själv. Hans är enkla dikter med en anspråkslös men påtaglig romantik. Det kan handla om …”lyckans gäcklek” och naturintryck som …”ingenting lockar / just nu såsom/ dessa stenar på stranden.” Men också om politik, t ex mordet på Olof Palme. ”Må vi alla bli delaktiga/ i denna kamp/bättre kan ingen / hedra ditt minne. OLOF PALME”. Det är en enkel poesi som känns daterad men som här fyller sin funktion för att ge helhetsbilden av Birger E. Nilsson.

Redaktören Theo Ågrens inledande text ger också en bild av konstnären bakom verken.
I boken presenteras också måleri av BEN. Liksom i dikterna känns tydligt viljan att bearbeta och fördjupa naturintryck. Mötet för en till en annan tid med andra estetiska ideal och förtecken.

Det är förstås keramiken som är huvudnumret här. ”Lägg det namnet på minnet” menade Love Jönsson när han såg en pjäs med Signaturen BEN. Det uttalandet sägs i förordet vara det som startade processen för författaren, konstnären mm Theo Ågren och hans vilja att vara redaktör för, och själv skriva i det här pionjärverket om BEN. Jönssons uppsats är väl den som ska analysera BEN till en bättre position i keramikhistorien.

Jönsson besöker samlaren Joe Hedlund, en kännare som har BEN i sin samling. Han ser att Hedlunds samling ger BENs keramik ett sammanhang av kvalitet. Han ser de estetiska samhörigheter och idékraftfält som gäller för många keramiker; som så ofta Bernard Leachs estetik och asiatisk influens. Han konstaterar att BEN avstod från de japaniserande kalligrafiska tecken i dekoren som varit på modet också bland svenska keramiker. Han ser att BEN i Leachs anda vill kombinera äldre europeiskt krukmakeri med keramik från Kina, japan o.s.v. Han blandade också lokala material för att ge sina glasyrer särskilda estetiska kvaliteter. Den känns som han tecknar ett standardsignalemente för många keramikers arbeten, då som nu.

BENs keramiska gods är klassiskt och litet allmänt i formen. Som jag ser det ligger hans speciella kvaliteter i de finstämda och nyansrika glasyrerna. Jag antar att de gör större intryck när en ser dem i verkligheten, med taktiliteten och ljusets modifiering av färgskiftningar och schatteringar, än på bilder i en bok som den här.

För mig är de keramiska skulpturerna som presenteras i boken intressantast. Där tycker jag mig se hur han kombinerar sin poetiska syn med abstraherade former ur naturen och hans så välavvägda. glasyrnyanser.

Boken innehåller biografiska fakta, ett lokalmuseologiskt resonemang och annat. Den är fylligt illustrerad. Det matta trycket tror jag dock  inte gör glasyrerna full rättvisa.

Det är av stort värde med böcker som denna som lyfter fram konstnärskap som kommit i skymundan.

Boken ger mig nya kunskaper. Men några loppisfynd blir det inte för min del.  Men det vore intressant med en utställning så en fick se den här keramiken och bildkonsten live.

BO BORG

Foto: Theo Ågren

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Bok: BEN, Birger E. Nilsson Krukmakare, konstnär, poet, Skene, Sangis, Mölndal, Veinge
Författare: Theo Ågren redaktör, med texter av Theo Ågren, Hanna Rishager, Theo Ågren, Anneli Tuveros, Hildegun Nilsson Varhelyi, Love Jönsson
Grafisk form: Hildegun Nilsson Varhelyi
Förlag: Theo Ågren Publishing
ISBN: 978-91-527-9622- 1

Lämna en kommentar