Marie Beckman – Bladhska Galleriet i Skara

Många konstskapare skickar varma tankar till slumpen för dess ibland oombedda, men som de tycker viktiga, medverkan i deras verk. Till dem hör inte Marie Beckman. Jag tror att om slumpen dyker upp i hennes arbete så schasar hon bort den och återgår till ordningen. Hon verkar vilja ha full kontroll när hon gör sina arbeten som hon vill ha dem, vackra, ibland på gränsen till prydliga.

Det dekorativa kan vara både skönt och vackert. Men ska det bli konst och ge en konstupplevelse måste det vara något mer. Det måste ha det där obestämbara extra som vi söker i konsten. Jag vet ingen som kan säga exakt vad det är, och jag kan förstås inte peka ut det heller. But I know it when I see it.

Marie Beckmans keramiska arbeten är utpräglat dekorativa. Men så har de ibland det där mervärdet som är konstens. Med de arbeten hon har visat den senaste tiden har hon hittat ett fint sätt att komma dit. Hon tar ljuset till sin bundsförvant. Hon låter det smeka fram de numera litet grövre arbetenas själ. Och när det fungerar ser vi konsthantverket transcendera inför våra ögon.

Den här utställningen på Bladhska galleriet har fått det snustorra namnet Keramiska arbeten. Och det är klart arbetar man i keramik blir arbetena förstås keramiska arbeten. Kanske vill hon framstå som anspråkslös och det ses som en sympatisk attityd. Men att ställa ut sina arbeten i ett konstgalleri är förstås inte anspråkslöst. Är något anspråksfullt så är det väl det. Och det ska det förstås vara. Varför skulle vi annars bry oss.
Typiskt för Marie Beckmans arbeten är omsorgen om hantverket och om detaljerna. Det känns genomtänkt och genomarbetat. Här får vi får se byggen av geometriska former. Regelbundenhet och harmoni känns som nyckelord i alla hennes arbeten. Här också.
Ofta har jag tyckt att hon arbetar med samma idé så länge att hon hittar dess fulla potential som hon ser den.

På senare tid jobbar hon och jobbar sig in i ett estetiskt bildLego där bitarna kan användas på olika sätt i ett sökande efter dekorativa mönster med ett mervärde. Det är små geometriska bildbyggklossar som kombineras på olika sätt och vars former bryter upp bildytan på ett lågmält livfullt sätt. De här relieferna varieras till stillsamt uppbrutna bildytor i lugna diskreta mönster. Hon arrangerar dem konstfullt och med estetisk variation. Och uttrycket varieras med hur ljuset förändras. Det som först tycks som fast och statiskt fås att visa andra sidor.

Man kan säga att de är monokroma, bitarna verkar gjorda med material ur samma lerpaket Variationen finns i formen och hur formbyggena samverkar med ljuset och hur upplevelsen förändras när betraktarpositionen ändras. De fasta hårda formerna mjukas upp och visar andra sidor. Det statiska visar sig och  befriar sig. Det finns ingen dramatik, allt är och sker lugnt och stilla.

De här väggplattorna kan byggas i olika format. De får alla (som visas här) att hålla sig inom en fyrkantig form i olika format. Kanske är siktet inställt på att få göra de här mönstren i offentliga sammanhang.

Jag tänker att de flesta är ickeföreställande i de geometriska konstens tradition. Några skiljer ut sig. De kallas tuskaft och avbildar textilstrukturer.

Andra kallas Largo, en musikterm. Jag ser inte att de är mer musikaliska i uttrycket än de andra. Largo betyder att musiken ska spelas långsamt ”med en känsla av storhet”. Och visst kan man säga att de här keramiska arbetena sjunger stillhetens och långsamhetens lov. Och vackert så.

BO BORG
Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Bladhska Galleriet, Skara
Keramiska arbeten
Marie Beckman
Utställningsperiod: 23 november – 8 december 2024
Arrangör: Skara Konstförening

Lämna en kommentar