
Lidköpings Konsthall visar en utställning av en av de hetaste namnen i den svenska samtidskonsten Lap-See Lam. Bland hennes många prestigefulla meriter utsågs hon häromåret av amerikanska listoraklet Forbes till en av 30 mest lovande unga personerna inom konst och kultur i Europa för att bara välja en utmärkelse av många möjliga. Så hon ställs ut flitigt och har blivit en kritikerfavorit.
I Lidköping visas nu en utställning med namn efter ett av de ingående verken Phantom Banquet, en av hennes största hits.
Phantom kan betyda “inbillning” eller “övernaturlig varelse”. Det kan också betyda “någon som är suveränt skicklig”. Och dessa betydelser ger ingångar, tvetydiga som sig bör, i konsten.
I utställningen ingår fyra verk som visats i olika sammanhang. De har alla anknytning till den motivkrets en förknippar med henne. Hon har en bakgrund i svenska kinakrogsbranschen. Dessas fula interiörer med inredning i en speciell stil som skulle svara mot den förenklat klicheaktiga bild av kinesiskt som en tyckte passade svenska matgäster. Den typen av restauranger har nu passerat sina bästföredatum och flera läggs ner, bl.a. den som drevs av hennes familj.
Lap-See Lam ville behålla minnena och tog hjälp av modern teknik för att dokumentera. 3D-scannerteknik visade sig passade hennes önskan om en konstnärligt utformad berättelse i virtual reality. VR är datateknik som simulerar verkliga eller inbillade miljöer och vår närvaro och interaktion i dem. VR-glasögon kan i realtid visa bilder av en datorbaserad modell av en miljö. Och därigenom skapa en datorgenererad version av ens verklighet. Om den är sann eller falsk blir en filosofisk fråga för betraktaren att hantera.
På utställningen kan en titta in i en glipa bland tunga förhängen. Där står ett runt bord omgivet av kinakrogsstolar. Mitt i bordsskivan ett blommande körsbärsträd som ger de rätta kinavibbarna. På bordet ligger 3D-glasögon en ska sätta på sig för att kunna följa det verk som är utställningens huvudnummer och som blivit så uppskattat. Med dem kan en gå in i den virtuella verklighet hennes tiominutersfilm skapar. En speakerröst ger ett slags mystisk ramberättelse. Bland annat berättas om en flicka som ska ta bort en fläck på en spegel. Men ju mer hon gnuggar desto större blir fläcken och spegeln förvandlas till en öppning mot de okända. Sedan börjar en resa i mörka kinakrogrum. Dels ser en inredning som fångats naturenligt på filmen. Men de blandas med sådant som begränsningar i tekniken omformat när det passerat scannern. Personer som rör sig blir som tredimensionella streckgubbar eller mera abstrakta mönster. Annat blir som trasiga fragment. De känns som spännande sinnebilder av minnets märkliga uppenbarelseformer. Som om en inför sina häpna ögon kan uppleva ett långsamt försvinnande. Det påtagliga och föreställande ses och blandas med sådant som inte kan ses i ”verkliga” verkligheten. Ibland slinter tekniken, glitschar som en säger numera. Och också det blir en konstnärligt användbar effekt för Lap-See lam. En dimension av det här verket blir en konstens variant av det omöjliga begreppet retrofuturism. Men här kan vi själva se att det är möjligt.
Utanför visas verket Phantom Banquet Ghost. På en vackert röd stol sitter en figur av lysande tråda. De har formmässiga upphov i att 3D scannern inte alltid fångar hela bilden. Den här uttrycksfulla skulpturen har ett uttryck som är sig självt nog. Här har en stol och scannerns förenklade bild klivit ut ur den virtuella verkligheten och ut i den vanliga. Men som med alla Lap-See Lams bilder finns en verbal inklädning. Här om en förfader som verket inte visar.


De två återstående verken intresserar mig mindre. Det heter Beyond Beetween. Det är en blek 3D printad del av ett innertak från en kinarestaurang. På ena ändan ses en bit av originaltaket. Originalet är alltid intressantare än kopian.
Framför en vägg hänger De sjungande kockarnas dräkter. De är gjorda med en kinesisk pappersvikningsteknik. Till dem hänger drakfjäll hon återskapat med imiterande moderna material. Anslående i dekorativitet. Som Rod Stewart sjöng back in the day: ”Every picture tells a story.”
Det har gått åt mycket teknik och många ord för att ladda de här verken. Lap-See Lam är en skicklig berättare och hennes historier verkar att få många att uppleva samma saker.
Det är roligt att på hemmaplan få möta verk av en så omtalad och hyllad konstnärs verk och själv bilda sig sin uppfattning i tillägnelsen.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se den större. Fungerar ofta hos boborg.se
Lidköpings Konsthall
Phantom Banquet
Lap-See Lam
utställningstid: 15 april – 3 juni 2023