Martin Hansson – Bladhska Galleriet, Skara

Det sägs ibland att en konstnär med djur- och naturmotiv som specialitet inte i första hand gör naturbilder av kärlek till naturen utan av kärlek till konsten. I Martin Hanssons fall verkar det vara av betagenhet till och omsorg lika mycket om båda. Det märks att han är en engagerad och förfaren konstnär med ett stort intresse och en varm känsla för de djur han gestaltar i sin konst.

Martin Hanssons skulpturer är en ovanligt lyckosam förening av konst och hantverk. Hans skulpturer är ju så bra. Det blir inte konsthantverk, utan konst. Han har med åren gett ständigt nya exempel på sin inspirerande konstnärsblick och skicklighet med flera material. För honom verkar inget teknisk krävande och komplicerat vara svårt eller omöjligt. Tvärtom han får det att se fullkomligt naturligt och självklart ut. Det har gjort det möjligt för honom förena sitt natur-och konstintresse på ett nästan sömlöst sätt som ger hans naturmotiv skulpturala kvaliteter samtidigt som det gör hans skulpturer naturnära.

Martin Hansson är nu aktuell med en utställning på Bladhska galleriet i Skara. Den domineras av djur, mest fåglar. Och han kan sina fåglar och andra djur. Man märker att han intresserar sig för hur de anpassat sig i form och beteende till den miljö där de lever. Här finns t ex en grupp verk som visar hur olika skyddsstrategierna i utseendet kan vara hos olika djur, från piggsvinets taggar till klotbälta.

Men utställningen domineras av fåglar. Det märks vilket engagemang och vilka djupa kunskaper han har om sina motiv.  Han jobbar på skulptörers vis med ett formspel. Han kunde lika gärna ha gjort formspelet mera abstrakt. Men han vill gå ett steg till och försöka få liv i en sluten form. Med fåglarna kan han göra det tydligare. Han föredrar och behöver kontakten med naturen för att komma dit han vill i sitt skapande. Han antar utmaningen att få fram fåglarnas mjukhet i ett material som den stengodslera han ofta jobbar i och som bränningen gör så hård. Men han får fram varje fågels speciella dunighet i sitt material. Han utnyttjar både det släta och krackeleringarna till sitt uttryck. Han har berättat att han inte är intresserad av att göra skulpturer som ser ut som ”uppstoppade fåglar”. Han vill i stället fånga dem i en situation i livet. Men han stannar inte vid fåglarnas form. Han vill ha liv i dem. Och hans skulpturer visar hur de formas av sina miljöer. Han spar inget av varken skicklighet eller möda för att få den ungefärliga exakthet i uttrycket som gör dem så trovärdiga. Han vet utnyttja en fast form som ger energi och förmedlar rörelse. Han kompromissar inte med målet att hans djurporträtt alltid ska ha den goda skulpturens kännetecken. Han gör uttrycket till en legering av form och innehåll. Båda är en förutsättning för varandra och det är deras samspel på lika villkor som ger hans verk liv. Det är lättare sagt än gjort. Men Martin Hansson gör det.

På utställningen visas också några små bronsskulpturer. En är en liten med motiv av en fågel högt upp i ett lövlöst träd. Det heter Spejare och hela skulpturen utstrålar hans spanande. En annan bronsskulptur visar en gorilla som blir själva sinnebilden av pondus, självförtroende och kraft där den sitter instängd bland träd.

Martin Hanssons arbeten tar alltid sitt avstamp i gediget och högkvalitativt hantverk. Han gjuter en del av sina verk, stora och mindre, i brons. Han är en så skicklig bronsgjutare att många namnkunniga kollegor vill anlita honom för sina konstprojekt. Han är bronsgjutare och arbetar både hemma och med större arbeten på Kollektivverkstaden i Göteborg. Han har förutom sina egna verk till exempel gjort gjutningarna till skulpturer av konstnären Andreas Eriksson, bl. a många andra de som visades under på Venedigbiennalen. Han har också gjutit den skulptur av Bianca Maria Barmen som står efter Göta kanal.

Själv är han mycket osentimental i förhållande till de material han själv använder.

  • Jag använder de material och tekniker som ger det bästa uttrycket. Om det är porslinslera, brons, trä eller armeringsjärn har ingen betydelse.  Varje material har sin för- och nackdelar, så varför begränsa sig till bara ett? Det skulle begränsa de konstnärliga möjligheterna på ett sätt som inte skulle fungera för mig, sa han en gång när jag intervjuade honom.
  • Det är aldrig svårt. Men alltid lustfyllt, säger han på sitt chosefria sätt.

Hans färdigheter har gett honom en välförtjänt, bred och entusiastisk publik.

BO BORG
Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Bladhska Galleriet, Skara
Martin Hansson, skulptur
Utställningstid 26 november – 11 december 2022

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s