Konstutställningar – Konstepidemin & Kastellgatan i Göteborg

Konstepidemin visar tre utställningar Johan Ibrahim Adams Broken Wings/Promised Land och Merete Lassens Line up i Galleriet samt Lisa Holmgrens Röda dagar i Bergrummet. Alla ingår i GIBCA Extended 2023 som är en förlängning av Göteborgs Internationella Konstbiennal.

Johan Ibrahim Adam visar måleri, glas och textil. Han är född och uppvuxen i Örebro i en stor familj med föräldrar från Sverige och Sudan. Han har tidigare studerat konst i Amsterdam men är nu bosatt i Stockholm där han under året skall bli klar med sin masterexamen vid Konstfack. I sin konst arbetar han utifrån populärkultur, mytologi, arkeologi i en mix av forntid och nutid. Pokémon och dinosaurier.
– Mitt konstnärliga arbete utforskar individuella och kollektiva erfarenheter och kombinerar fakta och fiktion, och rör vid sociologiska ämnen. Jag tänker på vad vår historia och politik berättar för oss, med målet att beröra allvarliga ämnen med en lekfull syn för att granska vår samhällsvision.


Merete Lassen är född och uppväxt i Langesund, Norge. Erhöll en BFA från University of New South Wales i Sydney 2006. Hon har sedan 2007 varit bosatt och verksam i Göteborg.
Hon söker efter mönster och detaljer i vardagen. Lyfter blicken och tar en närmre titt på det som finns omkring oss. I hennes arbete är platsen viktig. Hon utgår från specifika platser och låter detaljer, färg och form vara det som styr den konstnärliga processen. Arkitektoniska element omarbetas för att utforska hur form och färg fungerar tillsammans för att skapa en känsla av identitet. Skarpa linjer och släta ytor. Det är en långsam process där hon metodiskt bygger upp målningen med många lager.
I Line up har Merete Lassen tagit detaljer ur Göteborgs stadsbild. Detaljer som blir pusselbitar i nya kompositioner.


Lisa Holmgren visar nya skulpturala verk Röda Dagar i det unika bergrummet.
Lisa Holmgren är född 1985 i Göteborg. Utbildad i fri konst vid Konsthögskolan Berlin-Weißensee, där hon tog sin masterexamen 2017. Numera lever och arbetar hon åter i Göteborg, bland annat på Konstnärernas kollektivverkstad och i sin ateljé på Hisingen.
Konstnären har arbetat storskaligt i stuckmarmor, ett italienskt 1600-talshantverk som efterliknar marmorstenen och dess ådringar. Genom att lära sig traditionella tekniker utforskar hon konsthistorien och gestaltar hur tematik och material förblir relevanta efter århundraden.

Bergrummet insprängt i berget ligger i början på Konstepidemins Väg (från Seminariegatan). Rummets karaktär är utifrån vad det en gång varit, med ett golv av jord. Lokalen följer vädrets temperaturer och blir mycket fuktig när det regnar då vatten kan rinna efter stenväggarna. Under vintern är Bergrummet extremt rått och kallt. Bergrummet användes från början som ett vagnsskjul till Epidemisjukhuset.

Ett unikt utställningsrum som ofta är med och skapar dramatiska utställningar. Vid senaste besöket tillförde vi lite extra dramatik eftersom den medföljande hunden bestämde sig för att den där stora vita gestalten längst bort var extremt farlig. Total utskällning och flyktförsök från platsen. Det tog en stund att övertyga hunden om att hästen inte var farlig. Matte fick gå före och klappa på den och ta i den innan den lilla hunden förstod att hästen var ofarlig.
Vi gick förbi Bergrummet på återvägen och då kunde vi konstatera att lärdomen om den vita hästens ofarlighet hade gått hem. Då kunde hunden gå in utan protester och ånyo ta en titt på hästen.


Från Konstepidemin ner till Kastellgatan där blir det första/närmaste galleriet Aveny. De visar en utställning av Göran Johansson. En konstnär de visat många gånger tidigare. Även när det låg på Teatergatan.
– Så fort jag bara får syn på en tavla av Göran Johansson har jag den redan i mig. Och ruskar yrvaket på min fördrömdhet. Det är en konst som kommer självklar till betraktaren, något jag känner igen. skrev författaren Björn Berglund om Göran Johansson.

Lördagens vernissage var som vanligt väldigt väl besökt. Så konsten på väggarna var svårt att se i sitt eget sammanhang. Men som tur är så kan man se utställningen även andra dagar, då det är lättare få till ett samtal med den utan rörliga störande element på två ben.


Nästa galleri på gatan går vi förbi, men återkommer till det senare. Vi är på väg mot Galleri 54. De visar Fladdermöss navigerar natten (bell cage) av Livia Prawitz. Uställningen ingår i GIBCA Extended 2023 som är en förlängning av Göteborgs Internationella Konstbiennal.

Livia Prawitz är stockholmskonstnär och utbildad vid Fine Art, MA Konstfack, Stockholm 2021-2023, Fine Art, BA, Valand Academy, University of Gothenburg 2012-2015, Akademie der bildenden Künste, Performative Arts and Sculpture, Vienna 2014
För den intresserade kan jag bara hänvisa till hennes sida på nätet; där finns texter och flera bilder.
https://liviaprawitz.com/


Lite längre bort har vi en av Göteborgs äldre gallerister Roy Uddenberg, han visar en av ”sina konstnärer” Claes Hakenäs. Utbildad vid Valand 1970 — 75.


Sedan sneddar vi över Kastellgatan till Galleri Box. Utställningen här är en Rapport från Skymningsbyråkratin av John Huntington (f. 1981, Göteborg). Utbildad vid Konstfack i Stockholm och Konsthögskolan i Umeå. Han verkar i en konceptuell tradition uttryckt genom performance, skulptur, fotografi, text och installationer.

”Skymningsbyråkratin är en samling händelser, föremål och experimentella strategier som utforskar administrationens underströmmar och byråkratins alternativa sidor. Projektet behandlar offentliganställdas kamp med olika administrativa system och presenterar nya skyddsåtgärder för att mota bort känslor av maktlöshet och etisk stress. Skymningsbyråkratin föreslår en motrörelse – en gemenskap av agerande tjänstepersoner som uppfinner olika metoder och tekniker för att undkomma frustration, skapa fredade zoner och hälla in värme i de vardagliga mellanrummen. Verken i utställningen utgör småskaliga, men samtidigt kraftfulla, ceremoniella handlingar presenterade i ett pedagogiskt format.”


Till det utlovade galleriet på Kastellgatan. Det senaste tillskottet på på gallerigatan: Göteborgs Konstförening visar handtuftade textila verk av Camilla Iliefski och skulpturer i porslinslera av Eva Zethraeus.

Men vill ni se den utställningen har ni bara ett par dagar på er — den slutar den 8 oktober!

Foto & text Rune Lindström

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Göteborgs Konstförenings Galleri
Camilla Iliefski och Eva Zethraeus
Uställningen slutar den 8 oktober 2023
Galleri Box
John Huntington
29.9 – 29.10 2023
Galleri Uddenberg
Claes Hakenäs
30.9 – 15.10 2023
Galleri 54
Livia Prawitz
29.9 – 22.10 2023
Galleri Aveny
Göran Johansson
30.9 – 15.10 2023
Konstepidemin
Johan Ibrahim Adam, Merete Lassens och Lisa Holmgren
29.9 – 22.10 2023


Lämna en kommentar