Lotte Laserstein – Moderna Museet i Stockholm

DEN TYSK-SVENSKA KONSTNÄREN LOTTE LASERSTEINS UTSTÄLLNING PÅ MODERNA MUSEET ÄR PÅ SAMMA GÅNG SVÅRGRIPBAR OCH LÄTT ATT TA TILL SIG

Den tysk-svenska konstnären Lotte Lasersteins (1898–1993) storhet erkändes först sent i hennes liv. Hon hade svårt att i den svenska exilen accepteras av de nya konstnärskollegorna och också att nå framgång hos kritikerna.

Men idag erkänns hennes storhet internationellt.

Nu ställer Moderna museet ut en representativ samling (hon skapade över tiotusen målningar under sitt långa liv, målade jämt) av främst hennes psykologiskt inkännande porträtt både från Tyskland och Sverige dit hon emigrerade 1937 när de nazistiska judeförföljelserna tilltog i intensitet. I Sverige kom hon att bo resten av sitt liv, först i Stockholm och sedan i Kalmar.

Från den tyska perioden finns särskilt de intensiva självporträtten med och utan väninnan och favoritmodellen Traute Rose. De präglas av allvar och påtaglig närhet.

Lotte Laserstein med sin favoritmodell Traute Rose, 1929/30 — Två judiska flickor, 1937

Med på utställningen, döpt till ”Ett delat liv”, finns också Lotte Lasersteins kanske mest betydande verk ”Kväll över Potsdam”, som hon i Sverige döpte om till ”Mina vänner”

Moderna museets Ylva Hillström berättar om Lotte Lasersteins ”Kväll över Potsdam”

Det vilar något ödesmättat över denna suggestiva målning från 1930, Weimarrepublikens slutskede, med människor sittande overksamma på en balkong runt ett bord liksom frånvarande, försjunkna i sig själva som om de anade den annalkande katastrofen i det tyska samhället vilket avlägset skymtar i bakgrunden i form av ett stadslandskap i Berlinförorten Potsdam.

Jag stod länge på pressvisningen och fascinerades av den gåtfulla intensiteten i målningen i viken ingenting, och samtidigt mycket, händer.

Bröderna Hans och Per Gedin från 1942. Per (t.h.) den berömde bokförläggaren Per I. Gedin (f. 1928) — Pojke med teddybjörn (Mats Billing) 1948.

I Sverige kom Lotte Laserstein att måla mängder med beställningsporträtt. De har en ljusare ton (kanske för att de avporträtterade ville ha det så) än porträtten från hennes tyska period men karaktäriseras ändå av en intensiv psykologisk inlevelse.

Självporträtt framför ”Kväll över Potsdam” 1950 — Aftonsamtal 1940. Flyktingar från nazismen. Paret Sedermann (t.v.), skulptören Walther Beyer med fru Marianne (t.h.). Stående mannen är okänd.

Sammanfattningsvis en både lätt och svår utställning att ta till sig. Den fortsätter så att säga i huvudet också långt efter att man lämnat museet.

LARS EPSTEIN

Foto Lars Epstein

Klicka på bilderna om ni vill se den större. Fungerar ofta hos boborg.se

I förgrunden ett porträtt på Walther Beyer tecknande

Moderna Museet i Stockholm
Lotte Laserstein
Ett delat liv
11.11 2023 – 14.4 2024

Lämna en kommentar