SAK’s årsbok 2021 – Monografi över Andreas Eriksson

Anrika Sveriges Allmänna Konstförenings monografier är gedigna byggstenar i vår konsthistoria. Ända sedan 1892 då den första av deras årsböcker kom ut har dessa varit en viktig del av föreningens folkbildningsarbete som gett stabilitet och respekt till vår konstkanon.

Årsboken för 2021, nummer 130 i ordningen, är en monografi över Andreas Eriksson, ett av de riktigt stora svenska konstnärsnamnen. Det är en stilig volym. Här finns ett frikostigt retrospektivt urval av bilder ur hans rika och imponerande produktion som målare, skulptör och textilkonstnär genom  åren och några på olika sätt resonerande texter.

Trunk, 2011. Olja på duk. Foto: Anders BergmanInstallationsvy, Nya Karolinska Sjukhuset,
Solna, Stenbrottet, 2017. Foto: Per Mannberg

Traditionsenligt inleds boken med en kronologi av händelser som konstnären själv ser som viktiga för sin personliga utvecklig och som har bäring på hur han tänker på sitt skapande och sin konst. Jag fastnar för en passage som avser 1995 då 21åringen konstaterar: ”jag är helt ointresserad av motiv och det måleriska språket betyder allt.” Jag tror jag förstår vad han menar när jag i den här boken ser hans verk över åren samlade. Och inte. Naturen är viktig för honom och hur hans målningar kommer att se ut. Men han är inte ute för att avbilda kinnekulletassemarkerna. Han tycks vilja gestalta vad som sker i mötet mellan honom och det han upplevt och vad som kommer ur dialogen mellan naturintrycken och måleriet. Och i målarens interaktion måleriet. Och mellan duken och färgen. Hans måleriprocess styrs av många simultana parametrar. Det är antagligen därför det blir så bra. Enkelt och komplext i samma tillägnelse. Det blir en konst som inte avbildar den natur som den får impulser ifrån, men som själv gestaltar samma mångfald och överraskande obändiga liv som den. Det är nog därför vi upplever hans måleri som så levande och känner att upplevelsen växer efterhand.

Man kan säga att han är en konceptuell konstnär. Men hans är (lyckligtvis!) en praktisk konceptualism. Idéen materialiseras alltid. Tankarna blir till artefakter. Det behövs ingen skylt på väggen som berättar om djupsinnigheter som är så illa vanligt i samtidskonsten. Andreas Erikssons verk berättar själva vad de har att förmedla.

Utställningsvy, Nordiska Paviljongen Venedigbiennalen 2011. Foto: Artist´Studio

Det finns något avspänt i verken som gör att laddningen inte är föreskriven. Den ska uppstå i mötet. Så kan ske med bilder som har sådan egen kraft och utstrålning som hans.

Det finns en öppenhet i målningarna tilltal. Jag uppfattar att idéen är en retning som för arbetet i en viss riktning. Jag minns att han sa en gång att det faktum att han får en idé är räcker för att han ska utföra den. Han är väldigt tydlig med sina produktionspoänger. Tydligt och pedagogiskt talar han om vad han vill med sina verk.

Jag tror att det är viktigt att skilja på konstnärens avsikter och bevekelsegrunder och betraktarens egna upplevelsen av verken. Andreas Eriksson talar ofta om sin fascination av målarduken och dess möte med färgen. Må så vara och gott så. Men det är inte på något avgörande sätt en del av min upplevelse av målningarna. Jag ser skönhet, levande organiska former. Mina tankar, och de här bilderna föder många tankar, går inte till duken eller färgens materialitet men hittar många andra vägar.

Installationsvy, Mapping Memories, Tracing Time, Stephen Friedman Gallery, London, 2020. Foto: Jens ZieheInstallation View, Mapping, neugerriemschneider,Berlin 2007. Foto: Jens Ziehe

Respekten och intresset för materialet och teknikerna är nog en viktig orsak till att han kunnat skapa verk som inte liknar någon annan bildkonst jag sett. Ta hans linvävnader till exempel. De handlar i mycket, men inte bara, om själva linet och dess möjligheter att bidra till en bildvision.

Det klart att storytellingen ger ett innehållslager. Hans fantastiska linvävar blir lättare at tala om när man får veta saker om hur gammalt linet är och att det är växtplatserna som ger deras toner och nyanser. Visst påverkar det örat hört vad ögat ser. Men de här fantastiska verken ska upplevas i sin egen tystnad. De är storslagna på ett lågmält sätt. Och de är helt unika i svensk konsthistoria. Konst och konsthantverk förenas här till något tredje som känns helt nytt så tidlöst åldrat det kan se ut. Som så ofta, ja nästan alltid, med Andreas Erikssons konst, är det viktiga de direkta upplevelserna av verken själva. De står starka även, ja kanske särskilt, utan beordning och andras tolkningar.

Samma sak gäller hans foton och skulpturer.  

Gips relief, 2011. Foto: Anders Bergman

Jag märker att jag förlorar mig i den här bokens bilder så till den grad att jag glömmer texterna. Så jag får ta mig själv i kragen. Boken innehåller en text av SAK:s Sara Walker. Respektfull och välskriven. Och så finns det en lång intervju gjord av Hans Ulrich Obrist. Det verkar vara en utskriven bandupptagning. Det gör den, oredigerad som den tycks vara, slängig och lös i köttet. Men på ett charmigt sätt, med oefterhärmlig och outtröttlig namedropping av intervjuaren. Samtalet går hit och dit och inte sällan är frågorna längre än svaren eftersom intervjuaren tycker sig ha så många svar själv. Men här finns många viktiga korn som får ens egna tankar att gro.

På svaret på hur han definierar konst sammanfattar Andreas Eriksson
lakoniskt; ”Låt dikten vara en dikt, alltså.”

När så sker kan stora saker hända.

Den här boken skapar ett fint möte med en av våra viktigaste konstnärer.

BO BORG

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Bok: Sveriges Allmänna Konstförenings
årsbok 2021
(SAK:s publikation 130)
Monografi över Andreas Eriksson
Texter: Sara Walker, Andreas Eriksson och
utskrift av ett samtal mellan Andreas Eriksson
och Hans Ulrich Orbist
grafisk forn, design, produktion Patric Leo
Förlag: DCV
ISBN 978-3-96912-039-2


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s