The Memory of Earth is held in her songs – Sybille Neumeyer & collaborators – Skövde konstmuseum

BO BORG

Självklart kan konsten ge ytterligare dimensioner av och förståelse för klimatkrisen. Konsten är ju subjektiv och intuitiv och dess väg kan leda till annan uppfattning och tillägnelse än vetenskapens objektiva och kontrollerade observationer och analys. Vetenskapen och konsten kompletterar varandra. Men båda är mänskliga aktiviteter. Tänk om det finns ytterligare viktig kunskap hos icke-mänskliga organismer.

Konstnären Sybille Neumeyer arbetar bland annat med frågor kring ekologi och miljö. Hon använder material från vetenskapen inte bara som inspiration utan också som del av sina verk.

Hon vill redovisa sensationella kommunikationsexperiment som handlar om ”…relationer med och mellan icke-mänskliga livsformer.” Det kan handla om insekter, alger och till och med mikrober.
Tanken svindlar. Kan vi få kunskaper från dessa? Kan vi kommunicera med dem, kanske till och med samarbeta?

På utställningskatalogens framsida tillskrivs utställningen Sybille Neumeyer ”& collaborators”. Dessa samarbetspartners sägs vara både ”human och non-human”. Jag gissar och utgår ifrån att den här avancerade kunskapen kommer ur vetenskapens värld.

Konstnärens och konstens uppgift blir i det här sammanhanget i så fall att göra bra och slagkraftiga presentationer av de vetenskapliga rönen.
Så ser jag den här utställningen. Den är svår. Det är ett enormt viktigt och särdeles komplext problemområde. De här tankarna öppnar helt nya perspektiv mot egenskaper av verkligheten jag knappt kan tänka mig ens när de presenteras.

Men jag ska säga ärligt att den lilla kunskap jag fått om det här spännande fältet kommer från katalogen och några sökningar på nätet. Inte från utställningen. Den är uppbyggd av föremål och presentationsutrustning. Men för mig varken förklarar eller introducerar den. Men även katalogen känns flummig. Vad betyder påståendet att bortom mätbarhet och statistik ”…erbjuder dessa arters avvikelsemönster även något annat: de ger oss instruktioner för finkalibrerad stämsång.”. eller att konstnären avkodar våra vanliga språk ”…och tolkar transformativa berättelser som är djupt inbäddade i våra eko-logiska relationer:”

Men åter till utställningen.
Det hänger några glaskolvar i taket. Nån sa (jag förstod det inte av mig själv) att de var kopplade till en dator. I kärlet några mikroorganismer. När temperatur och luftfukt blev densamma som på en plats på jorden visades en markering på en stor digital karta på väggen. Och mycket riktigt, vid båda mina besök lyste en lampa på kartan. På olika platser. Det var bildmässigt, både mystiskt och tekniskt elegant. Men var det meddelanden från non-humans? Det blev jag inte klok på. Tanken var väl att jag skulle bli klokare, inte att jag skulle känna mig dum.

På en vägg hängde ett platt skåp. Där i var massor av små provrör med getingar i. Mycket bildmässigt. Men innebörden…!?

Tydligare var en vägg med historiska skolplanscher med mikroorganismer som motiv. En annan tids presentationsteknik. Oklart om utställaren också menar att det är ett tidsbundet synsätt. Det finns också böcker i utställningen. Lästips antar jag.

I ett annat rum var modern teknisk utrustning. Förstod jag rätt skulle det visa att sländor reagerar tidigare på kommande väderförändringar än vi människor. Och en av utställningens budskap är väl att de kan fås att kommunicera det till oss.

Det är en svårtillgänglig utställning. De viktiga texterna som rullar på skärmar är inte översatta. Och budskapet får sökas i katalogen. Vid mitt första besök hade jag inte gjort det och mötet med utställningen blev stumt. Vid senare besök hade jag gjort det och det hjälpte litet, men inte mycket.

Till utställningen är kopplad en välbehövlig programverksamhet. Dels möten med konstnären. Men också barnverksamhet. Och ”shared reading” under rubriken ”Konsten <3Bibblan”. Bra initiativ att inbjuda till gemensam läsning av vad jag gissar är svåra texter i anknytning till ämnet.

Men det mest ambitiösa kallas Skövde Earthship Summer School ”Climate Hopes”. Det är en fyra (!!) dagar(!!) lång sammankomst på engelska tillsammans med Sybille Neumeyer ”… runt relationella praktiker, diskurser och nya sätt att tänka för att engagera sig i en föränderlig värld.” Vi erbjuds följa med till det ”… självförsörjande jordskeppet format av jord och vision av det icke-vinstdrivande forskningskooperativet Medicine Ways i Brobacken utanför Skövde”.
Vilket suveränt erbjudande från ett konstmuseum.
Fantastiskt!!!

BO BORG

Foto: Rune Lindström

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Skövde Konstmuseum
The Memory of Earth is held in her songs
Sybille Neumeyer & collaborators
Utställningsperiod: 17 april – 17 augusti 2025
Konstmuseet har sommaröppet mån – lör, sön stängt

Lämna en kommentar