
Ny utställning med Lars Johansson på Bladhska galleriet i Skara. Sedan han lämnade oss blir tillfällena alltmera sällsynta. Så det är klart att konstintresserade inte missar ett sånt tillfälle.
Lars Johansson (1945 – 2010) är ursprungligen från Karlstad. Han växte upp i Göteborg där han gick på Valands konsthögskola. Han flyttade 1975 till Lundsbrunn på Kinnekulle och efter några år vidare till Skövde. Han var konstnär hela sitt vuxna liv och en flitig utställare i många prestigefulla sammanhang över hela landet. Hans verk finns i kommunala samlingar och på många museer.
Jag minns första gången jag så ett verk av honom, det måste ha varit på sjuttiotalet. Jag hade fått in min första text i en ledande konsttidskrift. Men det jag minns av den för mig stora händelsen var att i samma nummer fanns en liten bild långt ner på en sida av en för oss konstintresserade i Östergötland då okänd konstnär. Den visande en målning. Ett självporträtt med gul slips av Lars Johansson. Den gjorde intryck! Det händer att vi talar om den än när jag träffar gamla östgötakonstkompisar. Det fanns en kraft och en utstrålning i målningen utöver det vanliga. Det är ett av många kvalitetskriterier på hans konst.
Nästa möte var vid en utställning på Konstforum i Norrköping. Vi gjorde en utställning med Lars-Erik Ström. Han fick bjuda in en medutställare till de stora utställningslokalerna. Han, nestorn i det skaraborgska konstlivet, valde en artist han såg som en av sina främsta kollegor, och då blev det Lars Johansson. Det talas än om ett av hans grafiska blad med en fågel sittande på en böjd gren. Det finns många fåglar fint gestaltade i svensk konst. Men den här var något alldeles extra. Så stilla den satt på sin gren vibrerade den av liv. Lars Johansson kunde göra något med sina motiv så både själva tecknarlinjen och gestaltningen fick en särskild konstnärlig energi och utstrålning.
Sedan dess har jag träffat Lars Johansson många gånger. Och har haft tillfällen att fråga honom om hans syn på konsten, och då förstås också på hans egen. Han har berättat hur känner sig fram till sina bilder. Han ville använda intuition och direktkontakt med motivet.




Lars Johansson, 2008 & 2010
Genom en stor närvaro i varje del av bildens tillkomstprocess kände han sig vara med vara med att skapa den ordnade slump mina hans bilder behöver. Verkligheten är en konstruerad berättelse som får ett stänk av sanning i konsten. Det låter sig sägas, men i hans bilder gav resonemangen syn för sägen.
Man kan se det som en paradox, att bildkonsten bygger på en synvilla. Våra ögon har ställt in sig på fotografiets konstruerade och i grunden falska sätt att se på verkligheten. Lars Johansson gjorde konst där känslan blandas med trohet mot ögats egen upplevelse av motivet blandat med hans känsla för det.
Han ställde ut flera gånger tillsammans med skulptören Yvonne Nimar. Hon sätter fingret på en viktig del av upplevelsen av hans konst: ”Lars Johansson var en fantastisk konstnär. Vi har båda en flykt i våra bilder. Vi försöker, var på sitt sätt, fånga något undflyende.”


Lars Johansson återkom under hela sitt skapande konstnärsliv till fascinationen för fåglar, vingar och rörelse. Han tilltalades av det flyktiga och den friheten fåglar gav uttryck för. Han arbetade i flera olika tekniker genom åren. Den här utställningen på Bladhska Galleriet lyfter fram hans tecknande och hur det tar sig i uttryck i olika konstnärliga tekniker. Här handlar det mest om hans fågelmotiv, inte om hans historiefilosoferande och historiserande måleri.
Här står teckningen i fokus. Lars Johansson var en benådad tecknare. Med en till synes nonchalant precision, liksom i förbigående, fångar han en vingpennas tyngdlöshet eller en fågels flykt. Ibland stiliserar han sina intryck av fåglarna nästa kalligrafiskt. Det här kan man se tydligt i de många grafiska blad som visas här. Och han gjorde många. På den här utställningen finns också flera fina exempel på hans färggrafik. Att han var en målare som visste vad han ville med färgen märks även i de här trycken. Han var en av dem som jobbade mest i Skaraborgs Konstgrafiska verkstad. Där förfinade han både teknik och uttryck i grafiken.


Här finns många varianter av de vingformer han ofta återkom till. Vingar symboliserar bl.a. frihet, sublimering och inspiration. Fåglarnas vingar kan upplevas som magiska. Och för oss människor bär de drömmen om att kunna flyga. Lars Johansson gör dem i många varianter som kan tolkas på olika sätt och som han gör bildmässigt spännande.
Den här utställningen är ett hopplock bland efterlämnade verk. Den ger en fin bild av den här delen av hans skapande. Och en påminnelse om vilken stark tecknare och konstnär han var.
I väntan på den stora utställning som naturligtvis förr eller senare, helst förr, måste göras av Skövde Konstmuseum är det roligt att det dyker upp mindre utställningar. Häromsistens på Galleri Kolibri och Rydènska Huset. Och nu med den här fina visningen på Bladhska galleriet i Skara.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se den större. Fungerar ofta hos boborg.se
Bladhska Galleriet, Skara
Fjädrar och vingar
Lars Johansson
Utställningstid: 1 april – 16 april 2023
Arrangör: Skara Konstförening