
”… denna utställning är bland det viktigaste vi på Konstmuseet i Skövde har gjort på senare år.”
På Konstmuseet i Skövde visas två utställningar med rysk anknytning. Det handlar om verk som vill vara en del av kampen mot politiskt förtryck i Ryssland och mot Rysslands angreppskrig mot Ukraina. Utställare är det oppositionella konstnärskollektivet Chto Delat och gruppen Party of the Dead.
Chto Delat bildades i St Peterburg 2003. Enligt Konstmuseets informationsmaterial är de ”… en av de viktigaste regimkritiska rösterna inom den ryska samtidskonsten.” De arbetar med det uttalade syftet att slå samman politisk teori, konst och aktivism. De har sin egen skola, The School of Engaged Art i St Peterburg. Den har enligt uppgift tvingats stänga p g a politisk repression och censur. Medlemmar av Chto Delat har tvingats fly sitt hemland efter tillslag från den ökända ryska säkerhetspolisen. Det officiella syftet med razzian sägs ha varit att hitta bevis på kopplingar mellan Chto Delat och det politiska konstprojektet Party of the Dead. Tillslaget skedde 1 september i år.


Medlemmar i Chto Delat: Dmitry Vilensky och Olga Egorova (Tsaplya)
Aktivisterna är därefter verksamma med Tyskland som bas. Personal från Konstmuseet har träffat dem vid en konstmässa i S:t Petersburg redan 2014. De har sedan hållit kontakten och tanken om en utställning i Skövde levande. På grund av artisternas flykt från Ryssland och beslagtaget material har det blivit en annan utställning de hade tänkt sig. Men man har lagat efter läge på ett konstruktivt sätt.
Den utställning vi nu får se känns förstås särskilt aktuell och viktig mot bakgrund av Rysslands krig i Ukraina och putinregimens förföljelse av oliktänkande som Chto Delat, aktivister som protesterar mot kriget bl a genom konstprojekt. Det handlar om att uttrycka och visa vad förtryckarna med alla medel vill hindra och dölja.
I utställningen i Skövde Konsthall visas bland annat verket The Canary Archives.
Det är en videoinstallation som tar sitt avstamp i tiden kring Rysslands annektering av Krim-halvön 2014.
Man får som besökare gå in i en stor bur som står i Konstmuseets stora sal. Golvet i buren är täckt med klipp och man kan sätta sig på stubbar för att titta på TV-skärmar som visar olika filmer.

På en ser man en bur med kanariefåglar. Sådana stod i gruvor för att fåglarna dog direkt om halterna av farliga gaser blev för höga. Här kan man se dem som symboliska för hela verket, och Chto Delats verksamhet. De varnar för livsfara med sina liv.
En annan filmsekvens visar en (gruv?) hiss på väg neråt som stannar med jämna mellanrum. Vid varje stopp ligger någon, som på en enkel terapisoffa i form av en säng, och berättar. Någon om sina drömmar före Rysslands invasion av Ukraina. Och hissen fortsätter och vid nästa stopp talar en annan om sina tankar efter anfallet. Han för ett etymologiskt resonemang om begreppet katastrof. Det är mera intellektuellt än expressivt direktagiterande. En annan berättar att hon i en dröm sett hur Ryssland anföll Ukraina och hennes kamrater greps. Hon drömmer att hennes kanariefågel dör. En annan förstör en bild av Putin med aggressiva streckskurar.
Och hissen fortsätter obönhörligt neråt. På slutet är alla kanariefåglar borta. Och de personer i gula läkarrockar som följt skeendet verkar ha gett upp.
Det är en helt fascinerande film. Jag har sett den flera gånger. På vilket sätt den stärkt mig i mitt motstånd mot förtrycket, som väl är ett politiskt konstverks syfte, förstår jag inte.
I den stora salen finns också ett stort textilverk betitlat Blood-Tears-Slime: Black Sails of Care. Det är textilbilder som utgår från sjöfartens signalflaggor. I en ram finns signalflaggor som försetts med nya innebörder. Vid en står ”We are all beeing sick, Skeleton crew will remain on board”. Det finns också ett stort verk med inspiration av signalflaggor. Det är textilapplikationer med collageinslag krönta av en grinande dödskalle.

I ett angränsande rum visas ännu en DVD som en filmperformance. Ett antal unga människor sitter på kuber. De är inledningsvis djupt upptagna av sina datorer och telefoner. Så börjar de en existentiell och politisk resa genom sina liv i relation till det samhälle de lever i. De börjar med att fastställa sin position i tid och rum. De reflekterar över sin del och sitt ansvar för samhället. De vill tala och föra fram sina åsikter till ett stort öra. De förstår at de måste stämma om sina röster om de ska ha en chans att höras. De går igenom politiska förebilder och vill pröva hur nederlag ska vändas till seger. Filmen är högintressant och visar subtila strategier och sätt för att ge sin protest till känna.
Filmen är verkligen lärorik på ett konstnärligt sätt. Många av deras tankar förs fram på ett skarpt intellektuellt och konstnärligt sätt. Men att stå/sitta i en konsthall i över 50 minuter är svårt och installationsarranget tillför inte mycket inser jag när jag ser den hemma på min dator. Gör i stället som jag gjorde, se båda filmerna i lugn och ro hemma. Adresser; https://vimeo.com/151924730 och https://vimeo.com/710686637 .
Jag rekommenderar dem verkligen. Ge dem tid!
Upp för trappan visas verk av det konstpolitiska projektet Party of the Dead. Man tänker sig vara ett parti vars medlemmar är alla döda tillsammans med några som ännu inte dött. Deras metod kallas nekroaktivism. Partiet sägs vara världens största parti. Utställningen visar demonstrationsplakat och skyltar med slogans. Jag får en känsla av dadaism full av ironi med en vass oppositionell politisk agenda. Även här prövas sätt att markera konstens och åsikternas rätt till frihet och kreativitetens sätt att hitta vägar förbi åsiktsvägspärrarna.


Skövde Konstmuseum gör med den här utställningen en kraftig politiska markering. I katalogbladet skriver man bl a: ”Vi kan inte låta Putin vinna, vi måste visa det den ryska regimen vill hålla dolt, vi måste ge röst åt de krafter som fortfarande finns kvar i Ryssland och de som precis tvingats lämna.”
BO BORG
Foto: Bo Borg
Konstmuseet i Skövde
The Chance of Survival at the Time of Necro-Politics
Chto Delat och The Party of the Dead
Utställningstid: 20 oktober 2022 – 20 mars 2023