Röhsska nyöppnat

Jag undrar om författaren Nick Hornby varit på Röhsska museet.

När jag var där häromdan kom jag direkt att tänka på en episod i en av hans böcker. Ett mycket förälskat par ska skiljas åt en längre tid för en av dem måste resa bort. De vill vara tillsammans varje ögonblick fram till avresan. Hur ska de få tiden att räcka så länge så möjligt? Så kommer de på det. Det ska gå till ett museum för där står tiden stilla, allt är status Quo, tycks det. Sagt och gjort. Jag undrar om det var Röhsska de valde.


Stilhistoriska basutsällningen, gäsp

Basutställningen med stilhistoria är verkligen en déjà vu efter nyöppningen. Det ser ut som det brukar och ger samma upplevelse som vanlig. Det är svårt att hålla intresset upp även om man som jag är mycket intresserad av de designade föremålen. Nog borde väl en institution av Röhsskas kaliber kunna komma med något litet nytänk när det gäller presentation som ökar intresset och lusten till det intressanta utställda materialet.


En demokratiskt designad stol av
Fredrik Paulsen

Det finns en tillfällig utställning som kallas Unmaking Democratic Design. Röhsska har gett Fredrik Paulsen i uppgift att tolka idéen om demokratisk design. Ett komplext begrepp visar det sig. Det blir väl inte så klarlagt av utställningen som mest fungerar som illustration till katalogen. Jag tycker alltid att det är ett problem när katalogen är intressantare och mer fängslande än utställningen. Jag tror man måste jobba mer för att göra själva förmålsexponeringen spännande och lockande i sig och inte till en buktalardocka till katalogen.

Demokratiskt designade stolar av besökande samt en Kvastflöjt av Brynjar Sigurðarsons

Torsten och Wanja Söderbergs pris 2018 har tilldelats den isländske designern Brynjar Sigurðarson. Priset om 1 miljon svenska kronor är ett av designvärldens största. Självklart visas en utställning om och med pristagaren på Röhsska museet. Det hör till.

Brynjar Sigurðarsons har ett underfundigt formspråk. Man kan säga att han har rötterna djupt i den Isländska traditionen och dess material och berättar historier med hjälp av föremål.

Han använder sig av flera olika media och uttryck som illustrationer, fotografi, video, ljud och objekt för att kunna framföra verken på ett givande och specifikt sätt. I utställningen visas objekt i glas, porslin, brons och trä, samt fotografier och filmer.


Isbergsljus och vattenspill-liknande glas av Brynjar Sigurðarsons

Det finnas mycket humor och klurigheter i hans objekt. Men om en sopborste med en blockflöjt i skaftänden, eller glasföremål som ser ut som vattenfläckar på bordet är banalt eller genialt blir jag inte riktigt klok på. Kanske ska jag lita på dem som delat ut miljonen och tro att det är så banalt att det är genialt.

Röhsskas kinesiska samling är en av de äldsta museisamlingarna i sitt slag i Europa. Det äldsta föremålet är ett gravkärl från 2500 år f.Kr. Grunden till den kinesiska samlingen skapades vid 1900-talets början, då Röhsska museet arrangerade en inköpsexpedition till Kina. Utbytet mellan de östasiatiska och nordiska hantverkstraditionerna har skapat nya intressanta uttryck i den nordiska keramikkonsten. I utställningen visas tillsammans med de historiska kinesiska föremålen bland annat verk av Lisa Larsson och Stig Lindberg och nutida konstnärer som Emma von Brömssen. Den är en fin utställning, sober och intelligent. De här uttrycksmötena skapar energi och det gamla och det nya, det kinesiska och det nordiska,  ger nya dimensioner åt varandra.

Den här samlingen är Röhsskas unika konkurrensfördel och det känns bra att de lagt mycken energi och omtanke på den.

Sammantaget känns det som vanligt på Röhsska. Man känner igen deras standardgrepp, presentationssätt och utställningskoncept. Röhsska har varit stängt länge nu. Nu har det öppnat igen. Förhoppningarna om förnyelse och nystart var stora. Men det var samma gamla Röhsska. Jag ska inte vara orättvis. Toaletterna var nya och fräscha.

Men i övrigt var det inte mycket nytt under solen. Vad har dom gjort alla dessa månader det har varit stängt.

Det har gått ett drygt år sen sist.

Same procedure as last year?
Same procedure as every year!

BO BORG


Utställningen med prisvinnaren pågår till den 12 maj och Unmaking till den 19 maj

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s