Herwald Ruhwald vs Stålhane

Jag har genom åren sett flera utställningar med verk av Lidköpings uppburne keramiker Carl-Harry Stålhane (1920 – 1990). Och visst. Han behöver dammas av ibland, för nog kan en del av hans estetik kännas otidsenlig och dammig i våra dagar. Men de utställningar som gjorts har jag uppfattat som fantasilösa och pliktskyldiga. Att bara visa ett antal föremål utan att ge sammanhang eller låta dem möta annat ger inte så mycket mer än att man får se det man sett en gång till.

En skarp kompis sa en gång att om man tog en pjäs av Stålhane som sågs som mästerlig och stilig i Lidköping och lade den i bilen blev den tråkig redan när man närmade sig Vara. Så kan det var med lokala storheter, de växer sig särskilt stora i den lokala myllan.

Men visst vore det intressant att se vad som skulle hända om man satt Stålhanes arbeten i ett större perspektiv?

Anders Herwald Ruhwald – Vas av Carl-Harry Ståhlhane

Därför är det roligt att hans arbeten nu aktualiseras på ett mera kreativt och därför fruktbärande sätt. Att de inte i första hand ses musealt, utan att man prövar och utmanar formspråket och estetiken och ser hur de fungerar i samtiden och ute i världen.

Man har på Rian Konstmuseum i Falkenberg gjort en utställning som sätter Stålhanes arbeten i annan belysning än Rörstrands museums standardgrepp.

Utställningen heter Ruhwald vs Såhlhane. Ruhwald är en dansk samtidskeramiker. Kopplingen visar sig inte vara djupsinnigare än att denne Anders Herwald Ruhwald är ett stort Ståhlhanefan som byggt upp en stor egen samling av verk av Stålhane. ”Mötet mellan dem föreföll oväntat, oförutsägbart- och därför intressant att utforska i en utställning”, skriver Rians museichef Love Jönsson i den hör boken som är utställningens katalog. Och projektet ger syn för sägen.

Så Rian låter Ruhwalds Stålhanesamling möta att antal av hans egna verk.

Ruhwald gör stora föremål med skrovliga och råa ytor ofta i pastellfärger och livliga och flödiga rinningar i lager på lager. Mot det står Stålhanes klassiskt släta och presentbutikspolerade glasyrer. Ruhwalds skenbara grovhet kontrasterar mot Stålhanes flotta finish och elegans.

Glasurstykke av Anders Ruhwald och tre vaser av Carl-Harry Ståhlhane

Ruhwalds arbeten är ur en serie med namnet Glasur Stykker han jobbat med sedan 2016. Stålhanes sirliga former är från runt mitten av förra århundradet. Båda har förstås tydliga tecken av sin tids estetik. I Ruhwalds fall menar Love Jönsson att formspråket och attityden är att hänföra till postmodernismen
(oklart för mig hur och varför, och Jönsson fördjupar inte tankegången). Stålhanes nätta pjäser är modernismen i sin prydno. Visar då mötet att opposites attract?

Verk av Anders Ruhwald och Carl-Harry Ståhlhane

Nja, men inte bara. Det visar sig att Ruhwald, och nu blir det intressant, ser på de Ståhlhaneverk han äger på ett annat sätt. När han förstorar de släta ytorna ser han mera expressiva mönster i den så släta modernismen. Och det intressera honom.

Love Jönsson menar att Ruhwalds arbeten bär spår av arbetsprocessen i verkstaden. Men det gör förstås Stålhanes också, fast hans mera industriella process hade andra förutsättningar. Men, och det är det intressanta här, man kan som Ruhwald gör se dem på ett annat sätt.

Anders Ruhwald Glasyrstycke. Framför står två sterngodsvaser av Carl-Harry Ståhlhane

Men Stålhane jobbade också på sextiotalet i en stil med mer expressiva ytskikt. Han blandade leran med grov chamotte och sökte nya effekter med ett friare handlag och den färgskala lokala material kunde ge. Han ville (till skillnad från rörstrandskollegan Inger Persson) ta avstånd från och kontrastera mot plastens entydiga och utåtriktade färgskala. Där kan man tycka att Ruhwald intar en annan estetisk position.

Det finns ett resonemang i boken, jag tror det härrör från Ruhwald, där man menar att flera arbeten av Stålhane som Rörstrand gallrade ut som andrasortering är särskilt intressanta i glasyrerna. Jag känner instinktivt att det inte är att ta hans produktion på fullt allvar. Skulle han inte själv veta vad han gjorde och ville ha det?

Ruhwald uttrycker sin stora beundran för Stålhanes femtiotalsarbeten. Men det är en annan tid med olika förutsättningar. Stålhane hade en hel fabriks resurser med drejare och glasyrexperter. Och säljkåren hade inflytande över hans produktion. Men Ruhwald ser på Stålhanes föremål med kärlek och beundran, inte med institutionernas kyliga och ”objektiva” blick. Och då ser man olika saker. Jag är glad att få ta del av Ruhwalds perspektiv och de vidgade vyer på Stålhanes verk som det ger. ”Jag tænker på Stålhanes objekter og drømmer om at kunne lave ting som dem.”, skriver han.

Jag undrar om Stålhane skulle ha tyckt samma sak om Ruhwals pjäser.

Carl-Harry Ståhlhane och mästerdrejaren Egon Lindvall

Den här utställningen från Rian ska senare visas på Rörstrands museum. Det ska bli intressant att se Stålhane i det nya, förhoppningsvis förklarande, ljus Ruhwalds kärlek och egna arbeten skänker åt den beundrade kollegans. Och hur Ruhwalds egna arbeten ter sig på Stålhanes hemmaplan när Rians utställning kommer till Rörstrands museum.

Skulptur The School of the Flower av Anders Herwald Ruhwald

I boken finns förutom Love Jönssons introduktion flera intressanta uppsatser bland annat en långessä om Ruhwalds arbeten.

Utställningen och boken är föredömliga. De visar på ett sätt att jobba som jag hoppas ska bli förebildligt för Rörstrands museum framöver när de ska ta nya tag.

BO BORG

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Bok: Ruhwald vs Stålhane
Författare: Anders Herwald Ruhwald, Martina Margetts, Shelly Selim, Love Jönsson
Grafisk Design: Amanda Berglund & Erik Kirtley
ISBN: 978-91- 971127-9-6
Boken fungerar som utställningskatalog till utställningen Ruhwald vs Stålhane som visas på Rian designmuseum, Falkenberg 5 februari – 24 april 2022 och Rörstrand Museum, Lidköping 19 augusti – 23 oktober 2022.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s