
Leifs teater kan man lita på.
De dyker ständigt upp med intressanta projekt. Den senaste föreställningen Nostradamus är bara ett i den imponerande raden.
Inte sällan visar de en annorlunda repertoar, som de två pjäserna med teman från förintelsen, Brev från Louise och Ett helt vanligt par som visades i fina föreställningar i Götene Kommunhus. Jag citerar ur min recension från 2017 om ett vanligt par: ”Pjäsen är helt textstyrd. Det är ett styvt jobb för skådespelarna att ge kött och blod och karaktär år replikväxlingar som snarast är rättegångsprotokollreferat. Men det funkar. Det är en fin scen när den gamle bödeln Stangel (spelad av Leif Olsson) hela tiden taktiskt försöker framstå som snäll och oskyldig. Så glömmer han sig och står stolt och militäriskt rak framför kameran. En annan laddad scen är när fru Stangel (spelad av Margareta Karlsson) drömsk försjunker i sina minnen av sitt överklassliv i Italien. Det är en viktig föreställning. Fantastiskt att vi har den här gruppen i vår kommun.” Både Leif Olsson och Margareta Karlsson spelar också, nu i roller av helt annan karaktär, i Nostradamus.
I helgen den 25–26 juli blev det åter en bra teaterstund utomhus vid Lundsbrunns Brunnssalong. Jag såg den andra föreställningen på lördagseftermiddagen.
Leifs Teater under ledning av den tillsynes outsinligt idérike och outtröttlige multibegåvningen Leif Olson bjöd på en pjäs av fransmannen Eric Hevré. Vilken exklusivitet med en pjäs som översatts från franskan av Leif Olsson. Den svenska översättningen uruppfördes nu av Skaraborgs Lästeater/Leif Olssons teater. Leif Olsson är dessutom själv projektledare och regissör. Och som om det inte räckte spelar han själv huvudrollen. Han är rena renässansmänniskan, med bred kompetens inom många av teaterns områden.
Pjäsen Nostradamus är en komedi som namnet anger handlar om Michael de Nostradamus (1503–1566). Denne var en multibegåvning med breda kunskaper i astrologi, matematik och filosofi. Dessutom var han praktiserande läkare. Han arbetade mycket med offer för pesten och det ger liksom en svag, men dock, anknytning till dagens pandemi.
Vi människor har i alla tider varit intresserade av att kunna förutse framtiden. Och Nostradamus gjorde profetior i versform. De är skrivna på så sätt att de är öppna för många tolkningar, alltid kan man hitta någon formulering som kan appliceras på någon händelse. En del tror stenhårt på det. Det sägs att de tyska nazisterna släppte ner flygblad över Frankrike med verser av Nostradamus som sades förutskicka att germanerna skulle segra. Psykologisk krigföring med material från femtonhundratalet. Som dessutom i så fall visade sig felaktigt, tyskarna förlorade ju.
Finns det nån vers som kan tänkas förutspå coronapandemin? Det gör det inte, men de poetiska verserna är öppna för tolkningar så även kanske för en svag sådan.
L af Geijerstam med munskydd, Bernt Andersson
Den här pjäsen handlar (bland mycket annat) om när den franska drottningen kommer till Nostradamus för att få reda på hur det ska gå för henne och hennes söner och när Frankrike ska dras in i krig. I pjäsen berättar Nostradamus om vartenda krig Frankrike ska dras in i från drottningens femtonhundratal fram till våra dagar. Några sådana exakta profetior finns inte hos Nostradamus. Men tanken ger underhållande teater.
Den innehåller också rollfigurer som demonstrerar mänskliga svagheter som högfärd och ärelystnad.
Margareta Karlsson hade en dag på sig att studera in sin roll för ett inhopp.
Så här pluggar hon en stund när hon inte är på scen
Pjäsen görs som en variant av stage reading. Det innebär att skådespelarna har sina manus i hand. Ofta sitter man på stolar och läser sina roller. Och hela dramatiken finns i skådespelarnas röster. Leifs Teater gör en variant där skådespelarna har kostymer, rör sig på det lilla scenutrymmet. Det finns också en del scenografi. Det Olssonska lästeaterkonceptet fungerar fint. Efter ett tag hade man glömt A4buntarna i skådespelarna händer och dragits in i pjäsen. Det är ett högt betyg åt ett amatörteatersällskap. Många av deltagarna är rutinerade och det märks. Flera av dem har varit med i många av Leifs teaters föreställningar. Leif Olsson själv är utmärkt som Nostradamus. Det märks att han har rutin, ambition och kunskap. Den unge läkare som ”pryar” hos Nostradamus görs på ett roligt sätt av L af Geijerstam. Och alla de andra rolltolkningarna gjorde sitt till. Hatten av särskilt till Margareta Karlsson och Bernt Andersson som med en dags varsel hoppade in och skötte sig med den äran.
Så himla fint att vi har entusiaster som Leifs Teater i Götene. De ger oss gång på gång intressanta teaterupplevelser
BO BORG
Foto: Bo Borg
Nostradamus
av Eric Hevré
Översättning, bearbetning och regi: Leif Olsson
På scen: Leif Olsson, Ingvar Svensson, L af Geijerstam, Margareta Karlsson, Bernt Andersson, Aino Ahlström, Gunilla Movérus
Musik: Thord Elfström, Hanna Dahlström
Produktion Skaraborgs lästeater/Leifs Teater
Föreställningarna i Lundsbrunn spelades den 24 och 25 juli 2020
Leifs Teater, började som teaterkurs och har utvecklats till en aktiv grupp med femtontalet deltagare.
Man har gjort massor av föreställningar genom åren: Shakespearecollage, Teatersport, Bernardas Hus av Federico García Lorca (Den blev deras första stora produktion), Brev från Louise, Ett helt vanligt par, Luther och sanningen, Vem älskade Axel von Fersen, Tre historiska kvinnor.
I sommar har de gjort två lästeaterföreställningar, Mäster Gert Westphaler av Ludvig Holberg och Nostradamus. De båda senare utomhus i Lundsbrunn.
Som nästa stora projekt planeras ”Systrarna på Kinnekulle”.
Gruppens ledare Leif Olsson är en mångsysslare. Han är språklärare, översättare, dramatiker och regissör. Han har tidigare varit rektor för Skara Skolscen.
Leif Olsson har turnerat med uppläsningar av Tomas Tranströmers dikter i 14 år.
Han har satt upp ett fyrtiotal pjäser och spelat med i flera. Dessutom översatt 26 pjäser från franska, engelska och tyska m.m., m.m.