Det är en enorm bok. Stort format och 590 sidor med massor av bilder. Boken handlar om det fantastiska bibliotek som huserar Jan Myrdals och Gun Kessles enorma bok och bildsamling. Över tusen (1000!) hyllmeter!
Jan Myrdalsällskapet som sköter det verkar för att sprida kunskap om Jan Myrdals och Gun Kessles författar-och konstnärskap. De vill därigenom och på olika andra sätt främja deras litterära och kulturella målsättningar.
Navet i sällskapets verksamhet är Jan Myrdalbiblioteket i Varberg. Och vilket bibliotek det är!
Biblioteket är inrymt i en fastighet om 500 kvadratmeter på Snidaregatan 20 i Varberg. Lokaliteterna har ställts till förfogande av myrdalsentusiasten och filantropen Lasse Diding. På gården står en ”Lill-Cittra” av den typ Jan Myrdal och Gun Kessle gjorde några av sina resor i bl.a. till Afghanistan.



Biblioteket; entrén, trädgården och ”lillcittran” (2CV)
Biblioteket är tillgängligt för forskare och andra som i sin verksamhet kan ha nytta av samlingarna. Det finns också en forskarlägenhet i huset.
Det hela är inte bara fantastiskt, det är unikt också.
Boksamlingen är enorm, ca 50 000 volymer på olika språk. Den speglar Jan Myrdals och Gun Kessles politiska, intellektuella och konstnärliga intressen med böcker inom områdena historia, litteratur, samhällsvetenskap och konst och mycket annat som de samlat genom åren. Här finns böcker från 1700-talet fram till 2020-talet. Över 36 procent av dessa 50 000 titlar finns inte i några andra svenska forskningsbibliotek. Över 30 000 av samlingens titlar är redan registrerade och sökbara i bibliotekskatalogen Libris. Arbetet med att registrera pågår genom frivilliga krafter.




Jan Myrdal och Janken Myrdal (t.v.) och Jan Myrdal samt Balzacrummet (t.h.)
Det märks på ett eftertryckligt sätt att Jan Myrdal såg böckerna som ett viktigt, kanske det viktigaste sättet att närma sig världen. Då blir bibliotek nödvändiga, och inte minst det här. Som Sören Sommelius skriver i den nyutkomna boken om biblioteket Biblioteket (stor bokstav, bestämd form singularis förstås) : ”Många av böckerna här finns ingen annanstans i Sverige. Utan bibliotek blir vi historielösa.”
I det här biblioteket finns också utställning med Gun Kessles konst och fotografier typiskt ”gammaldags skarpa”. Dessutom hennes samling av strykjärn. Jan Myrdal och Gun Kessle samlade affischer, grafisk konst och svensk som internationell bildkonst, bl. a. tyska träsnitt från reformationstiden, sovjetiska, kinesiska och albanska affischer finns till största delen här. En del finns på bl.a. Etnografiska museet och Skövde konstmuseum.
Jan Myrdalsällskapet har nu gett ut den här boken som ska på olika sätt presentera biblioteket och verksamheter kring det.
Det är en stor stilig och gedigen bok. De har bjudit in ett stort antal personer med det gemensamt att de är bokälskare. De bidrar med personliga texter, nerslag i det här biblioteket som belyser dess omfattning och hur skilda delar är angelägna för personer med olika specialintressen. Arbetet med att flytta biblioteket till Varberg och arbetet med att organisera och katalogisera redovisas också. Det blir en spännande och omväxlande läsning som ger många intressanta ingångar till biblioteket och visar dess många kvaliteter och betydelser. Imponerande! Är ett ord som hela tiden dyker upp.




