Björn Nordén har jobbat med olika uppdrag inom näringsliv och offentlig verksamhet. Hela tiden med kreativitet som sin kompass och ledstjärna i de olika sammanhangen. Vid sidan av lönearbetena har konsten varit det viktiga. Hela sitt långa liv har han haft ett aktivt och engagerat förhållande till konsten. Som konstnär är han självlärd om man ser till konstskoleutbildning. Men genom att han hela livet ständigt besökt konstutställningar här hemma och internationellt har han skaffat sig ingående kunskaper om konsten och dess verkningssätt. Särskilt Mark Rothkos skenbart enkla målningar med sitt djup och den emotionella resonans de skapar har gjort starkt intryck. Liksom en japansk estetik där enkelhet, stillhet och respekt för frånvaron och mellanrummen har han tagit till sig och velat hitta sin personliga ingång till.
När Björn Nordén nu som 87-åring samlar ihop viktiga verk ur det han skapat genom åren blir det mycket han vill visa upp.
Han har sedan ett tjugotal år sedan arbetat med stora handgjorda papper. De har ett uttryck i sig han tycker om att utgå ifrån med sin återhållna, lågmält, men påtagligt levande yta. En del av hans arbeten är en svart geometrisk figur på en sådan yta, en kvadrat eller en cirkel, en punkt eller en enkel form av linjer. Andra gånger är det mera expressivt med ytan fläckad. Minimalismen verkar här vara stilidealet. Less is more. De här bilderna skapar ett lugn med stort utrymme för egna tankar. Det blir ett problem i den här utställningen som är så maxat fullmatad och (över)full av intryck. Man får försöka att i sin inre syn se hur de enstaka bilderna i egen kraft skulle kunna funka som tankens replipunkter. Det kan ibland kännas väl anspråksfullt på gränsen till pretentiöst. Men det är klart att en konstnär har anspråk.
Men det är mycket estetiskt. En serie svarta geometriska former på bilder i mindre formar som står efter golvet är sobert stiliga
Det roliga i det här konstnärskapet är att man ser att Björn Nordén ser olika föremåls potential i ett konstnärligt sammanhang. Han plockar fram en gammal lampförpackning han behållit genom åren och ställer den vid en mörk kub i samma storlek. Kanske finns ingen tolkning, men det retar sinnet ur slentriantänket.
Han vet att ta tillfället i flykten. Han har gjort en teckning i svart av en man vid en racerbil. När någon oombett ritade dit en röd ballong i ett snöre anmälde han inte till polisen utan såg glatt överraskad en konstnärlig möjlighet.


Här finns några skulpturer i ljust trä. En liknar ett instrument. Det är ospelbart. Betraktaren själv tänka sig den musik hen tycker att verket bär.
Vi kan också se keramik, kärl som andra gjort som han dekorerat eller skurit ut former ur på ett sätt som för dem från sin bruksföremålshet mot konstens ovissa tassemarker.
Ett tungt verk är den bild av Sverige han gjort genom att låta en laser skära ut kartbilden ur ett tjockt, massivt och rostanlöpt metallstycke.
Mitt favoritverk är en vägghängd skulptur som är ett montage av en böjd sked och en ljusstump. Sånt finner en kreativ sökare en potential i.



Kreativiteten föder också hugskott och snedsprång. Och sådana finns det i den här myllrande utställningen- Men Björn Nordén vet svar på tal, ”Även en dans med felsteg är en dans.”
Björn Nordén har också kommit ut med en bok med titeln I dans med fantasin.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Gamla Tingssalen, Mariestad.
Ett liv med konst
Björn Nordén
Utställningen visades 6, 9 och 10 november 2024

