Dansföreställningen In a Heratbeat på Göteborgsoperan tar alla sinnen i anspråk. Många menar att själen är kroppens fängelse som styr och bestämmer våra rörelser. Och det ligger mycket i det. Men om det är så är en föreställning som In a Heartbeat en viktig befrielseakt.
En är van att språket ska sortera upp intrycken och placera in dem i sina fack och kategorier. Men det fungerar inte för dans av den här typen. Det är kanske ett språk. Och vi är vana att tolka och beorda. Men det vi upplever här är i en annan sfär än ordens. Det viktiga vi får möta är utanför deras räckvidd.
Föreställningen med samlingsnamnet In a Heartbeat består av två separata verk. Den inleds med Waltz with the Beast. Det är ett komplext verk i en blandning av dans, tal och multimedia. Det är skapat av Tom Weinberger. Dans är alltid i första hand en visuell upplevelse av rörelse, rytm, och kroppsliga åtbörder. En del är tecken vi kan ana en betydelse i. Andra fascinerar genom sin annorlundahet. Här kompletteras dansen med ord och skådespeleri. Dels på scenen men också genom att skeendet samtidigt projiceras i fonden. Det blir stor intimitet när en av dansarna (Arike Yamada, vilken artist!) sminkar sig framför oss. Det filmas och kan samtidigt också följas i storprojektion. Numera är vi mer vana vid den digitala återgivningen än av verkligheten i det verkliga livet live. Här dubbelexponerades de. Fantastiskt att se hur uttrycksfullt ett ansikte kan vara och hur vi här senare kan se hur kroppens rörelser kan tillföra så mycket mer till karaktären. Verklighet och kamerans digitala illusion (avgör vilket som är verkligast den som kan i våra dagar) blandas här som när en imaginär ridå är helt verklig tills någon obehindrat går igenom den. Tom Weinberger har utgått från texter även för koreografin. Men när de internaliseras i dansarna och får sin kroppsliga gestaltning blir det något helt annat.



Efter paus får vi ta del av ett nytt verk av Hofesh Schecter. Senast nu i augusti såg vi hans succéföreställning Contemporary Dance här på GöteborgsOperan. ”Den föreställningen berättar om mellanmänsklighet genom mellankroppslighet. Det handlar om den kollektiva kraften och kropparnas gemensamma energi.”, skrev jag då. Se hela recensionen här:
https://boborg.se/?s=contemporary+dance .
På ett sätt är det mer av samma här. Nyansering och vidareutveckling.
Vi får, som jag ser det, möta kollektivets och gemenskapens koreografi. Det som sker i interaktionen när vi går åt samma håll, dynamiken i tillhörigheten. Här handlar det om kroppens egna och säregna narrativa förmåga. De bryter den sociala koreografi som styr våra egna vardagsrörelser och visar på andra möjligheter att berätta om sina belägenheter. Många av oss söker en berättelse utöver vad ögat ser. Men det är nog inte så att varje rörelse är ett tecken i en kroppens syntax som går att tolka och omtolka. Rörelserna blir som ordlös poesi där inga språkliga regler vare sig kräver eller hindrar. De kollektiva flödet av närhet och avstånd i gemenskap får oss att glömma tolkningsambitionerna när de fångar oss i sitt nu av helt uppfyllande närvaro. Är det så här kropparnas kollektiva poesi kan ta sig ut?




Dans av det här slaget bär fram viktiga kompletterande sanningar när dansarna söker sig fram med sin lekameliga poesi. Ibland är den oskiljaktig från kroppen. Andra gånger illustrerar den tillsammans med musiken. Och genomgående i båda föreställningarna var musiken viktig. Till Waltz with the Beast hade valts musik av bl a Paolo Pandolfi och Bach som funkade klockrent. Till Wild Poetry har Hofesh Shechter skrivit nästan all musiken. Vid slutet fick vi höra Bob Dylan sjunga den långsamma versionen av sin Forever Young. Det skedde när en äldre lärare framför en sittande grupp ersattes av en yngre. Det gav föreställningen ett optimistiskt slut. Än en gång fick vi en upplevelse utöver det vanliga tillsammans med GöteborgsOperans eninenta danskompani.
BO BORG
Foto: Lennart Sjöberg
Klicka på bilderna om ni vill se den större. Fungerar ofta hos boborg.se
GöteborgsOperan
In a Heartbeat
Recensionen avser föreställningen den 8 november 2023.
1.
Waltz with the beast
Koreografi, regi, dramaturgi, manus: Tom Weinberger
Scenografi, ljusdesign: Petri Tuhkanen
Kostymdesign: Bregje van Balen
Ljuddesign: Jonathan Assarsson
Dansare: Benjamin Behrends, Filippo Bounamassa, Tsung-Hsien Chen, Zachary Enquist, Sabine Groenendijk, Logan Hernandez, Bettina Jurák, Mikaela Kelly, Rachel McNamee, WaldeanNelson, Einar Nikkerud, Riley O´Flynn, Anna Ozerskaia, Johanna Wernemo, Arika Yamada
2.
Wild Poetry
Koreografi, kompositör: Hofesh Shechter
Kostymdesign: Osnat Kelner
Ljusdesign: Tom Vissner
Musik: Hofesh Schechter
Dansare: Mei Chen, Zander Constant, Miguel Duarte, Valentin Durand, Emilia Gisladóttir, Viola Esmeralda Grappolino, Hiroki Ichinose, Da Young Kim, Janine Koertege, Ivo Mateus, August Palayer, Duncan C Schultz, Iris Telting, Lee-Yan Tu, Josephine Weise, Amanda Åkesson
Spelperiod: 3 november – 12 december 2023
