Det här var tredje gången jag hörde en spelning med Jonathan Hilli. Den första var på kulturfesten Varning för Art på Rum 44 för knappt två år sedan. Då ackompanjerades han av två instrumentalister av högsta karat, nämligen Larisa Ljungkrona-Mönttinen på dragspel och sång och Thea Åslund på fiol. Jag sammanfattade med rätt ord då: ”Toppklass!”
Nästa gång var en fullsatt After Work på Lidköpings Kulturhus, Folkan. Då hade han en helt annan sättning, Sten Källman saxofon, Donovan von Martens kontrabas, och Vegard Lauvdal trummor och slagverk. Även den sättningen klädde hans sånger fint och det blev en minnesvärd konsert.
I lördags kväll spelade han solo på Ordens lustgård, Folkets Hus utomhus scen. Vilket kanonställe för ett framträdande som detta. En bra plats, ett bra arrangemang (som vanligt på Folkets Hus) med mat och dryck och en publik som uppskattar bra musik. Så många ”bra” ger perfekta förutsättningar för en konsert.


Jonathan Hilli visar med de här tre spelningarna hur bra hans repertoar passar i olika musikaliska sammanhang, i samspel med olika klanger och musikaliska uttryck.
Nu kompade han sig själv på gitarr. Han hade en stilig liksom patinerad halvakustisk gitarr i den inledande låten. Han har tonsatt en dikt av Nils Ferlin (som jag inte hade lagt märke till tidigare) och kombinerat den med en barnramsa till en sång som bar alla Jonathan Hillis särdrag. Och han spelade slide till Ferlin på ett sätt som kändes lika självklart som bra. En svensk blues kan svårligen få bättre ord än Nils Ferlins. Roffe Wickström har gjort två plattor med sådana sånger. Den här var sången bra men det var en annan blues än Roffes. Fint så. Och perfekt på den här scenen som så symboliskt var omgiven av många kulörta lyktor.
Sedan tog Jonathan Hilli fram en ful röd Fender och det blev ett annat gitarrspel. Elgitarr. Utan plektrum. Varierat. Ofta med fingerplock. Effektivt. Musikaliskt och med en perfekt följsamhet och anpassning. Harmoniskt när så påfordrades. Bökigt ibland. Stundom rock. Och många blå toner. Närhet är ett viktigt drag i Jonathan Hillis musik.
Jonathan Hilli är en personlig sångare med ovanligt stort känsloregister i rösten. Han har ett stort dynamiskt omfång. Han sjunger intensivt. Ibland liksom brister rösten i en falsett som borrar sig längst in till känslorna.
Jonathan Hilli är speciell på många olika sätt. Han verkar insatt i och inspirerad av trettio och fyrtiotalslyrik med starka expressiva uttryck, med brännvinsromatik och djävlaranamma. Och det kontrasterar han med de mest brännskadeömma kärleksoden. Han skriver själv många av sina texter i en starkt uttrycksfull och drastisk och dramatisk stil. Men han kan också tolka Dan Andersson inkännande kombinerat med stark subjektivitet. Elgitarren för honom närmare vår tid och drar med sig texten ut på nya äventyr.
Jonathan Hilli är en färgstark och uttrycksfull sångare. Flera av hans egna sånger är fyllda av all den dynamik i uttrycket och det stora teatrala vokala utspel som är hans signum. Han tar sats och hämtar starka känslouttryck långt inifrån. Han får kontakt oavsett om han viskar eller slänger orden mot oss.
Han är en fängslande scenartist och han fick snabbt publiken i sin hand. Han kopplade ett grepp och det släppte han aldrig.
Som extranummer sjöng han sin version av Fred Åkerströms paradnummer Fredmans Epistel no 72, den som vi dagligdags kallar Glimmande nymf. Den framförs ofta som ett mellanting av teater och sång. Det är naturligtvis rena självmordsprojektet att ge sig på en sång som enligt så många fått sin definitiva uttolkning av Fred Åkerström. Den där Fred Åkerströms version karaktäriseras som utlevelse uppfattar jag att Hillis tolkning mera går inlevelsens väg. Jag blev helt golvad av Hillis version och dristar mig att svära i kyrkan och säga att jag föredrar hans.
Den här konserten gav oss en fin kväll i den glödande och ibland häftigt brinnande känslans, inlevelsen och musikens tecken.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Förutom att spela egna sånger är Jonathan Hilli även verksam som teatermusiker och skådespelare, bl.a. i frigruppen TeaterFolkoch gitarrist i banden WoodsFolkoch Slaktarn och Soldanspojkensamt medlem i konstnärskollektivet Kram.
Ordens Lustgård, Folkets Hus Lidköping den 3 september 2023
Jonathan Hilli
Se gärna vår recension av Jonathan Hillis förra konsert på Folkets hus i Lidköping. Där finns också en spellista med några riktigt bra låtar med Jonathan Hilli