Gun Kessle och Jan Myrdal
Eller som Karin Z. Sunvission skriver i boken: ”Den lärdom vi kan vinna i Jan Myrdals och Gun Kessles samlingar är att utan historien är samtiden gungfly.”
Peter Kadhammar noterar i sin text att inte bara böckerna utan minsta broschyr i samlingen bär Jan Myrdals Exlibris. Det är gjort av konstnären och vännen Sven-Olov Ehrén och föreställer en knuten hand i kommunisthälsning med ett spädbarn över. Det sägs ska symbolisera Jan Myrdals båda sidor; den hårda och den mjuka. Kadhammar skriver inte som många i boken bara hyllningstext. Han konstaterar att Jan Myrdal skrivit boken Den albanska utmaningen. Och han förvånas att avdelningen i biblioteket med böcker om Albanien är så liten och mest består av propagandamaterial. Även om den Europeiska unionen finns nästan inget alls.
Boksamlingen innehåller böcker om historia, med tyngdpunkt på social historia. Mycket handlar om folkens kamp. En av författarna menar att ointresset för sociologiska och ekonomiska verk i samlingen är ”lite mystiskt”.
Boken är full av högintressanta texter som ger massor av ingångar till bibliotekets samlingar och betydelsefullhet. Den av Carl Henrik Svenstedt är lysande. Den är inkännande, personlig och resonerande. Dessutom är den så välskriven att den är en njutning att läsa. Han skriver bl. a om hur Jan Myrdals tunga verk Rapport från En kinesisk by är skriven: ”Den frihet man då tar sig är ganska ointressant om den inte är konkret. Konkret blir den genom att vara exakt. Fantasins kraft är att kunna bli precis när den hålls i strama tyglar.”. Men som Jan Myrdal själv, som aldrig var svarslös, sagt: ”Jag censurerar. Utelämnar, förskjuter, förkortar, förtätar. Jag gör det i uppriktighetens namn”.
Och i sitt bibliotek hade han möjligheter att gå till de egna läggen och kontrollera och verifiera.





Mao Zedong och Jan Myrdal —- Meccanopojken samt vinden
Boken visar bredden, djupet och den intellektuella rikedomen i det här biblioteket. Man förstår att de aktiva i arbetet med att ordna det gjort ett jättejobb till glädje för oss alla. Boken visar med olika spännande texter att det finns många möjligheter att ta sig an ett bibliotek som detta. För min del känns texterna om Gun Kessles konst intresseväckande och inspirerande.
Boken är rikt illustrerad med utmärkta bilder, de flesta tagna av Olle Asp.
Och visst verkar det som Jan Myrdals vision görs verklig av allt det arbete som sällskapets medlemmar utför.
”När arbetet med det är klart vill jag att allt som där finns, texter, utkast, brev, kvitton, räkenskaper, journaler, hur personligt det än må vara, skall vara tillgängligt att se och läsa. Vem som helst utan inskränkningar skall kunna arbeta med det. Jag är ju tryckfrihetsfundamentalist.”, sa sa han. Och så är det nu ordnat.
Cecilia Cervin, en av författarna i boken får sista ordet:
”Ett monumentalt livsverk som Jan Myrdals författarskap och hans arbetsverktyg, biblioteket är till för att användas. Läsaren välkomnas först till den här boken och sedan till närmare studier på plats.”
BO BORG
Bilder ur boken från förlaget
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se

Bok: Biblioteket – om Jan Myrdals och Gun Kessles samlingar
Redaktörer: Per Axelson och Per Nygren
Medverkande skribenter: Eva Aggeklint, Per Axelson, Gunnela Björk, Anders Björnsson, Kjersti Bosdotter, André Brochu, David Brolin, Cecilia Cervin, Staffan Dahllöf, Eva Dahlman, Lasse Diding, Carl-Göran Ekerwald, Solveig Giambanco, Annika Hagström, Anton Honkonen, Hans Isaksson, Torsten Jurell, Peter Kardhammar, Jan-Anders Karlsson, Jan Käll, Sture Källberg, Benny Larsson, Anne Lidén, Kalle Lind, Lasse Litzén, Lennart Lundberg, Åsa Moberg, Jan Myrdal, Per Nygren, Carsten Palmaer, Björn Erik Rosin, Lill Sjöström, Per Arne Skansen, Sören Sommelius, Karin Z Sunvisson, Carl Henrik Svenstedt, Lars Vargo.
Form: Eva Jais-Nielsen
Utgivare: Jan Myrdalsällskapet
ISBN: 978-91-527-5193-0
Jan Myrdal, född 19 juli 1927 i Bromma, död 30 oktober 2020 i Varberg.
Gun Kessle, fotograf och konstnär, egentligen Gunborg Myrdal, född Isacson den 15 juni 1926 i Haparanda, död 23 oktober 2007 vid Dagarn utanför Skinnskatteberg.
