
Tommy Westberg ställer inte ut ofta. Men när man ser en av hans utställningar känns det att man står inför något alldeles annorlunda och eget. Att man hamnat långt bortom konstmodets allfartsvägar. Och där får man vara beredd på att möta något oförutsett. Och det är väl det man söker i konsten, hellre än artister som gång på gång upprepar sin framgångsformel.
Nu är han aktuell med ett projekt på eminenta Rum 44 i Mellby. Där händer spännande saker och där lever man än en gång upp till sin devis att vara ett rum för alla sorters uttryck och experiment.

Ett sådant är att bjuda in Tommy Westberg som artist in Residence under maj månad. Han är en välmeriterad konstnär som bl a gått 5 år på Konsthögskolan Forum i Malmö. En miljö som denna och ett projekt som detta passar honom som hand i handske visar det sig.

Tommy Westberg har här arbetat med konstnärliga uttryck som använder det lilla rummet på ett intressant sätt. På ett stort svart tygstycke som täcker större delen av golvet i det lilla rummet har han gjort en bild. Det är ett antal fåglar i en ett stiliserat träd, rätvinkliga grenar som ett dubbelkors. Det är omgivet av en cirkel, mandorla hör jag någon säga i under besöket. Hela bilden är gjord med torkade fruktdelar som material. Cirkeln är uppbyggd av torkade skal av mestadels citrusfrukter. Det blir en annorlunda färgskala där tiden och torkningen fått skalen att genomgå en första förvandling. Så vackert det är när man tar sig tid att tid att titta på det man annars slänger. Utsidan har fått fasta rynkor och inuti syns geometriska mönster nu när fruktköttet är borta. Inskrivet i den stora cirkeln finns fågelkompositionen. Fåglarna är uppbyggda av fruktkärnor och nötskal. De är gjorda med stort artisteri.
Giuseppe Arcimboldo (1527–1593), för att ta en av de få associationerna till det här sättet att göra bilder jag får vid besöket, byggde upp sina målade kompositioner av prunkande frukter som fick de avbildade människorna att lysa av livskraft och vitalitet mitt i liv och kraft och speglade årstidernas slösande rikedom.

Tommy Westbergs fåglar av torra frön ger snarare vanitaskänslor. Livet har gått, frukterna är egentligen förbrukade men återuppstår till ett nytt liv i konsten. Vackert på ett stillsamt med många symboliska bottnar och metaforiska associationer. Det går förstås inte att se fåglarna som försök till naturalistisk avbildning. Mina tankar går snarare till antika mosaiker i en sordinerad färgskala. Det är intagande på ett tänkvärt sätt. Och tanken på att verket som tagit många veckor att färdigställa och bara får finnas kvar färdigt några dagar känns så främmande, nästan provocerande. Många års samlande på material och flera veckors byggande ska tas bort efter utställningen och rummet återställas.
Som det är gjort kan det inte bevaras. Det här konstverket får i stället sin slutgiltiga plats i tankarna hos oss som sett det. Och materialet ska än en gång byta uppenbarelseform när det får återgå till naturen. Det här blir en konstupplevelse att bevara i kärt minne.
Utställningen har fått namnet Exter. Det betyder enligt Svenska Akademins ordbok bl a ”konster”, opassande beteende. Det är utställningen inte annat än möjligen ur kommersiell eller konstmodesynpunkt. Men sådana synpunkter har jag aldrig uppfattat att de påverkat Tommy Westbergs skapande och konst.

Bredvid det genomarbetade verket har konstnären tappat några runda linsliknande frön. Och efter fallet har de själva bildat en fågelform. En märklig tillfällighet om det nu finns sådana.
Med Franciskus som motiv, blandteknik Klänningen – ett osynligt barn
I ett annat rum finns några ytterligare konstverk av Tommy Westberg. Ett blandteknikarbete på en vägg har många detaljer som för tankarna till den helige Franciskus. Han predikade för fåglarna och månade om naturen och de fattiga och i bilden finns detaljer som för tankarna åt de hållen. Man känner också igen honom på det vita repet kring midjan med tre knutar som symboliserar fattigdom, kyskhet och lydnad.
I ett hörn står en barnklänning märkt av hårt liv och smuts. Klänningen har form efter en kropp men barnet är osynligt. Ett mycket drabbande verk.
Tommy Westbergs utställning liknar ingen annan. Hans konst går sina egna vägar och det är en viktig orsak till att den känns så angelägen.

I ett angränsande, mycket litet hus med ett litet rum som kallas Tyska rummet visas målningar av Hans Andersson från Lidköping. Han är en fin målare med ett personligt tilltal. Det är alltid spännande att få en lägesrapport om hans måleri. Han är en målare med stor potential. Här visas några starka målningar.
BO BORG
Rum 44 Mellby
Tommy Westberg, installation och blandteknikarbeten
Tyska Rummet
Hans Andersson, måleri
Visades 25 och 29 maj och 1 – 2 juni 2019