En galet rolig Cabaret – Charlies teater, Skara

En Cabaret är en nummerrevy. Korta sketcher och gags löser av varandra. Högt tempo. Vitsarna och lustigheterna ska stå som spön i backen så man översköljs av galna infall och vinklingar. Och helst ska det finnas nåt tänkvärt i galenskaperna. Haha-upplevelsen får gärna bli en aha-upplevelse. Men framför allt vill man skratta. Charlies Teaters föreställning klickar i alla boxar.
Jag kommer ändå att tänka på en klassisk hundraårig pjästitel. Sex roller söker en författare (av Luigi Pirandello). För som den titeln tyckte jag det kändes efter att jag sett Charlies Teaters En galet rolig Cabaret – återkomsten. Massor av bra skådespeleri. Kul, varierat och kreativt. Men ett manus som stannade vid OK. Men så bra skådisar som charliesgänget gjorde det bästa av situationen och så blev det en varierad och trevlig stund i skrattets (obs! alls inte flabbets) tecken.
Med den här föreställningen har Charlies teater jobbat på att vi ska få en fullödig cabaretupplevelse. Varje nummer har sin karaktär. Så det blir många klädbyten. Och vi får se fler peruker än på Tina Turner eller Dolly Parton. Ena gången möter man en Hamlet i tidsenlig utstyrsel.

En annan gång en facklig företrädare i hjälm och arbetskläder. Alla lika självklara i den här kontexten. Scenerna är olika som ler och långhalm, men de har det gemensamt att de ska vara roliga utan att vara ytliga.
40 nummer blir det. De 14 skådespelarna går ut och in i olika personor. Den ena mer vrickad än den andra är befängd. Och för oss i publiken är det är kul att se andra vara ännu mer kollriga än man själv är ibland.
Överdriften är ett verkningsfullt komiskt grepp. Här finns flera exempel. Vi vet alla hur fåniga svaren på intervjufrågor som idrottsmän ger efter matchen. Och undra på det så dumma frågor som de ofta får. Det är ett enkelt trick att få idrottsmannen att framstå som puckad (vilket han för det mesta inte alls är). Det gör man här. Men vad i Jesse namn kan man svara på så dumma frågor.

Föreställningens bästa nummer byggde också på överdriftens komiska potential. Det är en sketch kring ett soffbord. Middan är avklarad och nu återstår vin och så ska man spela ett spel. Och allt det där obligatoriska med diskussioner om regler och fusk kommer upp. Det för fram underliggande konflikter i relationerna till ytan på ett sätt som terapeuter avundas. Här ligger nästan Norén i lä. Men här är det roligt också för man kan inte annat än skratta åt eländet.

En annan rolig tablå är när några växter står och luftar sin vantrivsel och sina vedermödor i dåligt väder. Så plötsligt bryter solen fram en kort stund mellan molnen. Och den klassiska repliken fälls: ”Prunka för helvete, prunka!” Samma sak gäller för situationskomiken. Det gäller att fånga tillfället i flykten. Och det gjorde man många gånger.

Det är en kombination av enskilda skådespelares talang och ambition och en bra regi som gör individualisterna till ett lag som gör att det funkar så fint. Regissören Charlotte Kristensson styr mot kvalitet gång på gång. Vilken tillgång för en ung teatergrupp! En scen lät alla medverkande säga ordet grynkorv, var på sitt sätt. En övningsuppgift som också funkade som cabaretnummer. En annan gång gick man igenom några av pajkastningens möjligheter. Att det fanns så många även när man avstod från överraskningsmomentet.

Ja, ni förstår, i 40 nya nummer får man många möjligheter att pröva humorns potential och uttrycksmöjligheter. Och den chansen tog man fullt ut. Och för det mesta gick det hem. Publiken var helt med på noterna.
Kostymerna i den här föreställningen var kul och välvalda. Det gav ett proffsigt intryck. Och proffsigt var ordet sa Bull.
Ensemblen är full av fräscha entusiaster. Jag har sett de flesta av dem i större och mindre roller hos Charlies och några i uppsättning av Skara Skolscen. Och bra blir bättre, ingen tvekan om den saken.’

Varje gång jag sett en föreställning med Charlies teaters entusiaster dyker samma tanke envist upp. Det är suveränt att ha en sån här ensemble på hemmaplan, ett kulturellt hemmalag som hanterar både allvar och skoj med bravur. För vad vore Skaras kulturliv utan Charlies teater. Du behöver dem och dom behöver dig i sin publik. Så vad väntar du på!
BO BORG
Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Charlies teater, Skara
Spelplats: Skara Skolscen.
En galet rolig Cabaret, Återkomsten, 40 nya nummer. Recensionen avser föreställningen den 7 januari
Regi: Charlotte Kristensson
Koreografi: Johanna Ström, Freja Ström
Medverkande: Freja Ström, Hussein Akbari, Jenny Höiås Pettersson, Johanna Ström, Johannes Hammar, John Samuelsson, Ludvig Lhonneur, Milton Åberg, Nike Clausson, Nils Sahlström, Nina-Jane Jacobsson, Rasmus Kumpula, Vera Gustafsson, Vilhelm Westin
Publik: Fullsatt
Spelperiod 29 december till 13 januari 2024

Lämna en kommentar