
För sjunde gången håller galleri Thomassen sin årliga vårutställning i år. Söndag den 5:e maj är sista dagen. Man kan se över hundra konstverk salongshängda i rysk hängning i ett kreativt virrvarr. Här fanns textil, måleri, teckning, blandteknikarbeten, teckning, skulptur, installation och foto. Ett sjuttiotal konstnärer deltog. Och ingen tog hänsyn till någon annan, man lämnade något till utställningen utan sidoblickar.
Om alla deltagare skryter med att de kommit med på den här utställningen på Fejan och Insta, och det gör dom väl, kommer Galleri Thomassen att bli en socialamedierraket. En hisnande tanke, tänkt eller otänkt.
Klart man blev nyfiken på utställningen. Jag som bor tjugo mil från Göteborg hade bara tillfälle att besöka den en snabbis före ett operabesök för att se enaktarna Nyckeln till drömmarna av Bohuslav Martinu & Vox humana av av Francis Poulenc. (se recension på boborg.se).
Klart man blev totalt överväldigad av all skaparkraft och förmåga. Att kalla det för ett konstmyller känns som ett understatement. Här hade man behövt gå både ofta och länge för här fanns massor att bekanta sig med och botanisera vidare och fördjupa sig i. Här skulle man kunna grotta ner sig länge.
Men för mig gällde brådska den här gången.
Jag fastnade för två verk, båda målningar. Varför? Kanske beroende på att jag känner för och känner till konstnärerna. Men jag tror att detta oaktat ända att de här bilderna skulle ha huggit tag i mig. Och de gjorde dom med eftertryck

I första rummet, när jag är på bästa operahumör gör sig döden påmind mitt på stora dan i utställningsglammet. Djävla Olle Schmidt. Så fort man tagit sitt fotbad och mår som en prins får hans bilder en att kliva på ett rostigt häftstift. Mitt i svartaste natten när man ska sova hålls man vaken av ett grinande schmidtkranium. Som om inte allt redan var nattsvart och olustigt sitter en fladdermus på dess huvud. Inte är det en död i skönhet precis. Som alltid i Olle Schmidts målningar får man se nåt man väl egentligen inte vill se, upplever man nåt som stör och förstör. Och sånt finns det gott om i vår tid, både före och efter döden. Samtidskonst alltså. Vilken kanonmålning!

Jag skyndar vidare. Nere vid golvlisten ser man en stukad kille. Han ser med förlov sagt ledsen ut. Hans blick är som ett öppet sår. Och detta trots att han har sin finaste och mest konstfulla skjorta på sig. Han ser litet bortkommen ut här på fina galleriet. Sådana är dom Samot Nosslins figurer. Bilden gjord på en figursågad skiva som blivit över nånstans i livet och får nytt och udda liv i konstens värld. Samot Nosslins bilder väcker känslor av omtanke och empati. Sånt behövs i dessa yttersta dagar. Samtidskonst alltså. Vilken kanonmålning!
Jag sprang hastigt genom utställningsöverflödet den här gången. Men kände mig ändå drabbad av de här två starka bilderna. Det är konst som har sådana kvaliteter att den inte bara går att gå förbi i brådskan.
BO BORG
Galleri Thomassen, Göteborg
Vårutställningen 2019 t.o.m. den 5 maj
Utställare:
Albin Looström, Amalia Bille, Anders Tolergard, Andrea Damp, Andreas Poppelier, Andreas R Andersson, Annie Johansson, Annika Nyman, Anton Josephson, Audun Alvestad, August Nilsson, Bea Marklund, Beate Höing, Bergþór Morthens, Bertil Greging, Camilla Engman, Carl Ander, Christina Skårud, Daniel Grizelj, EKTA Daniel Götesson, Elin Odentia, Elsa Gregersdotter, Emil Carlsiö, Eric Magassa, Erik Berglin, Erik Gustafsson, Gustav Sparr, Helmtrud Nyström, Hilma Nordén, Ivar Lövheim, Jennie Sundin, Jenny Magnusson, Jenny Janlöv, Johan Björkegren, Josefin Östberg Olsson, Juri Markkula Karin Ström, Katja Tukiainen, Klas Eriksson, Lars Daniel Rehn, Leo Park, LG Lundberg, Linda Pedersen, Linnéa Andersson, Love Lundell, Mari Rantanen, Maria Kristoffersson, Marie Dahlstrand, Martin Formgren, Mattias Nordeus, Mercedes Ardelius Blane, Merete Lassen, Monica Englund, Nazanin Raissi, Nils Kristofersson, Nils-Erik Mattsson, Norberg Sundén, Olle Schmidt, Oscar Gard Montan, Oskar Nilsson, Oskar Hult, Patrik Bengtsson, Peter Österlin, Pia Mauno, Ragnar Persson, Rebecca Burkhalter, Roger Metto, Samira Englund, Sara Nilsson, Sofie Kjorum Austlid, Thomas Eliasson, Samot Nosslin, Tommy Strömberg, Tommy Sveningsson, Ulla Gabrielson Sällström, Ulla-Stina Wikander, Viktor Fordhell