BO BORG
James Ensor (1860–1949) är en av Belgiens mest betydelsefulla konstnärer.
Har man en gång sett en av hans målningar glömmer man den inte, Han hade en unik stil, där han blandade expressionism och surrealism på ett så drabbande sätt att hans konst har inspirerat kollegor och publik genom åren.
Självklart besökte jag hans hem när tillfälle gavs i slutet av april. Hans hus i Ostende är idag ett museum, James Ensor House, där besökare kan uppleva den miljö han levde och verkade i. Huset innehåller hans ateljé, där han skapade många av sina berömda verk. Man använder modern interaktiv teknik för att fördjupa upplevelsen. Jag reste till huset i slutet av april i år, ett besök som födde många tankar.
James Ensor tillhörde samma generation som Edvard Munch, Vincent van Gogh för att bara nämna några av de andra stora.
Han var en expressionist i meningen att han som de öppnade upp direkt mot känslorna och lät dem styra målningarnas form och uttryck. Han arbetade mera intuitivt än efter en förutbestämd tanke. Han var helt emot förnuftsstyrd konst: ”De konstnärer som låter sig styras av förnuftet, förlorar all känsla, den mäktiga insikten tynar, ingivelsen utarmas, hjärtat saknar värme, i änden av förnuftets tråd sprattlar den feta dumheten eller pedantens näsa.”, sa han trygg i sitt eget sätt att skapa. Trygg i den förvissningen skapade han konst som gett honom en given plats bland konsthistoriens stora. Hans makabra och bisarra bilder med skelett och groteska masker lämnar ingen oberörd. Hans satir är politisk och tar kraft ur en insiktsfull och öppnande humor.


Hans anda svävar än idag över måleri och konst. En som skickligt och på ett personligt sätt inspirerats av några av Ensors stildrag och gjort dem till en del av sitt eget uttryck är en av mina favoriter i den svenska samtidskonsten; Olle Schmidt. Satir, humor och överraskande möten i motiven präglar uttrycken. Liksom ett måleri som är samtidigt både vilt och behärskat i både färg och form.
James Ensors stil kan betecknas som en surrealism med starkt expressiva drag. Man kan se influenser från Bosch, Bruegel och Goya. Ofta kan man uppfatta en satirisk underton. Ibland tycks han vilja förlöjliga borgerskapets falskhet och uppblåsthet. Bilderna kan tolkas politiskt, men oftare psykologiserande. Det handlar om ångest och hemlighetsfullhet. Ofta är människornas drag dolda bakom masker. Han målade i starka färger i hårda konstraster och med ett synlig penselarbete.
Ensors hus i Ostende rymmer hans boendemiljö rekonstruerad. I huset ingick en kuriosabutik han ärvde och lät stå orörd och som man kan gå in i än idag. Där finns karnevalsmasker, snäckor och många andra märkliga föremål. Deras former och färger kommer igen i hans målningar. Bostaden ligger också nära havet i Ostende och det återkom i en del motiv. Det var en nästan högtidlig upplevelse att gå i huset där han bodde och se de föremål och den miljö han verkade i. I huset kan man också titta in i hans ateljé.


Maskerna som är en viktig del i många målningars motiv fungerar som metaforer för samhällets hyckleri och de sidor av sin personlighet människor vill dölja. Det är lätt att se en del av hans maskbilder som kritik mot borgerskapets självupptagenhet och dubbelmoral. Men av huset här att döma levde han själv ett högst borgerligt liv.
Han levde i det ärvda huset från 1917 till sin död. Det är av bilderna lätt att få uppfattningen att han var en outsider, men han var en aktiv deltagare i konstlivet och samhället. Han blev till och med baron 1930.
Här i Ensors hus finns mycket för den som är intresserad av hur varat bestämmer konstnärens medvetande. Åtminstone till del är det viktigt att tillägga. Konstnärens liv och biografi är aldrig själva nyckeln till konstens gåtor. Visst ser man här hans konst och hans boende samtidigt Men det är förstås mycket annat som finns i processen när ett konstverk kommer till eller en stil konstitueras. Här har museifolket gjort mycket för att skapa en autentisk stämning och upplevelse. Och man kan se en del av hans konst i den miljö den kom till i.
James Ensors hus är ett högintressant museum vars perspektiv är kopplingen mellan konst och den miljö den kom till i. Här finns många interaktiva arrangemang som gör det lättare att ringa in i hans konst.
Här känner en att James Ensors konst är levande historia med stor betydelse för den moderna konstens utveckling.
Bo Borg
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
James Ensors Hus, Ostende, Belgien
