KRAFT – Skaraborgs konstgrafiska i Lidköpings konsthall

BO BORG

Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad är en viktig del i konstens infrastruktur i regionen. Den grundades år 1981 av framstående grafikern Bernt Jutemar, uppbackad av länets övriga konstnärer. Med ålderns rätt är han mindre verksam i verkstaden idag. Men hans anda vilar över verkstaden och han är idag hedersmedlem.

Skaraborgs Konstgrafiska är en kollektivverkstad. inriktad på konstgrafik. Den drivs som en ideell förening. Den har sina lokaler i Rosa Huset, ett vackert och karaktärsfullt 1800.talshus i centralt läge i centrum med Skövde Kulturhus som närmaste granne. Där har man förstklassig teknisk utrustning, ändamålsenliga arbetslokaler och kollegor. Kommunen har planer att sälja huset för vinst och kommersiella ändamål. Det innebär att de många viktiga kulturverksamheter som finns där måste flytta. Det vore katastrofalt för Konstgrafiska verkstadens och de andra kulturverksamheterna som nu jobbar där och ett illdåd mot konstintresserad allmänhet. Var är kulturpolitikerna i en ödesstund som denna. Alla med minsta kulturintresse måste höja sina röster för att hindra detta kulturmord.

I Lidköpings Konsthall visar nu Lidköpings Konstförening en utställning med arbeten av grafiker verksamma i Skaraborgs Konstgrafiska verkstad. Max tre bilder var får de enskilda konstnärerna delta med.
Det blir en utställning som presenterar massor av olika konstnärliga uttryck och verk av minst sagt varierad kvalitet.

Grafik kommer av grekiskas grafein som betyder rista. Och i vissa grafiska tekniker ristar man verkligen sin bild i plåt som sedan trycken dras ifrån. Men grafik idag innebär hela skalan från potatistryck till bilder skapade i datorer, inta sällan blandas tekniker respektlöst på ett respektfullt sätt mot traditionen. Jag uppfattar att det numera är mindre möjligheten att mångfaldiga bilder och mera de teknikunika uttrycken konstnärerna vill åt. Men i botten finns för många tanken att demokratisera konsten genom att kunna sprida bilderna till många.

Jag tror att för mycket snack om grafiska tekniker tar bort fokus från det intressanta som förstås är bilderna som konst oavsett teknik. Jag nöjer mig med att konstatera att utställningen ger exempel på många olika grafiska tekniker, ofta väl använda och förvaltade, Det är viktigt att en plats som Skaraborgs Konstgrafiska verkstad finns så konstnärer får tillgång till utrusning som det kan vara svårt för var och en att ha själv. Många av de bästa har jobbat där. Listan kan göras lång med Henrik Allert, Lars Erik Ström, Lars Johansson, Kerstin Bergh, Torbjörn Nolkrantz, Chennet Juhlin och Berndt Jutemar själv för att bara nämna några av de mest namnkunniga.

Den här utställningen är ett bevis på att verkstaden utnyttjas väl av konstnärer med olika konstnärliga ambitioner och stilar. Det finns ju uttryck som bara kan skapas med grafiska tekniker. De beprövade grafiska teknikerna kan fås att bidra till personliga tillämpningar och nya och speciella uttryck.

I den här utställningen på Lidköpings Konsthall mötas vi av en vägg i salongshängning där flera av de medverkande konstnärerna visar var sin bild under temat Kraft. Här får man genom bildröran direkt en flash över mångfalden och kvaliteten.

Att möta nestorn Berndt Jutemars bilder ger ett respektfullt fundament. Han visar två stiliga collage. Hans poetiska geometri för en in i en bildvärld som är hans helt egna. Han är en outtröttlig ambassadör för grafikens unika möjligheter. Som alltid är hans bilder tekniskt fulländade. Han kan de grafiska teknikerna och vet att utnyttja dem till sin konstnärliga fördel.

Berndt Jutemar

En annan av de skickliga och rutinerade grafikerna är Chennet Juhlin. Han visar bland annat två torrnålar i sin omisskännliga stil som är förtätade, gåtfulla och direkta på en gång. Han har inbjudits att ha en separatutställning i grafikens högborg, anrika Grafiska sällskapet i Stockholm i början av nästa år.

Chennet Juhlin

Roligt att se Jan Olov Hilmerssons akvatint Vanitas. Det är en stark och stämningsfull komposition som också är utställningens affischbild.

Jan Olov Hilmersson

Maria Heed visar två stora etsningar på rostmanipulerat papper. Det är kul bilder i en lekfull surrealism.

Maria Heed

Bland de yngre märks Ben Smith. Han låter natur möta kultur genom att skildra hur en fräsch sommarhimmel kan ses genom skärmskyddet på en mobiltelefon. Sprickorna i skyddet är gjorda i en hårt kontrasterade djuptrycksteknik.

Ben Smith

Raine Falkås visar variationer på ett naturmotiv med skugga. De har en teknikbeteckning, allgrafi, som varken jag eller min mångkunniga AI kan tala om vad det är.

Raine Falkås

Eva Ullberg, Hjördis Blomberg och Christina Törnqvist visa välgjorda bilder som i mina ögon ser tryggt traditionella ut.

Eva Ullberg ——– Christina Törnqvist

Mats Svensson är representerad med en mörk komposition av ett ”drömt landskap”. Bilden laddar svärtan med starka känslor.

Lars Larssons screentryck Nya öriken i Mayas tid gör starkt intryck på mig.

Det finns också en artist’s book i utställningen, Eva Riises Höstflora.

Eva Riise

Att som besökare gå i det bildmyller en grupputställning av det här slaget med ett knappt femtiotal konstnärer med olika tekniker, förfarenhet, konstnärlig kraft och ambitionsnivå väcker många känslor. Det blir en konstnärlig berg- och dalbana där toppar och dalar är olika för olika besökare.

BO BORG
Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se

Uppdaterad 2025-05-17 tillfört foto av artist’s book


Lidköpings Konsthall
Kraft
En utställning med arbeten av medlemmar i Skaraborgs Konstgrafiska verkstad i Skövde.
Utställningsperiod: 3 – 31 maj 2025

1 kommentar

  1. Fint att du skriver om utställningen men konstigt att du utelämnar att nämna viktiga deltagare, tänker på Nils-Erik Mattsson som har lagt ner mer arbete på tryck och grafisk konst än många andra jag känner till. Des utom har Nils-Erik varit medlem och ordförande i Skaraborgs konstgrafiska verkstad. Nils-Erik Mattsson deltar med tre ypperligt fina bilder, ett mindre tidigt digitalt print samt två stora blad som var svårt att missa då de är planerade centralt i det stora rummet. Två siluetter som jag vet kommer från en serie med objekt som är tryckta på offset press. Vid samtal med Nils-Erik fick jag en förklaring och ser tydligt vad det handlar om. För den som är nyfiken finns det möjlighet att se fler av dessa bilder i den nämnda serien på https://nilserikmattsson.se

    Gilla

Lämna en kommentar