
Det finns ett engagemang och ett jävlaranamma i Skövde Konstmuseums verksamhet som jag gillar.
Så här ser de själva på sig själva: ”Konstmuseet i Skövde är inte riktigt som andra konstmuseer.” Det tar sig inte alltid uttryck som jag uppskattar eller förstår. Och det gillar jag också. De vill så gärna vara speciella och olika andra museer att de ibland blir det. På gott och ont som jag ser det.
Skövde konstmuseum har förvärvat en jättedonation igen. Den här gången 120 verk av amerikanska konstnären Linda Stein. ”Konst för miljoner”, löd en lokaltidningsrubrik. ”Det är jättestort” löd en annan. Häromåret mottog de en annan ännu större donation, då med verk av en lokal konstnär som förutom många hundratals verk samtidigt skickade med ett antal miljoner kronor till museet. Jag utgår ifrån att det ena inte var en förutsättning för det andra. Det vore i så fall i mina ögon både oetiskt och fel. Ingen av de båda donerande konstnärerna var varken utställda i Skövde Konstmuseum eller förvärvade till museets samlingar före donationerna. Visst väcker det tankar. Men fantastiskt att museet har resurser och magasin att husera de stora donationerna. I båda fallen har man också kunnat låta skriva introducerande texter som getts ut i bokform.
Nu visas en utställning med verk ur den omfattande donationen från amerikanska konstnären (de envisas med att kalla henne ”feministikonen”) Linda Stein. Det blir förstås en massiv utställning och mig veterligen den första stora presentationen av hennes konst i Sverige.
Genomgående är det verk som innehållsmässigt bärs av hennes engagemang i olika medmänskliga och politiska frågor. Det kan handla om konstnärliga gestaltningar som har rötter i konstnärens erfarenheter av, uppfattningar om, och känslor kring HBQT frågor, attentatet mot World Trade Center, Black Life Matters, miljöfrågor och känslor kring några av dem hon kallar Holocoust Heroes. Och det engagemanget gillar alla vi som är ”woke” och politiskt korrekta.
Vi får se ett antal vägghängda verk på papper som varierar ett intressant tema. Grundmotivet är profiler som är avskurna under ögonen. Hon gör dem bildmässigt intressanta. De tolkas utifrån hennes egna utsagor om att hon inte ville möta förebrående eller fientliga blickar som hon uppfattade mötte henne bl. a för hennes homosexualitet. Detta framgår förstås inte utav bilderna själva, men klargörs av museets läsanvisningar till verken.



Linda Stein gör verken i profilserien olika dem på flera konstnärligt bäriga sätt. En profil mot brun bakgrund ger landskapsassociationer. När hon sprider många profiler mot ett random låtsaspartitur, här valt för sitt utseende, inte för sin musik, uppstår en rytmisk mönsterverkan. I ytterligare en annan uppkommer en puls mellan de dekorativa abstrakta färgfälten och den bekanta profilen. Hon skriver också in den i arkitektur på ett magrittigt sätt. Jag gissar att budskapet är att ”det onda ögat” finns och måste undvikas och bekämpas överallt och i alla sammanhang. Det blir en tankeväckande problematisering och antites av de gängse tankarna om att vilja bli sedd.
Här visas också ett antal skulpturer. Några är läderklädda torson behängda med en massa attiraljer. Torson är en kategori i konsten genom olika tider. Jag tänker att många klassiska torson visar kroppen som den är. Men läderklädd som här är den maskerad och får en annan roll. Lädret har många konnotationer i olika sammanhang. Det är förknippat med rock, särskilt hårdrock. Men också med vissa sexuella preferenser och övningar. Så kan en söka de här skulpturernas mening och eventuella budskap. En av dem är kombinerad med en bild av en beskyddare, seriefiguren Superwoman. Hon är mig veterligen inte så välbekant i Sverige, fanns inte vad jag kan minnas på den tid jag läste serietidningar. Men enligt min AI symboliserar hon kvinnlig styrka och självständighet. Hon är en superhjälte som kämpar för rättvisa och fred. Och då passar hon bra som en vad Linda Stein kallar en ”protector” i det här sammanhanget.


I stora salen visa stora textilier. En kan kalla dem collage. Det är gobelänger av lapptäckeskaraktär, utan att vara lapptäcken. Här finns bilder monterade inom mönstrade ramar. De har den övergripande titeln Holocoust Heroes- Fierce Females. Jag tar ett exempel här. Det är ett antal bilder av Anne Frank monterade på tyget. Och det finns fler bilder av judiska kvinnor med anknytning till judeförföljelsen under andra världskriget. De övriga är okända för mig och därför utan egna associationer. Projektet är sympatiskt och respektingivande.


Här visas också skåp med utdragna lådor, som presenteras som betydelsebärande skulpturer. Det ser intressant ut, men intresserar inte mig. Hur ska man närma sig ett sådant verk? Ska man titta på alla prylarna i lådorna och försöka tolka. Jag försökte och misslyckades. Och instruktionsbokens förklaringar blev inte mina.



Här finns också ett par machetes vars eggar slipats trubbiga Med bladens borttagna skärpa är hotet och spänningen borta och de blir reducerade till dekoration. Verket svävar och rör sig i rumsvinden. Formmässigt är montagen och deras skugga spännande.
Så finns det bilder som är rena politiska statements. Kanske inte pekpinnekonst, men ändå plakatbilder. En med regnbågsflaggan. En med Trump insatt i en rad med profiler tillsammans med bland andra Stalin och Hitler. Kontroversiellt i USA Kanske. Här upprörs nog inte många.



Jag antar att Skövde Konstmuseum ska lansera Linda Stein i Sverige. Och det finns intressanta bilder här som det blir spännande att få fler uppfattningar om när de möter nya människor och deras tankar och reaktioner. .
Jag hörde en föreläsning av Linda Stein i Konstmuseets regi. Hon gav ett sympatiskt och genuint intryck. Och berättade i stort samma saker som står i Konstmuseets nyutkomna bok om hennes konst.
En klok museichef som jag kände menade att konstens kvalitet kan mätas i de samtal den genererar (oavsett om den eller de provocerar eller smeker medhårs). Linda Steins konst väcker både behov och lust till många viktiga diskussioner om livet och konsten.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Skövde Konstmuseum
Linda Stein
Androgynous Protection: A Linda Stein Retrospective
teckningar, målningar, printar, kollage, skulpturer
Utställningstid: 22 april – 10 september 2023