Eva Ström Svensson och Jan-Erik Svensson – Binnebergs Tingshus

Tänk så mycket bra konst det görs och som kan ses i Skaraborg. Ta Eva Ström Svenssons och Jan-Erik Svenssons utställning på Binnebergs Tingshus till exempel. Här får vi möta två skickliga målare. Det handlar om mogna konstnärskap där artisterna hittat sin väg och genom åren fördjupat sina uttryck i konsekventa och gediget genomarbetade uttryck. Den här utställningen är en högtidsstund för oss målerivänner.

Eva Ström Svensson

Eva Ström Svensson visar stilleben. De är utsökt målade med all den förfining många års blandning av talang, skicklighet och kompromisslös målmedvetenhet ger. Hon målar i en mild färgskala. Ett antal vardagsföremål ställs upp på ett bord. Det kan vara äpplen, ett vattenglas eller kärl av keramik, några plåtdunkar eller en snäcka. Tänk vilken skicklighet det måste krävas för att fånga alla snäckans veck och vindlingar så på kornet. Eva Ström Svensson målar direkt i naturligt ljus inför föremålen. Dagsljuset faller in på dem, ofta från sidan. Det milda sidoljuset tar fram volymer och glansdagrar. Varje föremåls speciella materialkänsla lyfts fram i de utsökta målningarna. Hon målar alltid med oljefärger. Målningarna byggs upp med tunna skikt lager på lager med stor noggrannhet och omsorg om varje ljusskiftning och måleriska nyans. De är finstämda i färgen, men ljusskildringen är det viktigaste. När ljus möter måleri kan märkliga saker ske, och det gör det i de här fina målningarna.

Eva Ström Svensson

De vardagliga, litet oansenliga föremålen blir liksom upphöjda till något mer angeläget när de ägnas all denna måleriska uppmärksamhet och omsorg. Hennes målarblick handlar både om att se och inse och materialisera de insikterna.

Slarvigt kallar man så här precis avbildning för fotorealism. Men hennes målningar har inte kamerans kalla och mekaniska blick utan en levande människas. Det är påtagligt och är en av de här verkens kvaliteter. Hon verkar se föremålen, så obetydliga de än kan tyckas ibland, med en blandning av förundran och ömhet. Man kanske inte kan vara empatisk mot ett föremål, men kunde man det så är det så här. Det finns en omsorg om föremålen och stämningen kring dem. Den gestaltas i en varm känsla i bilderna jag tycker mycket om. Målningarna skapar en lugn stämning som frammanar eftertanke. Ibland blir man delaktig i en känsla. Andra gånger försjunker man och njuter oreserverat av målningarnas skönhet. För vackra är de, inte tu tal om den saken

Eva Ström Svensson

Den fullständiga stillheten i stillebenmåleri av den här typen gör att de ofta ses ofta som vanitasbilder, ett slags memento mori om den yttersta stillheten, döden. Stilleben heter till och med nature morte på franska. Men i Eva Ström Svensson stilleben ligger betoningen inte på still, som berättar om livets förgänglighet, utan på leben, liv.  Det handlar om det stilla lilla livet, dagarna och dagrarna som kommer och går. Kanske handlar de här målningarna om alla vi grå och obetydligas längtar efter att bli sedda med kärlek, respekt och empati.

Eva Ström Svensson

Jag har sagt det förut, men samma starka känsla återkommer för mig inför de här målningarna. Den handlar om att när verklighetsavbildande måleri är så bra som Eva Ström Svenssons gör det något både med vardagen och oss betraktare. Genom att stanna upp och se på det alldagliga med respekt och intresse får målaren oss att se vi tror oss välbekanta med på ett nytt sätt. Verkligheten blir större.

Liksom Eva Ström Svenssons måleri kan maken Jan-Erik Svenssons sägas få oss in i meditativa stämningar. De visar var på sitt sätt att det finns en rörelse i stillheten och en stillhet i rörelsen.

Det är en fin kvalitet i konsten att hitta sätt som för blick och tankar förbi det ytliga, som inte låter det yttre bli ett mål i sig, utan ett medel, en väg mot något mer.

Jan-Erik Svensson

Jan-Erik Svensson jobbar numera med stil och uttryck som inte liknar någon annans. Och visst känns det skönt att associationer inte går till annan konst utan har förmågan att skapa nya upplevelser och därmed andra känslor och tankar. Jan-Erik Svensson har det konstnärliga modet och förmågan att låta sitt måleri tala för sig självt. Det personliga öppnar för kontakt och det originella uttrycket fångar. Han har uttryckt det så väl själv: ”Jag klipper och klistrar i huvudet av mina intryck. Så bygger jag upp en komposition. Sen får de kompositioner jag byggt upp filtreras genom ljuset, både det naturliga och det som finns i mig.” Och hans måleri har samma poetiska kraft som de orden fast helt på måleriets, ljusets och färgens egna villkor. Och framför allt på konstnärens.

Jan-Erik Svensson

Hans målningar låter sig inte lätt, om alls, beordas. De talar sitt sätt direkt, utan omskrivningar. Visst känner man att det finns naturintryck i botten. Men det handlar mera om naturens natur än hur den ser ut. Här finns ingen avbildning som jag ser det, men glimtar och intryck. Inte om naturens föremål utan om intryck de gjort. Och ljusets spel med dem. Som rutinerad naturmålare kan han både naturen och naturmåleriet. Han har därför kunnat välja sin helt egna väg och hand i hand med ljuset ta oss med på koloristiska äventyr med naturen som klangbotten.

Jan-Erik Svensson

Han tycks ständigt på jakt efter sitt sätt att gestalta sin berättelse som på måleriets eget sätt berättar om basen för våra liv. Det som fanns före oss och kommer att finnas efter oss. Vattnet, stenarna och vinden. Och så framför allt ljuset. Nu liksom tidigare jobbar Jan-Erik Svensson i serier. Han fördjupar sig i sitt motiv och sitt tema och visar många aspekter av det. Det känns som hans färgskala blivit lättare och ljusare i de här senare målningarna. Jag tycker mig se en ny lätthet och bilder som bygger in rytm och rörelse i lugna kompositioner.

Jan-Erik Svensson

Jan-Erik Svensson gör målningar som är personliga, originella och starka i uttrycket. Jan-Erik Svenssons konst är vacker och tänkvärd. Det är ett särpräglat och egensinnigt konstnärskap av högsta konstnärliga halt.

Eva Ström Svensson och Jan-Erik Svensson har var för sig och tillsammans gjort en fin utställning i Binnebergs Tingshus

BO BORG


Binnebergs Tingshus
Eva Ström Svensson, måleri
Jan-Erik Svensson, måleri
Utställningen pågår till och med den 29 september
Utökade öppettider under skördefesten
Lördag 28 september 11 – 18
Söndag 29 september 11 – 17
Foto: Bo Borg
Litteratur:
Still Life – en bok om konstnären Eva Ström Svensson, ISBN: 978-91-639-2407-1
Jag har varit där – en bok om konstnären Jan-Erik Svensson, ISBN 978-91-88048-23-3


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s