Britta Marakatt-Labba –  Där varje stygn andas Moderna museet i Stockholm

LARS EPSTEIN

 BRITTA MARAKATT-LABBA STORA UTSTÄLLNING PÅ MODERNA MUSEET

Konstnären Britta Marakatt-Labbas broderade berättelser som fantasirikt och konstfärdigt skildrar samisk mytologi, historia och samtidshistoria ställs nu ut på Moderna museet.

Huvudverket är Britta Marakatt-Labbas 24 meter långa broderi ”Historjá”, som det tog henne fem år att färdigställa (2003 – 2007)

Britta Marakatt-Labbas vd sitt 24 meter långa verk Historjá från 2003–2007

Det skildrar samernas historia från urtiden när de vilda djuren lämnar de orörda skogarna till tiden hur renarna tämjs och samernas olika livsformerna utvecklas.

Centralt i verket är det blodiga s.k. Kautokeinoupproret 1852 då både upproriska samer och representanter för den förhatliga överheten dödades.

Kautokeinoupproret 1852, detalj ur Historjá från 2003–2007

Hon har valt att i verket låta de upproriska sätta en kyrka i brand, när det i själva verket var en handelsbod. Detta för att understryka kampen mot prästernas makt.

Hoten mot miljön och kampen mot miljöförstöringen är ett ständigt återkommande tema i hennes verk.

I ”Kråkorna” (1981) ser man de flygande kråkorna successivt och suggestivt förvandlas till poliser som närmar sig för att ingripa mot demonstranterna som protesterar mot utbyggnaden av Altaälven.

Kråkor förvandlade till poliser från verket Kråkorna 1981

I närmare femtio år har Britta Marakatt-Labba verkat som konstnär med framför allt nål och tråd. Men det var inte förrän 2017 på den stora utställningen med samtidskonst i Kassel som hon fick sitt internationella genombrott. Nu är hon eftertraktad utställare i många stora utländska museer.

Vintergatan 2022, ett beställningsverk till Stortinget i Oslo (t.v.) — Barnafödsel 1983 (t.h.)

Moderna museet köpte in sitt första verk av henne så sent som 2019, vilket museichefen Gitte Örskou lite skamset berättade på pressvisningen.

PS. Britta- Marakatt-Labba berättade att hon aldrig sprättat upp ett enda stygn under alla år. Otroligt! Det var det enda jag själv gjorde på syslöjden i tredje klass i folkskolan som jag minns det, sprättade upp stygn.

LARS EPSTEIN

Foto Lars Epstein

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se

Konstnären framför Kråkorna 1981 och Mardröm 1984

I SNART FEMTIO ÅR har Britta Marakatt-Labba skapat broderade berättelser. Historierna bottnar i det samiska urfolkets muntliga berättartradition och utspelar sig nästan alltid i naturen. Mot fjällandskap och snötäckta vidder återger hon en tillvaro där den andliga världen är närvarande i såväl berättelserna om det dagliga livet som i skildringar av historiska händelser, statliga övergrepp och en hotad natur.
Utställningens titel, Där varje stygn andas, lånar Britta Marakatt-Labbas egna ord som beskriver hur alla dessa berättelser är uppbyggda av tusentals små stygn som vart och ett bär på eftertanke och erfarenhet.
Hennes tidskrävande arbetsprocess är nära knuten till den samiska visuella och estetiska traditionen duodji som hon vuxit upp med. Duodji är kunskap som överförs från en generation till nästa. Kärnvärdena innefattar både en respekt för materialet och för närvaron av det icke-materiella i arbetet.
Britta Marakatt-Labba är född 1951 i Idivuoma på den svenska sidan av Sápmi och är i dag bosatt och verksam i Övre Soppero i Kiruna kommun. Hon är uppväxt i en renskötarfamilj med nordsamiska som modersmål och lärde sig svenska som fjärde språk efter meänkieli och norska. Efter studier på Sunderby folkhögskola utanför Luleå och Högskolan för design och konsthantverk (HDK) i Göteborg återvände Marakatt-Labba i slutet av 1970-talet till hemtrakterna.
Som en av konstnärerna i Mázejoavku (Masi-gruppen) deltog Britta Marakatt-Labba i kampen mot utbyggnaden av Altaälven under sent 1970-tal och tidigt 1980-tal. Hennes stora samhällsengagemang spelaren viktig roll i konstnärskapet och verken utgör alltjämt en betydande inspiration för nya generationers kamp för miljön och samiska rättigheter.
Sitt stora genombrott fick Marakatt-Labba år 2017 när hon ställde ut på Documenta 14 i tyska Kassel. Alltsedan dess har hennes konst rönt ett växande intresse både nationellt och internationellt och visas i utställningar runtom i världen.



MATILDA OLOF-ORS
Curator Moderna Museet


Britta Marakatt-Labba
Där varje stygn andas/Juohke sákkaldat vuoigŋá
14.6 – 9.11 2025
Moderna museet i Stockholm

Lämna en kommentar