Messias med Göteborg Baroque i Varnhems klosterkyrka

”Varför larmar och strider folken, varför tänker de bara fåfänglighet.”, sjunger en av sångarna i Händels Messias. Det handlar om bibliska händelser men är en fråga som är lika aktuell idag med all hjärtlös ondska i Ukraina, Gaza, Syrien och så vidare i all tröstlös oändlighet. De orden och tankarna hör sannerligen vår tids jul till. Det behövs ljus i mörkret.

Händels Messias är ett verk både för jul och påsk. Inledningen handlar om Jesu födelse och den sista om hans död och uppståndelse.

På lördagen framfördes en koncentrerad version av detta oratorium av Göteborg Baroque i Varnhems klosterkyrka, där de är regelbundetåterkommande och mycket uppskattade artister.

Barockmusik passar så bra i Varnhem. Vissa delar av kyrkans inredning är från barocken. Och där finns en akustik som verkligen klär musiken och modulerar dess klanger till de rätta.
Göteborg Baroque spelar på tidsriktiga instrument och de har sitt märkliga claviorganum en mycket speciell och ovanlig kombination av orgel och cembalo. Det är en vacker pjäs, som står som kyrkan mitt i byn, i orkestern. Den spelas av deras musikaliska ledare Magnus Kjellson. Alla delar hjälper till med den tidsresa vi får vara med om. Från nu till då. Från då till nu.

Ett oratorium gestaltar en berättelse som musiken gör vackrare och full av skimrande liv. Budskapet i Messias är att fira kraften i den kristna tron. Verket genomsyras av andlighet, och musiken är utformad för att inspirera och lyfta lyssnaren till både hopp och förtröstan.
Händel har lagt hela sin enorma musikalitet i det här verket. Han hade en unik förmåga att skapa enkla melodier med stort djup Bland annat det har gjort honom till en av de mest älskade kompositörerna i musikhistorien. Det musikaliskt hantverk av högsta klass som blir en parad av välklingande instrumentalmusik, vacker, gripande solosång och körpartier i en elyseisk helhet. Det är musik utan bästföredatum.

Ett oratorium som Messias kräver sångare och musiker av högsta klass. Och det har verkligen Göteborg Baroque. Dels ypperliga sångsolister i de olika ariorna.  Det blir starkt och uttrycksfullt när de så intensivt engagemang gestaltar känslor och stämningar som det här verket är fullt av. Vi sköljs över av sångteknisk bravur och inlevelseförmåga i starka kombinationer som drar oss in i musiken som ger orden liv och nya dimensioner. De olika rösterna och sångarpersonligheterna ger oss möjligheter att förlora oss i det här tidlösa verket. Här blir sångare och sånger, text och musik en odelbar helhet och det ger en särskilt stark upplevelse. Det blev ett skimrande pärlband av vackra röster. En duell mellan bassångaren Karl Peter Eriksson och en av naturtrumpetarna, för att bara ta ett av många tänkbara exempel, var häftigt medryckande. Basen och trumpeten proklamerar seger. Dom där trumpetklangerna hör verkligen julen till.

 Solisterna sjunger körpartierna tillsammans. Verkets höjdpunkt är (förstås) den jublande segervissa Hallelujakören. ”Konungarnas konung och herrarnas herre skall regera i evigheters evigheter. Halleluja.” Den älskas av publiken, inte minst förstås i en så välklingande version som här, full av kraft, triumf, glädje och tillförsikt. Den fick varma spontana applåder.

Händels Messias är en av barockmusikens höjdpunkter. Att höra ett sådant mästerverk live i ett kyrkorum med Göteborg Baroque vår yppersta barockensemble är en magisk upplevelse.
Applåderna efteråt var långa, långa från en publik tacksam för en ypperlig konsert och fullödig tolkning av Händels mästerverk. Vi gick stärkta ut i vintermörkret efter att ha fått årets musikaliska julklappp.

BO BORG
Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Varnhems klosterkyrka, den 12 december 2024
Messias av Georg Friedrich Händel (1685–1759).
Göteborg Baroque
Musikalisk ledning: Magnus Kjellson
medverkande:
Sång: Ingrid Berg, sopran, Ann Kjellson, sopran, Amanda Flodin, alt, Daniel Carlsson, alt, Carl Unander Scharin, tenor, Alexander Vesterberg, tenor, Karl Peter Eriksson, bas, Roland Faust, bas
Orkestermusiker: Fredrik From, violin, Hannah Tibell, violin, Catalina Langborn, violin, Marie-Louise Marming, violin, Johan Tufvesson, viola, Kennet Boman, oboe, Johan Åkervall, naturtrumpet, Ulrik Höglund, naturtrumpet, Maths Tärneber, pukor, Christian Berg, violoncell, Olof Larsson, kontrabas
Publik: Fullsatt till sista plats

Lämna en kommentar