Duo Winiarski/Carron – Lidköpings Konsertförening

Torsdagskvällen var kolsvart och ett iskallt, ovanligt blött regn strilande. En grupp musikentusiaster hade trots detta tagit sig till konserten med Kristina Winiarski och Pontus Carron. Ryktet om deras stora skicklighet hade nått före dem och fick många att trotsa survädret.

Och det var det värt, och det med råge. Vi fick en fin musikkväll med ett omväxlande program där de unga artisterna demonstrerade en imponerande teknisk skicklighet och det som är viktigare ändå; sin stora musikalitet.

De unga musikerna vann tävlingen Ung & Lovande 2019. En del av priset var att de fick göra en turné om 25 konserter över hela landet. Konserten i Lidköping var i slutet av den turnén. De är verksamma som solister i imponerande sammanhang.

De var båda också i finalen 2020 i Solistpriset i Berwaldhallen och delade andraplatsen. Lika skickliga alltså. Så undra på ett de är en ovanligt välbalanserad kammarmusikkonstellation.

Kvällen inleddes med ett stycke som specialskrivits för dem av Molle Kien (f.1979). Hon kallar de två satserna Folkhemsvandringar. Under coronan har hon strövat i sina hemmakvarter och inspirerats av det nära och välbekanta hon nu kunde fördjupa sig i. Det kan handla om funkisarkitektur och de bekanta ljusen i hemmamiljön. Hennes musikaliska bearbetning av intrycken har inspirerat till en musik som känns spännande och annorlunda. Jag uppfattar att cellon har en viktig roll i det här stycket, det är i dess toner som mina öron kondenserar stämningen.

Sedan följde ett program där de blandad musik från olika tider. Vi fick höra en fin svit av Dag Wirén. Så ett stycke av australisk-amerikanske Percy Grainger (1882 – 1961). Han samlade på folkmusik och hans kompositioner bygger ofta på de influenser han fått därifrån. I folkmusiken finns ofta fina melodier som slipats fram över tid. Kvällens stycke La Scandinavie bygger på skandinavisk folkton. Trots att man glatt kunde känna igen till exempel Ack Värmeland var det här ingen musik som gjorde något bestående intryck, åtminstone inte på mig.

Det gjorde däremot (förstås) Beethovens variationer över ett stycke ur Mozarts Trollflöjten. Ren musikglädje och oblandad njutning.

Kvällens höjdpunkt för mig var utan minsta tvekan Franz Schuberts Arpeggiosonat. Den är som titeln anger skriven för arpeggio, ett slags gitarrsträngat och gitarrstämt instrument som spelas med stråke. Det hade en kort blomstringstid på Schuberts tid. Numera finns det knappt, men den repertoar som är skriven för instrumentet, som det här Schubertstycket, spelas oftast på cello. Så skedde den här kvällen.

Arpeggiosonaten i den här versionen visade sig vara ett stycke fyllt av många mycket vackra melodislingor. Det är en stundtals mycket öm och liksom ömtålig musik.

Musiken framfördes av två unga musiker med osedvanliga talanger. Det känns anakronistiskt att kalla dem lovande. Den tiden är förbi. Här talar vi om fullfjädrade artister. Samspelet var med kronometerprecison.

Pianisten Pontus Carron rörde sig obehindrat mellan de olika stilarna. I hans händer verkade de svåraste passagerna enkla. Att han numera till och med spelar Beethovens pianokonserter i prestigefulla sammanhang känns inte det minsta överraskande när man hörde hans glimrande spel den här kvällen.

Samma sak med cellisten Kristina Winiarski. Hon hade full behärskning av cellons hela register, från det högt ljusa i Molly Kiens stycke till nallebjörnsbastonerna som ibland höjde kontrasten och dynamiken hos Schuberts musik. Hon verkade helt lugn och oberörd inför de olika verkens svårigheter och utmaningar. Hos henne är tekniken självklar och den sätter musiken och det musikaliska i självklart högsäte.

Jag använder inte ordet ”stjärnskott” om proffs. Men gjorde jag det vore det i högsta grad tillämpligt här. För båda har star quality.

Det var som vanligt ett välordnat arrangemang av Lidköpings Konsertförening. Dem ska vi vara glada för. De ser verkligen till att vi får höra mycket av det bästa live i Lidköping.

BO BORG

Foto: Bo Borg


Stenhammarkyrkan Lidköping, torsdag kväll den 22 oktober 2020
Duo Winiarski-Carron
Kristina Winiarski, Violoncell
Pontus Carron, piano
Lidköpings Konsertförening

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s