BO BORG
Inger Persson (1936–2021) är en av de mest respekterade formgivarna från Rörstrands storhetstid.
Hon är välkänd för en rad föremål som på ett märkligt sätt behållit sin fräschör genom åren och i de flesta fall känns lika aktuella i dag som när de kom till från början av sextiotalet och framåt.
Hon är nu aktuell med en utställning i det lilla rummet på Förborgen på Läckö slott. Det är en utställning som minner om de tider när föremålen kom till. De bär tidsanda men också den tidlöshet som är de bästa arbetenas signum.



Inger Persson hämtades direkt från skolan och började på Rörstrand med en provanställning 1959. De behövde ha nån med ungdomlig attityd och formspråk till sin lergodsavdelning. I början gjorde hon små dekorativa plattor med bl. a hästar och vikingar som motiv. De tillverkades i en småskalig serieproduktion.
Efterhand kom hon att arbeta alltmer med stengods. Hon gjorde både unikat och handdrejade serier. En av mina favoriter från den tiden ser ut som hopmonterade stekta ägg.


1968 kom Pop-kollektionen. I kollektionen ingick tekannor och ljusstakar i klara tveklösa färger. Mest känd så här efteråt är Popkannan, en tekanna med en originell form och utåtriktad ungdomlig färgskala. Den blev en stor succé, kanske hennes största. Formen var orientalisk med sitt lökkupollock. När Rörstrands dåvarande superstjärna Carl-Harry Stålhane blev allt tyngre i formen och brunare i sina tweedmurriga glasyrer gick Inger Persson sin egen väg med högblanka emaljglasyrer. Och samtidigt gavs Popkannorna färger som förde tankarna till ungdomskulturens Mecca, Carnaby Street i London. Efter en hård match med ledningen som tyckte det räckte med en färg, kom Pop kannan att tillverkas i fem starka färger; orange, gul, vit, grön, och blå. Knallklara färger, som var vanliga i tidens plastföremål, fick pigga upp tusenåriga te- och hantverkstraditioner. Åren har gått, men de här kannorna har behållit och nästan blivit piggare och friskare med åren. De har ett uttryck av framtid och optimism i färgen sammansmält med ett orientaliskt formspråk. Popkannorna är eftersökta av samlare idag.2
I Popkollektionen ingick också bland annat en del ljusstakar som tagit inspiration av ”elektriska isolatorer”. En avgjutning av en av dessa ingick i ett av konstnären Andreas Erikssons verk på en utställning på Moderna Museet. Så hamnade Inger Persson mitt i tvåtusentalets hetaste samtidskonst. Så här säger Andreas Eriksson: ”Jag tycker Inger har en ovanlig förmåga att i sina arbeten kunna blanda barnslig lekfullhet med en avgrundslik stränghet, denna dubbelhet beundrar jag enormt.”
Den lilla utställningen på Läckö visar på både bredden och djupet i hennes skapande. En del glasyrer är utåtriktade, energiskt färgstarka och med mera okonventionella former. Andra har subtila grafiska mönster som känns på samma gång utstuderade och självklara i sin balanserade precision. Här finns också verk i mera rustik ”handgjord” känsla med mera organiska mönster i starkt blått. Det märks att hon fungerade bra i det mera industriella lagarbetet. Men framför allt att hon var en personlig individualist med integritet och kreativ skaparkraft.
Den här utställningen ger bilden av en konstnär i ständig utveckling kring en kärna av personlig kvalitetskänsla parad med en osedvanlig känsla för färg, form och keramik där tradition och förnyelse går hand i hand.
Flera av de föremål vi får se här tillhör den lilla exklusiva grupp av verk som ges klassikerstatus. Till den kategorien hör bara de bästa.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Läckö Slott, Förborgen
Inger Persson en ikon från Rörstrand
Utställningsperiod: 7 juni – 14 sept. 2025


