Chennet Juhlin vet att det gäller att hålla på. När han nu fick ett tillfälle att göra ett kombinerat konstprojekt och utställning på Vänermuseet satt han till alla klutar. Och nu kan vi se en stor och rik utställning med årets längsta namn. Håll i er nu! ”Marina upplevelser från Vänerhavet, Lofoten och forsar i Kärkevaggie, Laponia”.
I den stora salen på Vänermuseet som domineras av Bertil Valliens lika imponerande som dominerande glasbåt med vidhängande vatten visar Chennet Juhlin målningar från då och nu.
Här kan vi se den programmatiska målning som också blivit vernissagekortsbild. Det är ett stiliserat självporträtt där målaren inte är under vatten, men ändå simma fiskar omkring högt, lågt, över och under honom. Symbolisk så det förslår i det här sammanhanget.



För här på Vänermuseet handlar det förstås om vatten och fisk, motiv som följt Chennet Juhlin genom åren. Han har gjort spektakulära vattenforsar från Norrland. Och så har det vita kraniet av en fisk återkommit. Han såg dem i stora högar när han bodde och målade i Lofoten och de bet sig kvar och de dyker ständigt upp i hans bilder. Det är en grundbilddel som varieras och sätts i olika kontexter. Jag ser det som en vanitassymbol, en påminnelse om den bleka döden. Ibland är den vacker i sitt avskalade vita. Andra gånger grinar den ont. Hans målningar är lätta att umgås med, högljudda, ibland råa, men ändå med ett vänligt tilltal i botten.
Här visar han också landskap där levande vatten bryter fram. Ibland som mera traditionellt landskapsmåleri där landskapet självt står i centrum. Och så de med mera symboliska undertexter överst. Ett bra exempel är det röda vatten med en båt på väg mot andra stranden. Det är ett av hans starkaste motiv och han vet det och har gjort det i flera varianter.
Det märks att han vill visa upp sitt måleri. Det här rummet är proppat i flera rader på höjden.
Här får man en bra bild av målaren Chennet Juhlin. Han är en frejdig expressionist. Hans måleri verkar tveklöst och direkt. Han väjer inte för starka effekter och kontraster. Det är bra tryck i de bästa. Det finns praktfulla målningar på den här utställningen. Chennet Juhlins dramatiska effekter känns välbekanta och välregisserade numera. Han vet hur han ska få det att fungera som han vill ha det.



Den här utställningen fortsätter med olika stationer ute i Vänermuseets basutställning. Han har suttit där en tid och målat akvarell med fiskarna i akvarierna som motiv. Det märks att han har trivts med det. Nu sitter en grupp sådana bilder över ett akvarium. Det har blivit lätta, fräscha akvareller med akvariefiskar i olika belägenheter. I en ser man konstnären själv i arbete sammansmält med sitt motiv i en dubbelexponering i akvarieglaset med de fiskar han studerar.
På andra ställen ser man föremål med fiskanknytning han gestaltat genom åren. Och ett fint självporträtt i brons. Man kan också se en monter med skissböcker och en modell till hans utsmyckning i Hällekis hamn. Ett stiliserat fiskhuvud (förstås) i emalj.




På en annan vägg i basutställningen visar han grafik. Här finns många fina blad han gjort genom åren. Min favorit sammanfattar utställningen. Ett betraktande självporträtt i rött med en båt (kanske en fiskebåt) i bakgrunden och ett abstraherat vatten.


Det är kul att gå omkring här och se en av våra mera färgstarka konstnärsprofiler i helfigur.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Vänermuseet, Lidköping
Utställningsrubrik: Marina upplevelser från Vänerhavet, Lofoten och forsar i Kärkevaggie, Laponia
Artist: Chennet Juhlin
Måleri, grafik och objekt. Dessutom visas filmen Fragment – micromålningar från en dagbok
Utställningsperiod: 21 oktober – 30 november 2023