Nötknäpparen – GöteborgsOperan

BO BORG

Klart en vill uppleva Nötknäpparen och låta dess stämning slå an en drömsk julstämning. Det ville många andra också. Det var fullt hus på premiärkvällen.
Nötknäpparen är ett sagospel byggt av skönhet, dans och musik som tillsammans skapar en alldeles särskild julkänsla där vi känner att vi för en stund får bli barn på nytt. Vi dras med i dansen och in i en magisk sagovärld där skönhet och glädje råder och det goda vinner.

När nu GöteborgsOperan sätter upp den och släpper fram unga dansare och danselever blir det så där lekfullt som det ska vara till jul. Allt på Tjajkovskijs klangrika och härligt dansant musikalisk grund. Den gjordes full rättvisa och mer till av GöteborgsOperans Orkester under kronometersäker musikalisk ledning av dirigenten Andreas Eriksson Hjort. Det blir full pott i alla den här julkalenderns luckor.

Man behöver bara höra ouvertyren för att man ska känna den gammeldagsiga  sagojultämningen. Musiken målar på sitt sätt upp stora vita mjuka snöflingor med förväntan och bjällerklang som klangbotten.

Scenografen Emanuel Petersson flyttar oss till förra sekelskiftet i ett pepparkaksrike i den stil vi känner och älskar från Carl Larssons bilder.  

En gammal nötknäpparsoldat i trä (man sätter nöten i munnen och vevar med en arm) ska visa sig ha en viktig roll. När han introducerats följer en rad sagolika händelser slag i slag. Nötknäpparen är en leksak som blir levande i drömmen.

Det är klassisk balett med den kontroll och elegans som är genrens kännemärke. I Nötknäpparen följer nummer på nummer i olika stilar. Dels solo och pardanser där olika egenskaper och karaktärsdrag gestaltas. I andra akten finns en parad av danser där olika länder, Ryssland, Kina, Arabländer och andra karaktäriseras i dansstil, musik och klädedräkt. Till det musik av olika slag som stryker under och på sitt sätt målar upp sagans nationalkaraktäristiska.
Ibland fylls scenen i stora gruppdanser som blommornas vals med synkroniserade rörelser i ett vackert flöde till underskön musik.

Höjdpunkten är Grand Pas de Deux mot slutet. Där dansar ett par tillsammans och var för sig. Här finns allt det som gör klassisk balett så älskad; teknisk bravur, kontroll, skönhet och variation. Vi förundras över hisnande piruetter, höga hopp och lyft i en varierad och flödande dans där allt omöjligt tycks möjligt.

Till detta Tjajkovskijs fantastiska musik som förstärker känslorna och förtrollningen och ofta lägger ett sagolikt skimmer kring scenerna. Musiken är laddad av dramatik och skönhet. Instrumenteringen ger en romantisk klangvärld ovh känsla.  Den är en färgrik och vacker med långa svepande linjer. Musiken är ömsom kraftfullt dramatisk, andra gånger ömsint och sensuellt subtil. Sentimental? Javisst, men ska inte en gammaldags julsaga skimra av barnatrovänlig känslosamhet!? Och förstås, det är det viktiga här, musiken är dansant, ja den kräver dans.  Blommornas vals är en av de mest eleganta valsmelodierna. Men här finns medryckande dansande musik av många olika sorter. Och oemotståndliga melodier som står sig över tiden.

Den här fräscha och ungdomliga uppsättningen av Nötknäpparen är underhållning av högsta klass.

BO BORG

Foto: Tito Stegnel

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


GöteborgsOperan
Nötknäpparen, recensionen avser  premiären den 12 december 2025
Musik: Piotr Tjajkovskij (1810–1893)
Libretto: Marius Petipa, baserad på en berättelse av E.T.A Hoffman
Balett i två akter av Sebastian Michanek
DIRIGENT: Andreas Eriksson Hjort
KOREOGRAFI: Sebastian Michanek
SCENOGRAFI: Emanuel Petersson
KOSTYMDESIGN: Anna Melin
LJUSDESIGN: Niklas Elfvengren
Medverkande: Prinsessan, Carlotta de Mattei, Prinsen, Emanuel Ippolito, Sockerfen, Ana Dordevic , Drosselmeyer, Oscar Salomonsson, Nötknapparen, Leonard Naize Lu
Solister från Kungliga Baletten
Dansare från Svenska Unga Baletten samt tidigare GöteborgsOperans Danskompani
Dansare från Rumäniens nationalbalett i Bukarest
Danselever från Svenska Balettskolan
GöteborgsOperans Orkester
Föreställningen är ett samarbetsprojekt mellan GöteborgsOperan, Svenska Unga Baletten, Svenska Balettakademin
Spelperiod: 12 – 20 december 2025

Lämna en kommentar