BO BORG
Man ser en halvliggande kvinna i en fåtölj, hårdsminkad och med mycket glitter och iögonenfallande fula kläder och med all respekt dubbelvulgära högklackade myggjagarboots. Truten och kinderna är illröda och naglarna glänsande blå. Det syns verkligen hur hon stortrivs med allt ljus är på henne så utstyrd. Det är författaren Anna Charlotta Gunnarssons som poserar till omslagsbilden på sin nya bok.
Den har den stöddiga titeln Best of Anna Charlotta Gunnarsson. Det är ett urval av artiklar hon publicerat i tidskriften Vi där hon medarbetar regelbundet. Med den äran visar det sig för oss som inte är regelbundna Vi-läsare.
Anna Charlotta Gunnarsson är en mångsysslare som tycker sig ha många strängar på sin lyra. Och hon vill spela på dem alla. Hon berättar att hon pitchar och pitchar men att långtifrån alla går igenom. Hon är programledare för melodikrysset (tur att nån vill vara det). Hon spelar i popduon 500 mil
(se och hör den här:)
Och så har hon varit med och gått långt i På Spåret. Mest intressant för mig är att hon skrivit ett par riktigt bra böcker om popmusik, Popmusik rimmar på politik 2014 och Kvinnorna som formade pophistorien 2019.
(se vår recension)
Den här boken är så upplagd att vi får läsa tidigare publicerade krönikor i olika ämnen. Så har hon en del av dem ett avsnitt som heter Från fåtöljen (hon har utförligt berättat om den fåtölj hon sitter i när hon skriver). Här kommenterar hon reaktioner hon fått på sina resonemang när texterna publicerades. Kul grepp som livar upp.
Hennes usp som skribent är att hon hittar blottor i den patriarkala hegemonin och att hon är en fena på att problematisera och negera förminskandet av kvinnor. Hon ser det överallt i allt från frågorna i på spåret, filmer och böcker, i popen, valen av Lucia och så vidare i all tröstlös oändlighet. Hon pekar på det som är så uppenbart att vi inte ser det för att manliga intressen haft och har tolkningsföreträde. Hon visar i exempel på exempel att det vi schablonmässigt ser som ”normalt” inte alls är det om en bemödar sig att se efter. Och hon har en osviklig känsla för att visa att kejsarens slentriantänkande är naket och ihåligt om man bara tittar efter med klara ögon. Den manliga blicken gör att vi inte ser för att de biasade ögonen sitter i vägen. Mycken fördomsfull skit passerar obemärkt förbi och bygger upp ett falskt medvetande och ett förtryckande narrativ utan att vi märker det. Därför är det så bra att en skarp och analytisk skribent som Anna Charlotta Gunnarsson får oss att stanna upp och generat tänka efter. Hon låter oss se på ett sätt som får oss att inse.
Hon tar sig dristigt an alla möjliga ämnen. Hon får oss att höja blicken.
Ett tydligt exempel, för att bara ta ett, är hennes genomgång av låtar som ”tiden sprungit ifrån”. Metodiskt går hon igenom låtar med en medeltida kvinnosyn som liksom bara passerat i flödet. Vi har hört men inte reflekterat. Men det har hon.
Hon är en suverän krönikör. Infallsrik, rolig, välskrivande och intelligent. Tänk om hon hade varit lärare när jag läste kvinnovetenskap (det hette så på min tid). Så mycket mer jag skulle ha förstått.
Boken är kul. Den läser sig själv så rapp och intressant är den. Den har just inget tuggmotstånd men är ändå så full av feministisk näring och fibrer.
Det här är viktig folkbildning om vår vardag som vidgar perspektiven och läsaren har roligt hela tiden hen lär sig mer.
PS. Anna Charlotta Gunnarsson verkar så smart, stilsäker och klok. Men hur är det med hennes musiksmak egentligen!? Jag kunde ta flera exempel från hennes spellistor. Men jag väljer ett. Jag och min far är en fantastisk låt. Originalet med Olle Ljungström får hjärtan att brista. Love Olssons tolkning är kanon! Frågan är om inte versionen med Pernilla Andersson och Dregen är ännu bättre och mer drabbande. En mästerlig tolkning av mästerverket. Men Anna Charlotta Gunnarsson har tydligen hjärnsläpp när hon sätter Magnus Ugglas mord på låten först på sin spellista till boken Kvinnorna som förändrade pophistorien. En skitversion som sänker en viktig låt! For crying out loud Anna Charlotta. Lyssna en gång till. Vårda din stora trovärdighet! Den behöver både du och vi.
BO BORG
Bok: Best of Anna Charlotta Gunnarsson
Författare: Anna Charlotta Gunnarsson
Omslag: Eva Wilson
Omslagsfoto: Klara G
Förlag: Bokförlaget Atlas
ISBN: 978-91-7445-143-6
