Moa Martinsson Landsmodern – Maj Wechselmann & Ebba Witt Brattström

Det är bra att det sprids kunskaper om Moa Martinsson (1890 – 1964). Hon är verkligen en människa och författare som råkat ut för det patriarkala förtryckets värsta sidor. Hon hade folkets kärlek. Hennes böcker såldes i ofattbart stora upplagor. Men snilleochsmakarna fattade inte. Man kan tala om ett ihjältigande kulturmord på en stor författare. När jag läste litteraturvetenskap på nittiotalet tog vi inte upp hennes böcker. Men när jag läste Kvinnovetenskap senare diskuterade vi hennes författarskap på djupet.

Ebba & Maj


Söndag den 24 mars hade Folkets Hus i Lidköping ett arrangemang på nerlagda biografen Röda kvarn. Det handlade om Moa Martinssons liv och författarskap. Det blev en ögonöppnande eftermiddag som gav många tankar. Man inledde med ett musikaliskt program av unga estetelever. Så visades Maj Wechselmanns film Moa Martinsson- Landsmodern. Därefter föredrag av Ebba Witt Brattström (1953). Vilket kanonarrangemang Folkets Hus chefen Annacarin Öman ställt samman.

Maj Wechselmann (f 1942) är en rutinerad filmare. Enligt hennes hemsida har hon gjort 56 filmer på femtio år, per mars 2019 är det bästa att tillägga för hon har en oerhörd energi och blir hon engagerad i ett missförhållande händer det saker snabbt. Hon har gjort i huvudsak dokumentärfilmer ofta direkt efter att hon upprörts av någon samhällelig händelse. Hennes filmer liknar grävande journalistik i bild. Ofta tar hon upp ämnen som konventionella media missat eller gått förbi. Hon har gjort filmer mot det militärindustriella komplexet, kärnkraften, apartheid för att bara nämna några av de ämnen som hennes engagerade och skarpt skärskådande kameralins lyft fram. Hennes engagemang har ofta vänsterpolitiska och feministiska förtecken.

I filmen om Moa har hon samarbetat med litteraturprofessorn Ebba Witt Brattström, som bland annat skrivet en epokgörande avhandling om Moa Martinsson.
Filmen är till formen ett lågbudgetcollage av journalbilder, filmade intervjuer och en del spelscener. Ett återkommande inslag är förklaringar till Moas liv och författarskap och analyser av Ebba Witt Brattström. Filmen känns litet ryckig, men det glömmer man snart för det högintressanta innehållet.

Filmen visar på hur Moa Martinsson hamnat utanför litteraturhistorien inte minst på grund av hennes samtida manliga trettiotalsmodernisters kvinnosyn, och von obenattityd mot en kvinnlig kollega. Scener där hon krattar i trädgården medans de manliga kollegorna sitter och snackar vid trädgårdsbordet. Och dom snackar och myser när hon står och lagar mat åt dem. Och det var ingen tillfällighet, utan normaliteten även bland radikala proletärförfattarna. Attityden bland svenskaakademiare och kritiker får vi flera pinsamt bestickande exempel på.

Jag rekommenderar filmen varmt för alla med det minsta intresse för svensk litteratur och en av de riktigt stora författarna; Moa Martinsson.

Efter filmen hölls ett anförande av Ebba Witt Brattström interfolierad och avbruten av den superengagerade Maj Wechselmann.

Vi fick bland mycket annat veta att professorn och litteraturkurshandboksförfattaren Gunnar Brandell menade att Moa kunde blivit en bra författare om hon släppt ”den påträngande verkligheten”. Ofta lyfte litteraturhistorien fram påståenden om Harry Martinssons avgörande betydelse för Moa författarskap. Men både Witt Brattström och Wechselmann menar med emfas att DET VAR PRECIS TVÄRT OM. De var viktiga för varandra och är svensk litteraturs mest spännande författarpar.

Arbetet med att bygga välfärdsstaten beskrivs ofta i litteraturen, inte minst den som skrivits av de manliga proletärförfattarna, som om det helt sköttes av män. Det finns en riktigare bild där kvinnornas avgörande arbete belyses och lyfts fram. Där är Moas böcker omistliga. I arbetet med att korrigera historien känns den här filmen och föredraget viktiga.

Maj Wechselmann och Ebba Witt Brattström gjorde på ett övertygande och väl belagt sätt rent hus med den mögliga oldboysretorik som felaktigt skrivit Moas berättelse och betydelse på ett så förminskande sätt.

Moa Martinsson är en svensk klassiker av rang och stor betydenhet!

Moa Martinson – Landsmodern
En film av: Maj Wechselmann
Foto: Ulf Anéer
Musik: Anders Koppel
Berättare: Ebba Witt-Brattström
Folkets hus i Lidköping den 24 mars 2019

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s