Sivandivan i Folkets Hus Lidköping

Lidköpingpremiären på filmen Sivandivan

Folkets Hus hade (förstås) gjort ett fint evenemang av premiären. Först mingel med Siw Wennberg själv i foajén. Bubbel och flott småplock. En förväntansfull stämning byggdes upp på ett elegant sätt som sig bör när en storstjärna är på besök. 

Siw Wennberg är supersopranen som tog hela operavärlden med storm. Hon hade en sensationell debut på Stockholmsoperan 1972 och sågs som den nya stora stjärnan efter Birgit Nilsson.

Hon fick lysande recensioner och stora och prestigefulla roller på löpande band. Men plötsligt när hennes stjärna stod i zenit gick botten plötsligt ur karriären. Världens operahus, som nyss slogs om att få engagera henne, bröt iskallt all kontakt. Hon blev svartlistad och bojkottad.  Från att ha stått i rampljuset hamnade hon i total och iskall skugga.

Gustav Ahlgren, Siw Wennberg och Erik Carlenstolpe

Vad berodde det på? Nu fick vi se filmen som vill svara på den och många andra frågor om Siw Wennberg, hennes liv, sångarkarriär, uppgång, fall, och återuppståndelse i rampljuset 40 år senare.

Siw Wennberg gjorde ett kontraktsbrott. Till det kommer att hon var, och är, en person som tar mycket plats i rummet. Man märker att hon vill ha allt ljus på sig. Hon har bestämda uppfattningar och hon låter en höra dem, vilket man vill eller inte. Och hon är intensivare än powerplay i ishockey. Hon pratar högt och oavbrutet och låter sig inte avbrytas. Att ett manligt ”geni”, ta t ex Ingmar Bergman, får spela ut sina egenheter, har varit självklart. Men en kvinna? Då funkade det inte alls och straffet blev stenhårt och helt oförsonligt. Omöjligt att inte lägga feministiska aspekter på det. Det är fördjävligt helt enkelt med sådant manligt maktmissbruk.

Dokumentären Sivandivan är gjord av Gustav Ahlgren och Emelie Jönsson. När vi kom in i Folkets Hus stora salong stod det en flygel och några stolar framför duken. Och upp kom Siw Wennberg, hennes livskamrat Erik Carlenstolpe och regissören Gustav Ahlgren. Det var en upplevelse utöver det vanliga att få möta Siw Wennberg live. Hon talade verkligen klarspråk om sitt öde och hur hon klarade sig efter fallet. (fallet och fallet förresten, det var inte hon som föll hon fälldes av patriarkala maktstrukturer och trångsynt människouppfattning). Hon var totalt dynamisk och explosiv och formligen svämmade över av iver att berätta och markera. Hon spelade också entusiastiskt på flygeln.

”Ilskan har räddat mitt liv”, sa hon. Och hon slog tveklöst fast att om man är konstnär håller man på, oavsett vad som händer. ”Det är bara medelmåttor som ger upp!”

Gustav Ahlgren och Sivan

Och som en elegant introduktion till filmen sa hon: Den är beviset på att jag hade rätt.

Filmarna har följt henne i fem år i minsta detalj i stort och smått i hennes vardag. Vi släpps in i hennes hem som är en röra tapetserad från golv till tak med bilder, tidningsklipp och affischer från hennes storhetstid.

Gustav Ahlgren och Sivan

Nutid blandas med gamla klipp. Hennes liv har varit lika dramatiskt som en opera. Vi förstår att hon hela sitt liv kämpat för att få vara sig själv och som hon är. Hon låter sig inte knäckas. I filmen döljer hon inget, för att visa hur hennes liv är i med som motgång. Vi får de mest närgångna och intima insikter i hennes liv och vardag. Vardagen lunkar på. Vi får följa hur hon får refusering på refusering på den självbiografi hon skrivit. Besvikelsen när knappt en bok säljs på Bokmässan, när de tagit dit 800. Men också glädjen över att det ges ut sjutton CD med bra inspelningar från hennes tid på toppen. Och vi njuter med henne när producenten öser lovord över dem Det är starka saker som visar en sångerska i absolut toppklass. De finns också på Spotify.

Siw Wennberg är en artist och människa utöver det vanliga. Hon är karismatisk, rolig och totalt fängslande både i sorg och glädje.

Filmen är kanon! Och man lämnar biosalongen glad över att hon verkat ha kommit över sina orättvisa motgångar och på sin ålders höst går en ny vår till mötes.

För er som missade den här både storstilade och intima berättelsen kommer en kortad (varför i all världen nerklippt?) version av filmen på SVT i höst.

BO BORG

TV2 sände filmen idag den 20/9 (60 min)
Finns nu på SVT Play i 365 dagar (farligt länge – det gör jag sen). Ser ut att vara en 20 min längre version (ej kollat)
Red.


Sivandivan
Regi: Gustav Ahlgren och Emelie Jönsson
Folkets Hus i Lidköping den 5/9 2019
Foto: Bo Borg


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s