
Favoriter i repris på Galleri Lucifer
Jan Hilmersson och Norbert Roblés är gamla bekanta för Galleri Lucifers besökare. Och de har en stor och trogen publik det märktes på tillströmningen på vernissagedagen.
Det är litet gammaldags konst vi får se, konstnärer som jobbar på i sina hjulspår. I den mån de experimenterar är det inom modernismens trygga ramar. Det handlar om behagfulla verk som tar sitt uttryck helt ur det dekorativa. Inga djupsinnigheter här inte. Men det är en utställning fylld av positiv energi och skaparglädje.

Jan Hilmersson, Vardagsänglar, bladguld/mässing
Jan Hilmersson är bosatt och verksam i Binneberg. Han har verkat som konstsmed sedan slutet av sjuttiotalet. Han har också jobbat som lärare i konstsmide på HDK, Stenebyskolan. Han verkar av den här utställningen att döma hitta den mesta av sin inspiration i naturen. Han menar själv att han i sitt arbete ”utforskar ytor och konturer”. Och utställningen visar flera arbeten som konkretiserar det påståendet. På en vägg hänger asplöv i tunn plåt. De är individualiserade och så tunna att de nog skulle kunna darra om det kom in en vindpust i utställningsrummet. Nervtrådarna är framstansade och det är små hål i några. De är dekorativa, och massexponeringen ger dem mervärde. De skimrar fint på väggen i olika färgskiftningar

Jan Hilmersson, Löv och Lönnäsor
Huvudnumret i hans utställningsdel är fröbärare från lönn, ni vet dom där som man bröt isär och gjorde extranäsor av när man var liten. Här är de hela och de har då en spänstig bågform. De är monterade på smala pinnar som flyttar dem från naturens till konstens värld. De är gjorda i olika storlekar. De största står på gården utanför galleriet och glänser guldglimrande i solen. Fröbärarformerna är processade och vidarebearbetade till olika ytor. När kanterna är frasade och de finns hål i dem ger de bilden av förgängelse och tid som gått. Även här visar han snarlika verk i stor mängd. Det både förstärker helheten och tar udden ur de enskilda verken.

Jan Hilmersson
Det är modernt smide där en lika viktig, kanske viktigare del av uttrycket kommer fram i datorn. Det känns långt till min romantiska smedbild av glödsken, hammare och städ. Men en metallkonstnär som Jan Hilmersson vet förstås vad han gör och hur han ska göra det.
Norbert Roblés är en flitig utställare och välbekant inte minst för publiken i Skövde. Han har varit verksam på Skaraborgs Konstgrafiska verkstad som han inte släpper kontakten med.

Norbert Roblés, Parfum de femme, Blandteknik
Han är född i Algeriet. Han växte upp i staden Sidi-Bel-Abbess. Sedan han kom till Sverige har han verkat på olika platser, bl. a i Skövde. Han är numera verksam på Ven.

Norbert Roblés, Sensommar, Akryl
På den här utställningen visar han målningar på duk och papper och några skulpturer. Han har ett lättsamt och lekfullt anslag. Här handlar det om att skapa verk som är både dekorativa och litet småroliga.

Roblés jobbar ofta med ett mönster av något som liknar telefonklotter fast prydligare. Det svartvita mönstret visar sig vid närmare betraktande bestå av ett ornamentalt gytter av stiliserade ansikten, kolsvarsvart mot kritvit botten. Det här mönstret blir ett kännemärke för Roblés verk. Man kan inte precis kalla det vackert, men det finns dom som kallar det snyggt, och den distinktionen är nog viktig här. Det här mönstret går igen i flera av hans verk, bland annat några skulpturer. Han har en skulpturidé som vi känner igen från Kalle Anka på Julafton, ni vet den där scenen tomten målar med färg som i ett drag ger ett rutmönster. I en vägghängd skulptur korsar han kalleankapåjulaftonidén med Armans kända bild när färgtuber får släppa sin färg till ett mönster. Roblés gör en tub och ur den kommer en färgsträng med hans telefonklottermönster. I en annan skulptur ser man en pensel och vad den målat på en gatsten. Hans telefonklottermönster. Kul idé. Mina barn skulle ha älskat det när de var små. Det finns också en prydnadsskulptur där ett kattdjur fått samma mönster i den porslinssläta pälsen.

Norbert Roblés, Nyfiken, objekt
Det där svartvita mönstret blir ett slags igenkänningsmarkör också i flera av målningarna där det blir som en ram runt en stramare komposition.
Några av målningarna har en vasform som mönster. Den är matissigt dekorerad med svarta linjer över. Ett liknande mönster finns också platt utan vasformen.
Några målningar är gjorda på papper där en etsning först tryckts. De är gjorda i ett modernistiskt formspråk i stiliga färger i välvalda kombinationer.
Roblés lustfyllda ögonfröjd lockar.

Norbert Roblés vid sitt ojekt ”I am the dream”
De båda utställarnas verk klär varandra och tillsammans gör det en lättsam utställning.
BO BORG

Galleri Lucifer. Skövde
Jan Hilmersson, metall
Norbert Robles, måleri och skulptur
Utställningen hade vernissage den 14 september och pågår t.o.m. den 29 september 2019