Stefan Jarl – en intervjubok 2005–2021 av Cyril Hellman

Författaren och journalisten Cyril Hellman började intervjua dokumentärfilmaren mm Stefan Jarl 2005 med tanke på att göra en bok. Den första intervjuomgången publicerades 2008. Sedan 2008 har Jarl varit fortsatt aktiv så hela tiden tillkommer mer intervjustoff. Stefan Jarl är när det här skrivs dryga 80 år.

Nu har en ny upplaga av Cyril Hellmans intervjubok kommit med komplettering och uppdateringar.

Det blir en bok som förstås handlar om Jarls bevekelsegrunder för sitt skapande som filmare. Men också om hans tankar om konsten, filmpolitiken, och många personer han stött på i sitt arbete.

Upplägget är enkelt och effektivt. Intervjuaren Cyril Hellman och Jarl träffas på någon flott krog. Äter och dricker och pratar och slår på bandspelaren. Hellman behöver bara göra ett litet inpass, påminna om vad de ska prata om, och så kör Jarl igång sina utförliga monologer.

Cyril Hellman och Stefan Jarl

Med den tyngd och pondus hans stora framgångar som dokumentärfilmare gett honom svarar han tvärsäkert och myndigt på allt. Utan att nånsin tveka verkar det. Det gör boken rak och tydlig trots sin mångordighet. Den beror förstås till del att det handlar om inspelat prat.

Stefan jarl har ofta gått på tvärs mot den kulturella och politiska samsynen och vill vara ett korrektiv mot det politiskt korrekta. Och det är han ofta.

Han gillar att spetsa till det och släpper många tänkvärda oneliners.  Det går åt för han har bestämda och bastanta åsikter om det mesta och om många.

Han är en oppositionell som konstnär: ” Man föds inte till motståndsman men när man ser vad det kapitalistiska samhället gör med sina medborgare tvingas man att vara emot sin tids samhälle.”

Han står till synes orubblig på en fast grund med sin uppfattning om hur dokumentärfilmer måste vara, ”jag filmade mig till säkerheten att aldrig mer betvivla mitt eget perspektiv på tillvaron…”

Stefan Jarl och Cyril Hellman

Resonemanget, som jag förstår det, går ut på att ”… publiken är mer värd än sanningen”. Den menar Jarl är något för vetenskapen. Hans filmer ska vara ”autentiska” och han är ute efter ”meningen”. Relationen till dem och det han filmar är central och helt avgörande för resultatet. Och för honom är det självklart att scener i dokumentärfilmer kan vara tillrättalagda och arrangerade. Det finns alltid sådana scener i hans filmer. Han menar att konstens uppgift är att man får låna någon annans ögon för att få se saker i samhället och livet man annars inte skulle få syn på. Publiken ska genom hans filmer fås att se verkligheten med hans ögon. Mera analytiskt än storögt. Men filmkameran kan bara ge bilder som är realistiska så filmaren måste få kameran att ta order av hans seende för att filmen ska bli något mer. Och tekniken är montaget som han menar är filmens usp.

Konsten ska vara kompanjon med vetenskapen, de är varandras förutsättning menar han. Dokumentärfilmer som han gör dem är ett resultat av ett forskningsarbete framlagt på ett konstnärligt sätt.

Boken är fylld av massor av tankar om film, konst och människor. Bland mycket annat är bäst att tillägga. Här finns också intervjuer (om honom) med skådespelare han samarbetat med och blivit vän med. Eva Röse, Tommy Berggren m. fl.

Jag har stor behållning av att läsa boken och blir vederbörligen imponerad av Jarls både breda och djupa kunskaper och veritabla uppsjö av åsikter om allt och alla.

Han är en dokumentärfilmare som är uppburen och respekterad inte bara i Sverige, utan också internationellt. Jag har sett många av hans filmer, men ändå långtifrån alla. Modstrilogin är det så länge sen jag såg så jag minns bara att man drabbades, ja närmast överrumplades av Kenta och Stoffes livslust och det de utsatte sig och utsattes för och vad det gjorde med dem. Jag har lånat en DVDbox med hela trilogin, för den här boken gör att det känns angeläget att se om de här filmerna igen. So, so be it.

De av Jarls filmer jag minns bäst är Kärlek till varje pris (vänporträttet av Bo Widerberg) och Muraren (om Tommy Berggren). Det är oerhört fina och minnesvärda personporträtt med kvaliteter utöver det vanliga. När jag såg Kärlek till varje pris satt Susanne Reuter i bänken jämte. När filmen var slut reste hon sig upp, rättade till tröjan över sin projektilformade BH och sa: ”Gud vad karlar schåpar sig.” Och det var precis så filmen inte gjorde. Det var därför den var så levande och bra.

Ska nämna några av hans filmer som enligt mig inte lever upp till Jarls klass är det Gästgivargår’n. Jag ser den som en ren och rätt konventionell reklamfilm för en kompis krogverksamhet.  Och Godheten, som tramsade bort oerhört allvarliga och viktiga frågor med töntiga sketcher som inte ens ett geni som Tommy Berggren kunde rädda.

Den av hans filmer som gett mig den starkaste upplevelsen är Innan vintern kommer från 2018 (med Kjell Åke Andersson som medregissör). Kriget har kommit till ett sommarvackert Skaraborg (där jag själv bor). Den känns oerhört saklig och realistisk. Men inte kan väl kriget komma hit!? Men där satt man och blev indragen i det otänkbara. Brutaliteten i enskilda krigshändelser kröp under skinnet på en. Inga masscener, det är på individuell nivå. Sällan har jag blivit så gripen och drabbad av en film. Greppet är rak knivskarp saklighet i kombination med vacker natursymbolism. Jarls humanism och empati för de drabbade är en viktig del. Och det handlar om ett ämne som man skyggar för och håller långt ifrån sig. Och för oss svenskar som ju kriget är en avlägsen abstraktion i TV, långt ifrån vardagen blev det en realitet. Plötsligt var inkräktarna där! Skulle man kalla den krigsfilm gav den begreppet en ny innebörd. Man ska inte använda ord som mästerverk i onödan. Men här är det helt adekvat och oundgängligt.

Filmen Underkastelsen inleds med en bild av Caravaggios målning av Thomas tvivlaren. Jarl säger i ett resonemang ”Thomas Tvivlaren är kanske jag själv. Med fingret i såret. Vad är det för tid vi lever i?”

”Vi blev indragna i mycket tack vare våra filmer. Vi har inte bara styrt filmerna. Filmerna har styrt våra liv.”, säger han.

Den här boken fördjupar vår bild en av våra riktigt stora filmare.

BO BORG

Foto Tania Marti

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Bok: Stefan Jarl – en intervjubok 2005–2021
Författare: Cyril Hellman
Förlag: Stevali Fakta
ISBN:978-91-89228-27-6

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s