I slutet av spelperioden av GöteborgsOperans hyllade uppsättning av Otello är två huvudrollsinnehavarna i två föreställningar andra än i huvudrollbesättningen.
De två inhoppen som Otello och Desdemona gjordes den 3 och 9 januari av GöteborgsOperans egna solister Tomas Lind och Carolina Sandgren.
De gjorde båda förstklassiga rolltolkningar och deras samspel var laddat och fängslande.
Tomas Lind är en veteran i Göteborgsoperans ensemble. Jag har sett honom prestera på topp i flera roller här på hemmaplan, som t ex Torarin i Herr Arnes penningar och Cavaraossi i Tosca. Han är en tenor av rang och därtill en skådespelare med stor bredd och ett djup i sina rolltolkningar. Så även här. Han var verkligen en trovärdig Otello med alla svartsjukans och maktfullkomlighetens olika sidor både explicit och implicit. Det enskilda kraftprovet i rollen som Otello är hans slutaria full av ånger och ruelse. Den är fordrar stor teknisk skicklighet och nyanserad, trovärdig och förvissande uttrycksfullhet i sång och spel. Man förstår att allt är över och bara slutet återstår. Tomas Lind gjorde Otello till en levade och trovärdig figur och gav svartsjukan och skulden röst och ansikte.
Carolina Sandgren är även hon en rutinerad och mycket uppskattad del av GöteborgsOperans ensemble. Han har stor bredd i sina uttryck både vokalt och som skådespelare och en vinnande scennärvaro. Jag har sett henne göra fina insatser i många olika typer av roller. Hennes säkra och inkännande gestaltningar av de karaktärer hon spelat i Tosca, Brudköpet, Champagnetårar och Ragnarök är några exempel som visar på hennes mångsidighet och förmåga att gestalt helt olika stämningar.
Hennes tolkning av Desdemona här var mycket övertygande. Hon gestaltade värmen i karaktären och senare den hudlösa övergivenheten. Den stora prövningen i rollen är den så kallade Videvisan. I den begrundar hon sitt oblida öde, övergiven och sviken. Här måste känsligheten och utsattheten gestaltas särskilt övertygande. Och det gjorde verkligen i Carolina Sandgrens gripande sång och spel.
Carolina Sandgrens och Tomas Linds samspel laddade första akten till den högre känslomässig täthet jag saknade litet på premiären. Nu fanns en särskild nerv i mötena som fick dramat att leva.
Deras insatser var verkligen förstklassiga.
Efter föreställningen fick vi det sorliga beskedet att Tomas Lind efter 36 framgångsrika år i GöteborgsOperans ensemble går i pension från stora scenen. Vi kommer att sakna honom mycket, men vi har många fina minnen av en operatenor och konstnärlig klippa av bästa märke.
BO BORG
Foto: Lennart Sjöberg / GöteborgsOperan
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
GöteborgsOperan den 9 januari 2025 (tilläggsrecension),
Otello
Musik: Giuseppe Verdi (1815-1901)
Libretto: Arrigo Boito efter Shakespeares tragedi
Dirigent: Vincenzo Milletar
Regi, kostymdesign: Rafael R. Villalobos
Otello: Tomas Lind
Desdemona: Carolina Sandgren
Se vår recension av premiären med huvuduppsättningen den 23 november 2024 här: Otello GöteborgsOperan – boborg.se)

