
Alice frågar efter vägen och katten svarar: ”Om du inte vet vart du ska så spelar det inte heller någon roll vilken väg du tar.” Det vet lyckligtvis Charlies teater och för i sin uppsättning av Alice i Underlandet in pjäsen på helt rätt spår direkt från första repliken. De gestaltar på ett lekfullt sätt en värld där dröm och verklighet är lika verkliga eller overkliga och tillsammans blir öververkliga. I den dröm som upptar huvuddelen av handlingen råder inget av vardagens snusförnuft och logik. Här kan djuren och Alice resonera, här finns en dryck som gör Alice liten som en tesked. Och alla möjliga andra klurigheter. Här är allt som är omöjligt när man är vaken helt naturligt.
Charlies teater har skämt bort oss med bra föreställningar genom åren. Och årets familjeföreställning, deras version av Alice i underlandet, är familjeunderhållning av bästa märke. Det är roligt, klurigt, överraskande och färgsprakande. Föreställningen går som på räls i ett X2000tempo utan att tveka rakt in i fantasins härliga värld. Här finns det mycket häftigt att vara med om och lära sig på ett lustfyllt sätt.




Alice i underlandet är en klassiker. Den skrevs av Lewis Carroll redan 1865. Sedan dess har den fascinerat och förundrat barn och vuxna med barnasinnet kvar. Historien är så bra att den är ständigt aktuell. Böckerna säljs hela tiden i stora upplagor över hela världen. Den lär ha översatts till 175 språk. Funnes det en kanon över världslitteraturen har den en given plats där. Den har spelats in på film flera gånger och den sätts ständigt upp på teatrar över hela världen. Den har tolkats psykologiskt och psykedeliskt och på många andra sätt.
Den handlar om en dröm. Och i drömmen kan allt möjligt och framför allt allt till synes omöjligt hända. Men drömmen kan också ha en alldeles egen logik som är helt överlägsen det som kallas sunt förnuft i vaket tillstånd.
Pjäsen är fylld av tillsynes ologiska kullerbyttor. Berättelsen är en veritabel provkarta över fantasins kraft och förmåga att låsa upp snusförnuftets tvångströjor som hämmar så mycket av vår kreativitet.





Regissören Emmanuel Blom har vi sett som skådespelare i många roller på Charlies teater. Han har med hjälp av en stor skopa begåvning och all den unga rutin han har från sina många roller genom åren sytt ihop en bra föreställning. Den har all den dynamik och lekfullhet som krävs för att allvaret i berättelsen ska komma fram på ett lustfyllt sätt utan att störa den färgstarka drömmen. Vi ska ha roligt när vi ser pjäsen. Och det har vi. Tankefröna som pjäsen är full av ska sås, men tankarna får komma efteråt. Det har Emmanuel Blom och hans begåvade trupp fått till med råge. Här har barn och vuxna roligt. På olika sätt kanske, men kul har vil tillsammans.
En föreställning som den här bygger förstås på att alla skådespelarna är på topp och gör sitt bästa och litet till. Och det gör de sannerligen här Huvudrollsinnehavaren och debutanten i Charlies teater Annie Karlsson Fjellstad gör sin frågvisa Alice till en levande karaktär. Hon har en jätteroll där hon är på scenen mest hela tiden med massor av repliker att minnas och gestalta. Och hon är omgiven av många roliga och väl gestaltade typer i kul dräkter.
Föreställningen är en fest för ögat med en enkel men kul scenografi och kostymer som får en att tro att man hamnat i en psykedelisk dröm från flowerpowertiden.
Den stora publiken i Båtsmansgårdens teatertält var uppenbarligen nöjd och klappade länge och klappade entusiastiskt in den unga begåvade ensemblen som gjort en så bra föreställning. Kämpaglöd och talang är en perfekt kombination en sån här gång.
De unga skådespelarna ska väl slippa betyg så här på sommarlovet. Men skulle de få ett så vore det riktigt högt.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Båtsmanshusets gård, Skara
Charlies Teaters familjeföreställning
Alice i underlandet, recensionen avser föreställningen den 24 juli
Fritt efter Lewis Carrolls (1832–1898) bok
manus till den här föreställningen Nils Sahlström fritt efter Lewis Carrolls bok
Regi: Emmanuel Blom
Koreografi: Nike Clausson, Julia Salomonsson, Cordelia Albion Frick
Ljus och ljud: Andreas Ohlsson
På scen: Annie Karlsson Fjellstad, Hussein Akbari, Gabriel Gren, Hannah Ringblom, Ella Stridh, Vera Westberg, Kalle Östlund Hallerhed, Axel ”Paxel” Johansson, Linn Hoffman
Publik: mer än fullsatt
Återstående föreställningar 29, 30, 31 juli 5, 6, 7 augusti 2022